Stem nu: Schaunard Award 2016
Place de l’Opera reikt dit jaar voor de vierde keer de Schaunard Award uit. Zeventien operakenners nomineerden veertien zangers en zangeressen voor de prijs. Het is aan u als lezer om de winnaar te kiezen. Stem nu!
De naam van de Schaunard Award is ontleend aan één van de karakters uit Puccini’s opera La bohème. Schaunard is een musicus die in de eerste akte zijn verkleumde, armoedige kunstenaarsvrienden verblijdt met het nodige geld. Zonder hem was de kerstfeestelijkheid in de tweede akte niet te betalen geweest.
Dit jaar is de Schaunard Award, anders dan bij voorgaande edities, geheel gewijd aan zangers. Place de l’Opera vroeg zeventien operarecensenten en -kenners welke zanger of zangeres de meeste indruk op hen maakte in 2016. Wie zullen ze niet snel vergeten? Daarbij kwamen zangers in aanmerking die het afgelopen jaar in operaproducties, concerten of liedrecitals in Nederland te horen waren.
De recensenten en kenners selecteerden veertien kandidaten voor de shortlist. U kunt bepalen wie de eer uiteindelijk ten deel valt en met de vierde Schaunard Award naar huis gaat. Geef hieronder uw stem.
[deze poll is gesloten]
De Canadese sopraan Johane Ansell soleerde eind november in Les nuits d’été, een productie in het kader van het TechTrip Festival van de Nederlandse Reisopera, de University of Twente en Het Geluid Maastricht. Romy en Gable Roelofsen van Het Geluid zeiden over de zangeres: “We zochten voor deze productie een professionele, echte operastem die mensen raakt en ontroert. Dan kom je uit bij Johane.”
Mezzosopraan Augusta Caso – volgens de LA Times “mysteriously smoldering… a name to remember” – was begin december te gast in het Muziekgebouw aan ’t IJ, waar ze een rol vertolkte in de double bill Odysseus’ Women & Anaïs Nin. “Een glansrol”, volgens muziekjournalist Frits van der Waa.
Sarah Connolly behoeft geen toelichting. De Britse mezzo was eerder dit jaar de ster in Ariodante bij De Nationale Opera, waar ze in de titelrol imponeerde met “haar ongelofelijke spel en zang”, aldus recensent Rennik-Jan Neggers.
Mezzosopraan Joyce DiDonato bracht in november haar nieuwe programma In War and Peace – Harmony through Music in het Concertgebouw in Amsterdam. Het was beslist geen standaard solorecital. Recensent Jacqueline van Rooij omschreef het als “magisch totaaltheater”. “Ik vind haar ongekunsteldheid en virtuositeit en haar zoektocht waarbij ze nieuw materiaal onder het stof vandaan haalt fantastisch.”
Lilian Farahani liet dit jaar in meerdere producties haar veelbelovende talent zien en horen. “In Il matrimonio segreto heeft ze laten zien dat ze niet alleen over een indrukwekkende stem, maar ook over een groot (komisch) acteertalent beschikt”, aldus Laura Roling, redacteur van Place de l’Opera.
In de succesvolle productie van Ariadne auf Naxos bij de Nederlandse Reisopera was sopraan Jennifer France een opvaller. Haar coloratuuraria ‘Großmächtige Prinzessin’ was een absolute showstopper. Jenny Camilleri van Bachtrack: “Ze was qua stem, bühneprésence en theatrale energie een echte ster.”
Zeker in zijn liedrecitals heeft tenor Peter Gijsbertsen ook dit jaar laten zien grote capaciteiten te hebben. “Mooie stem en goede liedzanger!” vat muziekjournalist Rudolf Hunnik bondig samen.
Een groot deel van het succes van Wozzeck bij de NTR ZaterdagMatinee (één van de genomineerden voor de Opera van het Jaar 2016) kon op het conto van sopraan Asmik Grigorian geschreven worden. “Het was de eerste keer dat ik Grigorian live hoorde en ze heeft niet alleen mijn hart gestolen, maar ook mijn kijk op de opera veranderd”, schreef Place de l’Opera-recensent Basia Jaworski.
Günther Groissböck timmert flink aan de weg en daar kon het Nederlandse publiek deze maand getuige van zijn in Parsifal bij De Nationale Opera. “Een fantastische Gurnemanz”, vond recensent Peter Franken. Olivier Keegel van Opera Gazet was eveneens onder de indruk. “Met grote diepte en zijn prachtige, expressieve basstem zette hij een Gurnemanz neer die nog vele jaren als standaard zal gelden.”
Ieder jaar bezoekt Philippe Jaroussky wel een keer Nederland. Dit jaar was hij onder meer te zien in Only the sound remains van Kaija Saariaho. “Jaroussky toonde dit jaar de reikwijdte van zijn noodgedwongen beperkte (stem)bandbreedte”, zegt Place de l’Opera-redacteur Martin Toet. “In Saariaho’s kersverse Only the sound remains ademden zijn frasen tijdloze rust, terwijl hij omgekeerd bruisend nieuw leven blies in eeuwenoude Venetiaanse noten.”
Eveneens overtuigend in modern repertoire was sopraan Miah Persson. Zij zong een hoofdrol in Blank Out van Michel van der Aa, met “heldere en vloeiende stem”, aldus de recensie van Franz Straatman.
Bariton Roger Smeets verdient volgens kenner Hein van Eekert de Schaunard Award “voor het al tientallen jaren vertolken van een enorme diversiteit aan kleinere rollen bij De Nationale Opera, waarbij hij consistent een hoge kwaliteit bereikt.” Dit jaar imponeerde Smeets met rollen in Chovansjtsjina en Parsifal.
Mezzosopraan Anne Sofie von Otter was dit jaar meermaals te gast in Nederland. In november brengt ze met het strijkkwartet Brooklyn Rider een concert in Utrecht, in december stond ze met een klassiek recital in Rotterdam. “Dicht bij zichzelf, met een enorme levens- en zangervaring staat ze stevig op haar voeten in heel veel soorten muziek”, zegt François van den Anker, redacteur van Place de l’Opera.
Een bekende naam in het Nederlandse muziekleven is tenor Marcel Reijans. Volgens journalist Maarten-Jan Dongelmans verdient Reijans de Schaunard Award. “Een gedreven, veelzijdige zanger die zich ook 100 procent inzet voor de ‘Nachwuchs’.”
5Reacties
‘In War and Peace’ glorious creation – glorious sound – glorious artistry
We are casting a vote for Marcel Reijans .
prachtige stem, formidabele expressie/uitstraling.
Lilian Farahani!
Jenni France was meesterlijk. De acrobatiek houdt bij haar in Ariadne Auf Naxos niet op bij de stem.