Stem nu: Schaunard Award 2017
Place de l’Opera reikt dit jaar voor de vijfde keer de Schaunard Award uit. Zeventien operakenners nomineerden elf zangers en zangeressen voor de prijs. Het is aan u als lezer om de winnaar te kiezen. Stem nu!
De naam van de Schaunard Award is ontleend aan één van de karakters uit Puccini’s opera La bohème. Schaunard is een musicus die in de eerste akte zijn verkleumde, armoedige kunstenaarsvrienden verblijdt met het nodige geld. Zonder hem was de kerstfeestelijkheid in de tweede akte niet te betalen geweest.
Dit jaar is de Schaunard Award geheel gewijd aan Nederlandse zangers. Place de l’Opera vroeg zeventien operarecensenten en -kenners welke zanger of zangeres uit eigen land in 2017 de meeste indruk op hen maakte. Wie zullen ze niet snel vergeten?
De recensenten en kenners selecteerden elf kandidaten voor de shortlist, tien dames en slechts één heer. U kunt bepalen wie de eer uiteindelijk ten deel valt en met de vijfde Schaunard Award naar huis gaat. Breng hieronder uw stem uit. Stemmen kan tot donderdag 28 december 19.00 uur. De winnaar wordt op 29 december bekendgemaakt.
[Deze poll is gesloten]
Sopraan Roberta Alexander is weliswaar Amerikaans, maar mag na 45 jaar in ons land wel een Nederlandse heten. Alexander heeft een imposante staat van dienst, met onnoemelijk veel optredens bij (Nederlandse) operagezelschappen en concertzalen. Dit jaar viel ze op als Curra in La forza del destino bij De Nationale Opera: met een nog steeds stralend geluid gaf ze haar piepkleine rolletje grote scenische présence.
Meerdere operakenners nomineerden Florieke Beelen. De jonge mezzosopraan, meervoudig prijswinnares op het Internationaal Vocalisten Concours en het Belvedere-concours, maakte dit jaar grote indruk met haar vertolking van Charlotte in Werther bij Opera Zuid. “Alles kwam er loepzuiver uit, een genot om naar te luisteren. (…) Met haar natuurlijke présence haalde ze alle scènes waarin ze op het toneel stond volledig naar zich toe”, schreef Place de l’Opera.
Mezzosopraan Wilke te Brummelstroete heeft een carrière om trots op te zijn. Ze trad op in Bayreuth, zong een hele reeks barokrollen in tal van landen en maakte cd’s en dvd’s met grote dirigenten. In eigen land blonk ze onder meer uit in Rheingold op de Rijn. In 2018 is ze terug bij het Utrechtsch Studenten Concert voor een rol in Thijl. Kenner Hein van Eekert, die haar nomineerde, schrijft: “Als neerlandicus geniet ik van haar vertolking van het Martinus Nijhoff-lied ‘Kleine prélude van Ravel’ van Leo Smit. Als fan van mezzosopranen bewonder ik haar veelzijdigheid en haar niveau.”
Nog helemaal aan het begin van haar carrière staat sopraan Laetitia Gerards, maar ze geldt als een grote belofte voor de toekomst. Haar stem, stemvoering en muzikaliteit maakten dit jaar veel indruk, onder meer in La clemenza di Tito, één van de genomineerde producties voor de ‘Opera van het Jaar 2017‘. “Ze heeft alles in huis om een gewaardeerde zangeres op internationaal niveau te worden”, schreef één van de operakenners.
Sopraan Barbara Haveman is in eigen land niet vaak te zien, maar maakt buiten de landsgrenzen een grote carrière. Dit jaar zong ze onder meer Tosca in Praag en Stuttgart en Amelia (Un ballo in maschera) in Peking. De Groningse zangeres was ooit (1997) prijswinnares op het Belvedere-concours. De belofte die daaruit sprak, heeft ze helemaal ingelost.
Annemarie Kremer is een andere sopraan die vooral in het buitenland glansrijk presteert. Ze zong dit jaar hoofdrollen in onder meer Wenen, Monte Carlo, Peking, Freiburg en Hannover. “De meest veelzijdige Nederlandse zangeres van dit moment”, vindt de kenner die haar nomineerde. “Wat Annemarie Kremer aanpakt, verandert in goud. Haar stem straalt als een zon, haar podiumprésence is overrompelend.”
