Achtergrond

Presentatieconcert belooft spannend IVC

Een deel van de finalisten voor het komende Internationaal Vocalisten Concours 2014 is al geselecteerd tijdens voorronden. Zondag presenteerden veertien zangers en zangeressen zich in Den Bosch in het Presentatieconcert Jong Talent. Met het aanwezige talent belooft het een spannend IVC 2014 te worden.

Lisa Mostin en Padraic Rowan tijdens het IVC Presentatieconcert (foto: Hélène van Domburg).
Lisa Mostin en Padraic Rowan tijdens het IVC Presentatieconcert (foto: Hélène van Domburg).

Wie afgelopen zondag in de Pleinzaal van het Theater aan de Parade zat, keek recht in het gezicht van de toekomst van opera en lied. Het Internationaal Vocalisten Concours was voor een middag in thuisbasis Den Bosch voor een presentatie van vijftien jonge talenten: veertien zangers en een pianist.

“De eerste oogst van de voorronden”, zo presenteerde IVC-directeur Annett Andriesen de parade van jonge talenten. Ze deden met ruim honderd andere kandidaten auditie en mochten door naar het tweejaarlijkse concours, dat vanaf 4 september in Den Bosch zal worden gehouden.

De directeur keek aan het begin van de optredens even terug op 2013, een jaar zonder concours, maar met onder meer een grootschalige Wagner Academy, een Liszt-Lieder Masterclass en IVC-inbreng in grote concerten op de Amstel op 5 mei en bij de Rotterdamse Veerhaven. En dan waren er het afgelopen jaar ook nog concerten in het land van prijswinnaars van het concours, zoals onlangs Pretty Yende in Den Bosch en Peter Gijsbertsen, die in drie dagen zowel Rotterdam als Amsterdam aandeed.

Het programma werd geopend door de Poolse Barbara Zamek, die een weemoedig ‘Adieu, notre petite table’ uit Manon van Massenet zong en niet veel later terugkwam in een heel andere sfeer, toen ze Marietta’s lied uit Die tote Stadt van Korngold bracht. Muziek van moderne componisten als Korngold, Britten en Stravinsky stond op het programma omdat de IVC-organisatie van zangers vraagt ook recent werk op te nemen in hun concoursrepertoire.

De deelnemers aan het IVC-concert kwamen uit Polen, Duitsland, de Verenigde Staten en ook Zuid-Korea en Nieuw-Zeeland. Tenor Stephen Chambers komt daar bijvoorbeeld vandaan. Hij maakte vocaal net zoveel indruk als in de voorronden kort geleden in Amsterdam, en over zijn podiumpresentatie viel meer positiefs te melden dan toen.

Een uitstekende presentatie had ook de Zuid-Koreaanse Sin Ae Choi, die met ‘No word from Tom’ uit The Rake’s Progress voor het minder gangbare pad koos. Haar tweede stuk, later in het programma, was het veel bekendere ‘Ach, ich fühl’s’ uit Die Zauberflöte en daarmee wist ze te ontroeren.

Wellicht geadviseerd door topstylist Roy Donders – en dat is niet noodzakelijk een compliment – was de Belgische Lisa Mostin, die in glitterjurk een operettestuk bracht bij haar eerste optreden. Net als bij de voorronde onlangs in Amsterdam werd ze begeleid door David Bollen in ‘Einer wird kommen’ van Lehár.

Aan het einde van de middag bracht ze het duet van Papageno en Papagena uit Die Zauberflöte, samen met de Ierse bas-bariton Padraic Rowan. Het werd even een beetje opera op het podium, want die bijdrage had niet alleen grote vocale kwaliteit, maar werd ook met veel speelsheid gebracht.

Het Nederlandse smaldeel in de programmering werd in kwaliteit aangevoerd door Iris van Wijnen, die weliswaar één van de jongsten is, maar een verrassend volwassen vocale en dramatische prestatie leverde met een aria van Mimi uit La Bohème. Ze kleurde later in de middag fraai mee met Florieke Beelen en Michael Wilmering in het terzet ‘Soave sia il vento’ uit Così fan tutte.

Bariton Michael Wilmering (foto: Hélène van Domburg).
Bariton Michael Wilmering (foto: Hélène van Domburg).

Bariton Michael Wilmering leverde naast zijn Così-optreden een grote bijdrage aan het programma met liederen van Strauss, Resphigi en Finzi. Een eigen blokje in het programma was daarvoor ingeruimd, ook omdat in het komende concours aparte aandacht zal zijn voor liedduo’s. Wilmering en zijn begeleider, pianist Javier Rameix, zijn beiden nog heel jong. Opgeteld halen ze net de leeftijd waarop een gemiddelde bas-bariton zonder toezicht op een podium mag staan.

Het Zauberflöte-duet van Lisa Mostin en Padraic Rowan was het officiële einde van het programma, maar er volgde nog een toegift: het kwartet uit Rigoletto, dat eigenlijk niet uitvoerbaar was, omdat geen van de aanwezige mezzosopranen die rol op haar repertoire had. Maar verschillende teamleden van de IVC-organisatie hebben een vocalistenachtergrond en één van leden had haar stem en een passende outfit gereed om in te springen. Bij het IVC wordt er ‘hands on’ en dus ook ‘voice on’ gewerkt.

In februari 2014 maakt het IVC de plannen voor dat jaar bekend. Vanaf 4 september is dan het concours in Den Bosch, ook weer in het Theater aan de Parade. Daar zat bij het Presentatieconcert de zaal nog vooral vol met liefhebbers en kenners. Als de zangers, allen geselecteerd voor het concours, daar terugkeren, staat er een rij tafeltjes met daarachter juryleden als Dame Kiri Te Kanawa en Siegfried Jerusalem. En dan is het voorbij met de zondagmiddagse gezelligheid en gaan de Olympische Spelen van mooizingen en zenuwenbeheersen echt beginnen.

Verschillend IVC-kandidaten zijn komende week op de podia te zien. Bariton Michael Wilmering zingt op woensdag 11 december om 14.00 uur in de Hermitage in Amsterdam, Esther Kuiper werkt op 12 december mee aan het Weihnachtsoratorium van Bach in Alkmaar. Florieke Beelen is te zien in De Speler bij De Nederlandse Opera. En samen met Charlotte Janssen staat ze begin 2014 in de Così fan tutte-productie van de Dutch National Opera Academy.

Op tv zijn Iris van Wijnen en Leonie van Rheden deze week te zien in Nozze Don Così. De opname van die productie wordt door Cultura24 op woensdag 11 december om 20.30 uur uitgezonden.

Vorig artikel

DNO's Speler laat je niet koud

Volgend artikel

Levine terug op witte doek met Falstaff

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Axel Everaert
    9 december 2013 at 22:10

    Geachte Heer,
    Ik vind het niet gepast dat U Juffrouw Mostin enkel beoordeeld op haar jurk die niet naar Uw smaak was. Dat kan ik begrijpen, maar het gaat hier om jonge mensen, die zich zo goed presenteren als ze zich kunnen voorstellen. Was het niet interessanter geweest als U ook geschreven had hoe Juffrouw Mostin haar operette-aria gezongen heeft? Verder was ze ook te horen in het Rigoletto-kwartet. Deze informatie was misschien nuttiger geweest dan de verbinding die U legt met een woonwagen-stylist.

    Axel Everaert