Bekend en geliefd in Nederland is bariton Thomas Oliemans. “Een zanger die alle facetten van het vak beheerst, op de grote podia staat, maar ook voortreffelijk tot zijn recht komt in een liedrecital”, luidt de lofrede bij zijn nominatie. “Hij draagt met muzikale ‘oro e argento’ bij aan de wereld van opera en lied.”
Mezzosopraan Rosanne van Sandwijk is al langere tijd een bekende naam op de Nederlandse tonelen. Van 2013 tot 2015 was ze vooral in het Duitse Kiel te vinden, waar ze een huiscontract had, maar de afgelopen twee jaar treedt ze weer veelvuldig op in eigen land. Dit jaar viel ze op met haar vertolking van Annio in La clemenza di Tito bij het Orkest van de Achttiende Eeuw. “Te midden van andere welluidende mezzo’s wist ze haar rol perfect te karakteriseren, terwijl ze tegelijkertijd soeverein Mozarts vocale eisen tegemoet trad”, schrijft een kenner.
Voor de jonge sopraan Aylin Sezer was 2017 het jaar van een groot en belangrijk roldebuut: ze zong bij Opera Spanga haar eerste Violetta in La traviata. Operakenner Willem Bruls spotte haar echter in een veel kleinschaliger project: de Afro-Arabische barokopera Het Offer van World Opera Lab. Haar overtuigende optreden als Filia bezorgde haar een plekje op deze shortlist.
Sopraan Nikki Treurniet is nog maar een paar jaar afgestudeerd, maar timmert flink aan de weg. Ze zong dit jaar onder meer een rol in Madrigalen bij De Nationale Opera en de partij van Gretel in de zomerproductie van Hänsel und Gretel van de Dutch National Opera Academy en de NJO Muziekzomer. Verder maakte ze met het Coco Collectief een Winterreise-cd en won ze tussendoor ook nog drie prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch.
De nominatie van Eva-Maria Westbroek behoeft vrijwel geen toelichting. De stersopraan is met haar geprezen optredens in onder meer New York, Berlijn, Wenen en München de meest succesvolle Nederlandse opera-artiest van dit moment. In eigen land imponeerde ze dit jaar met haar Marie in Wozzeck en haar Leonora in La forza del destino. Beide producties zijn genomineerd voor ‘Opera van het Jaar 2017‘, wat voor een groot deel op haar conto geschreven mag worden. Een topzangeres!
97Reacties
Ik heb Aylin gehoord en gezien in Spang, ze speelt en zingt fenomenaal en verdient deze prijs met vlag en wimpel
Roberta combineert een geweldige stem met een schitterende toneelpersoonlijkheid.
Aylin Sezer heeft een prachtige stem die ons diep raakt en is een rasactrice.
Uiteraard Florieke Beelen. De vertolking van Charlotte was prachtig!
Ik wil stemmen op Florieke Beelen
Florieke Beelen vind ik een topzangeres!
De rol van Charlotte in de opera Werther heeft Florieke super mooi vertolkt.
Ik Stem op Annemarie Kremer. Zeer veelzijdige, fantastische zangeres die ook nog een top acteert.
Een fraaie selectie waaruit het moeilijk kiezen is, maar mijn stem gaat toch naar Barbara Haveman. Vooral voor haar prachige Elsa in Lohengrin, met Viktor Antipenko die hier afgelopen zaterdag nog in De gouden haan zong.
Een prachtige selectie zangers, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Florieke Beelen. Ik heb haar gehoord bij het internationaal vocalisten concours en bij opera Zuid (in de rol van Werther). Zij presteerde bij beide uitvoeringen uitmuntend. Daarom stem ik voor Florieke beelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar Florieke Beelen.
Aylin Sezer
Aylin Sezer is a very talented and promising young soprano…
Aylin Sezer
Aylin is the best!
Aylin Sezer
Ik stem voor Aylin Sezer
Ik heb een zwak voor Thomas Oliemans, vooral sinds zijn Papageno in Amsterdam. Al moet ik zeggen: de genoemde dames komen evenzeer in aanmerking. Moeilijk hoor!
AnneMarie Kremer heeft een heel erg mooie en warme stem en weet haar acteer talent prachtig te gebruiken.
Aylin Sezer is mijn favoriet!
Wat mij opvalt, is dat alleen de kandidaatstellers Hein van Eekert en Willem Bruls bij name genoemd worden. Heeft de rest van de “kenners”, met zonnebril en bivakmuts, hun voorkeur in een duistere parkeergarage in Jordi’s oor gefluisterd?
@ik ben me van geen parkeergarage bewust en mutsen draag ik al helemaal niet:)
Het blijkt dat de portee van Richards bijdrage toch niet voor iedereen 1 2 3 te bevatten is. Overigens, jammer en niet terecht dat Judith van Wanroij niet in de lijst voorkomt.
Mijn stem gaat naar Florieke Beelen.
Zij heeft vorig jaar het operaconcert van Mannenkoor De Nachtegaal uit Someren glans gegevens. Met haar zus Annemieke op piano waren zij de top van de avond.
@Conus: en sommigen snappen de humor van een reactie niet …
Best AYLİN
ik stem op Florieke Belen
Ik stem op Florieke Beelen !
Ik stem op Florieke Beelen!
Aylin Sezer is mijn favoriet
Iik stem op Florieke Beelen, prachtige stem!
Ik stem van harte op Aylin: haar stem is prachtig en ze heeft een groot acteertalent!
Aylin Sezer
Aylin heeft op mij in Spanga zeer veel indruk gemaakt: prachtige stem
en geweldig acteertalent!
Het gaat dus om de zanger of zangeres die in 2017 het meeste indruk heeft gemaakt.
Dan komt men toch al heel gauw uit op ANNEMARIE KREMER. Een briljante zangeres, met een ongelofelijk breed repertoire en een in Nederland nauwelijks bekende schitterende internationale carrière. Natuurlijk, de dames en de ene heer van de genomineerden kunnen allemaal zingen, maar het gaat conform de omschrijving in het algemeen om INDRUK maken. En dan volstaat een enkele goed gezongen rol of aria niet. Dan tellen naast kwaliteit ook mee veelzijdig repertoire en internationale waardering: van Wenen tot Monte Carlo en Peking.
En als we het de reeds internationaal én nationaal hoog-gewaardeerde Eva-Maria gunnen om even met rust gelaten te worden, dan is er m.i. maar één keuze mogelijk: Annemarie Kremer.
Ik stem op Florieke. Zij heeft vorig jaar meegewerkt aan het operaconcert van ons Mannenkoor (De Nachtegaal). Het was prachtig.
Aylin Sezer
Florieke is super. Ontzettend van genoten tijdens ons Operaconcert. Gewoon klasse.
Aylin Sezer
Ik stem op Florieke Beelen.
Ik stem natuurlijk op Florieke Beelen. Geweldige stem.
Aylin Sezer weet de luisteraar/kijker met haar prachtige stem en fraaie voordrachtskunst diep te raken. Een zeldzaam talentvolle zangeres.
Ik stem op Florieke Beelen. Een zeer talentvolle zangeres met een prachtige stem.
Aylin Sezer is my favorite!
Mijn stem gaat naar Florieke Beelen,een bijzonder talent.Ze weet haar luisteraars echt te raken.
Ik stem op Florieke Beelen.
Maar, beste mensen, Eva-Maria Westbroek steekt toch met kop en schouders boven de rest uit!
she is amazing and gifted
Aylin Sezer is the best
top succes
Aylin Sezer
Very special voice
Aylin is the best
Stemt iemand nu op zichzelf?
Inderdaad komisch, Maarten-Jan: “wij van WC Eend adviseren WC Eend”! En Frans en Wim Beelen stemmen op…… Florieke Beelen!
@ amice De Haan: ik ben wel met u eens dat Eva-Maria weinig genoemd wordt, geheel ten onrechte natuurlijk. Of zij “met kop en schouders” boven bijv. een Annemarie Kremer uitsteekt, ik vind dat wel erg absoluut. Bovendien, EMW is al zo vaak (terecht) in het zonnetje gezet.
De verkiezing heeft een hoog songfestivalgehalte: men stemt op het hemd dat nader dan de rok is. Het is een familie- en vriendenoffensief. Veel mensen hebben Annemarie Kremer nooit gehoord, omdat zij haar triomfen voornamelijk in de grote internationale operahuizen viert en niet bij mannenkoor De Nagtegaal. Wat mij ook opvalt is het aantal buitenlandse inzendingen, uit de USA en UK: “Aylin is the best”.
Aan de andere kant, het is een leuk initiatief van PdO, we moeten het misschien niet zo serieus nemen.
Vrijdagavond 22 december 2017 een prachtig optreden in de H.Antonius Abt kerk aan de Scheveningseweg in Scheveningen met Aylin Sezer en het Chr Residentie mannenkoor uit den Haag.
Het was een geweldigige avond,Aylin samen met zo,n groot mannenkoor.Adembenemend met een soliste met zo,n briljante geweldige prachtige stem.Van mij verdient zij zeker de Schaunard Award 2017.
Aylin succes
ik stem op florieke beelen..omdat ik het super mooi vond..je was geweldig..doe zo verder meisje… fijne warme kerst…
Beste Conus, ik geef toe, dat ik mij van Annemarie Kremer alleen maar een overigens imposante Cio-Cio-San bij de Nederlandse Reisopera herinner en van Eva-Maria Westbroek natuurlijk veel meer. Dat EMW al zo vaak in het zonnetje is gezet zou natuurlijk geen rol mogen spelen. Als we de bovenstaande reacties bezien lijkt het wel alsof het hier een aanmoedigingsprijs betreft. Als dat het geval zou zijn zouden EMW, AK en Thomas Oliemans natuurlijk niet eens genomineerd zijn. Naast iemand, die op zichzelf lijkt te stemmen en 2 personen met de dezelfde achternaam als hun favoriete, meen ik helaas ook de invloed van etniciteit te bespeuren.
als lid van een mannenkoor uit den Haag mochten wij al meerdere malen genieten van de samenwerking met Aylin een geweldige jonge vrouw met een uitstraling en stemgeluid waar je U tegen zegt ik hoop dat we nog veel van haar zullen horen in de media want dat verdiend zij oprecht,
Ik verbaas me erover dat Lenneke Ruiten niet op de shortlist van een van de kenners staat. Ze hoort zeker thuis in het rijtje met internationaal zeer succesvolle Nederlandse sopranen samen met Westbroek, Haveman en Kremer, gezien haar mooie Constanze in Amsterdam, en behoorlijke successen in de Munt (2x), La Scala en Lausanne dit jaar.
Mijn stem gaat naar Florieke Beelen!
Veel succes gewenst, het gaat je lukken!
De Schaunard Award 2017 wordt uitgereikt aan de zanger(es) uit eigen land die de meeste indruk heeft gemaakt en die we niet snel zullen vergeten.
Inderdaad, @Conus, `n leuk initiatief dat we misschien niet zo serieus moeten nemen.
Op http://www.aylinsezer.com/nl.media.htlm lees ik o.a.:
Aylin is nominated for the Shaunard (sic) Award, the best Dutch Opera Singer of 2017 by Place de l`Opera.
Ik heb mijn stem nog steeds niet uitgebracht maar weet intussen wel dat Aylins stem, voorkomen en PR er mogen zijn.
De stem is natuurlijk erg belangrijk, maar de performance van een operazanger(es) is ook iets wat zeker ook meegenomen moet worden. Daarom stem ik op de veel belovende jonge Aylin Sezer.
Aylin Sezer heeft een warm donker stemgeluid en een goede beheersing
van haar stem en een fijne uitstraling, voor mij verdient zij de
Schaunard Award
Wij hebben genoten van Violetta in de Spanga-Traviata. Dus Aylin Sezer!
Ik ben het met amice De Haan eens dat de Schaunard-verkiezing op een aanmoedigingsprijs begint te lijken. Een uitslag waarbij mevrouw Sezer en mevrouw Beelen boven de dames Westbroek en Kremer gaan eindigen, en daar ziet het naar uit, kan eigenlijk niet anders geïnterpreteerd worden. Zoals ik al eerder zei: de in het buitenland triomfen vierende zangers, en dat zijn bepaald niet de slechtste, vallen buiten de boot, eenvoudigweg omdat de stemmers ze vaak niet gehoord hebben. Ik ben het ook met Tim eens dat Lenneke Ruiten, die onlangs een prestatie van wereldformaat in Brussel neerzette, onterecht ontbreekt.
Opmerkelijk is wel dat vorig jaar wél een voornamelijk in het buitenland werkzame zanger, Peter Bording, de (terechte) winnaar was.
Aylin is perfect
Ik zie er maar van af mijn stem uit te brengen want de toch niet onprestigieuze Schaunard Award is, mag je toch wel concluderen, tot een zaakje van ordinair `liken` verworden. Over fakenews gesproken dus.
(Het zal binnenkort toch niet dezelfde kant opgaan met `onze` Opera van het Jaar uitverkiezing ?! Of ben ik altijd zo naïef geweest aan te nemen dat enkel de vaste lezersschaar zijn stem uitbracht en er dus geen sprake zou kunnen zijn van heimelijke `crowdfunding`?)
Ik stem op Wilke te Brummelstroete . Prachtige stem met diepte en emotie.
@Conus: zo opmerkelijk was dat ook weer niet want Peter Bordings opzienbarende Barbier bij de Reisopera lag nog vers in het geheugen.
De in mijn reactie van zaterdag 23 december gesignaleerde onjuiste omschrijving van de Schaunard Award blijkt inmiddels op de desbetreffende site gecorrigeerd te zijn.
Wat staat er nu? “…welke zanger of zangeres uit eigen land in 2017 de meeste indruk op hen maakte. Wie zullen ze niet snel vergeten?”. Een beetje vreemd: in de oorspronkelijke forumlering ging het blijkbaar over de zanger(es) die WE (de kiezers), in de gecorrigeerde over de zanger of zangeres die ZE (de kenners en recensenten) niet snel zullen vergeten. Maar uiteindelijk gaat het om de kiezers en niet om de nominerenden. Het onopvallend aanpassen van een tekst, waarop al tientallen reacties zijn binnengekomen, vind ik trouwens sowieso bedenkelijk. Als de bovenstaande voorkeuren, soms met, meestal zonder argumentatie (van betekenis), een voorspellende waarde hebben voor de uiteindelijke uitslag van de stemming, dan heb ik maar één woord voor deze verkiezing: schertsvertoning!
Geachte Pieter K. de Haan,
U lijkt te insinueren dat het artikel hierboven na plaatsing gewijzigd is. Dat is niet het geval, de tekst is op geen enkele wijze aangepast.
Hartelijke groet,
Jordi Kooiman
Geachte heer Kooiman, ik insinueer niets. Ik refereer aan opmerkingen ter zake van de heer Van den Berg. Verifiëren kon ik die uiteraard niet. Als de tekst, i.t.t. wat de heer Van den Berg stelt, niet door de redactie is gewijzigd, dan is mijn kritiek misplaatst en bied ik daarvoor mijn excuses aan.
@Pieter K. de Haan: er is m.i. sprake van een misverstand.
In de eerste drie regels van mijn reactie van za. 23 dec. refereer ik aan Jordi`s artikel van 21 december, getiteld: Stem nu: Schaunard Award 2017, regel 20 t/m 24.
In regel 7 en 8 van mijn reactie van za. 23 dec. citeer ik uit de daarboven (regel 6) in rood vermelde site van Aylin Sezer zoals ik die op internet aantrof op za. 23 december.
Op 2e kerstdag bezocht ik opnieuw genoemde site van Aylin Seezer en constateerde dat daar de oorspronkelijke zin (`Aylin is nominated for the Shaunard Award 2017, the best Dutch Opera Singer of 2017 by Place de l`Opera.`) intussen was gewijzigd in: `Aylin is nominated for the Shaunard Award 2017 by Place de l`Opera. Place de l`Opera asked seventeen opera critics and connaisseurs, whitch Dutch singer made the biggest impression on them in 2017`. Het is van deze constatering dat ik dezelfde dag verslag heb uitgebracht in mijn reactie, te weten: ` De in mijn reactie van zaterdag 23 december gesignaleerde onjuiste omschrijving van de Schaunard Award blijkt inmiddels op de desbetreffende site gecorrigeerd te zijn`.
(dinsdag 26 december 2017 om 10:05)
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus om de site van Aylin Seezer en n i e t om het artikel `Stem nu: Schaunard Award 2017`van 21 december van Jordi, dat, als ik het goed heb, nu goed is voor 75 reacties!
PS
Waar ik in het begin van mijn bovenstaande reactie zeg te ‘ refereren’ ( en ik niet letterlijk citeer), vat ik in feite de inhoud van de laatste 9 regels van het eerste deel van Jordi’s artikel (ter hoogte van de eerste foto) samen.
Aylin Sezer, gezien als Violetta, opera Spanga.
En wat een discussie, stem gewoon punt
Wat fantastisch dat er dankzij de Schaunard-award zoveel (nieuwe?) bezoekers op deze site komen! Dat is alleen maar verheugend.
Wel een beetje jammer om bij een vaste en zeer gewaardeerde bezoeker van deze site te lezen over de angst dat het “binnenkort toch niet dezelfde kant op [zal] gaan met `onze` Opera van het Jaar uitverkiezing ?!” Voor mij is de opera van het jaar verkiezing er voor iedereen en ook de Nationale Opera en het Orkest van de 18de eeuw werven in hun netwerken om stemmen (zie facebook en twitter), net zoals de kandidaten voor de Schaunard-award.
Hoe meer stemmers hoe meer vreugd!
PS Ik zou het wel zo transparant vinden als Place de l’Opera niet alleen bekend maakt wie er gewonnen heeft, maar ook met hoeveel procent en hoeveel stemmen er zijn uitgebracht. Ik vraag me daarnaast af – maar weet natuurlijk niet of dat klopt – of veel stemverklaringen hierboven niet juist gedaan zijn door mensen die denken dat je stemt door te reageren en niet door je favoriet aan te klikken.
We zullen zien. Nog twee nachtjes slapen.
En verder ben ik het geheel met Conus eens: de award zou moeten gaan naar Annemarie Keegel.
@Jan de Jong: Kremer zul je bedoelen!
@Jan de Jong: Toen Place de l`Opera nog piepjong was werden er op het eind van het jaar Opera Top Tien lijstjes van het afgelopen seizoen gemaakt door de redactie en door de lezers. Het eerste jaar schreef de redactie dat `diverse` lezers de moeite hadden genomen een toplijstje te maken. Het jaar daarop waren dat er 20 en het daaropvolgende jaar 25. `Likers` zonder commerciële bijbedoelingen.
Engelstalige reacties komen per definitie uit Amerika?
@Maarten-Jan Dongelmans
Ja, natuurlijk. Excuses voor deze verhaspeling.
@Kersten van den Berg
Wat bedoelt u met commerciële bijbedoelingen?
Geeft de vele aandacht niet juist blijk van het toegenomen belang van deze site of in ieder geval van de Schaunard-award en de Opera van het jaar? Prima als zangers en gezelschappen zich profileren met hun nominatie en eventuele verkiezing. Place de l’Opera moet het – naar ik aanneem – vooral hebben van advertenties, sponsoring en dienstverlening, aangezien wij er als lezers niets voor betalen. Die commerciële aandacht is op termijn van levensbelang, of je dat nou leuk vindt of niet.
@Jan de Jong: ik vond het wel amusant hoor, die ‘Freudiaanse’ verspreking.
Aylin Sezer
Beste Jan de Jong, you made my day!
Aylin beste ies!
Natuurlijk Aylin Sezer! Was al langer overtuigd van haar. Ze ontroerde me diep met Violetta in Spanga. Na afloop kreeg ik in de restauratietent spontaan een zoen van haar. Niet als Violetta hoor…
Ze is naast een indrukwekkende zangers met mooie registers en altijd volstrekt zuivere tonen ook een goede, spontane actrice. De meeste operasterren spelen zo houterig. Niet bij haar dus!
@Jan de Jong:` zonder commerciële bijbedoelingen`= uit louter artistieke overwegingen. Het was maar een nostalgische opmerking, hoor!
Ik heb me door de jaren heen uiteraard verheugd over de grote vlucht die ons Magazine qua bezoekersaantal en prestige heeft genomen en heb dat in mijn reacties -destijds onder mijn voornaam- niet onder stoelen of banken gestoken, waarbij ik me er terdege van bewust was dat het commerciële element een niet gering aandeel in het succes had want dat de zon niet voor niets opgaat is mij duidelijk.
Je reactie -waarvoor dank- op mijn opmerking: `het zal binnenkort toch niet dezelfde kant opgaan met `onze` Opera van het Jaar uitverkiezing?!` heeft mij, naïveling, wel de ogen geopend. (Facebook en twitter zijn mij alleen bekend van het onvolprezen Cité de l`Opera.)
“De meeste operasterren spelen zo houterig.”
Ik stel voor dat we voor de Schaunard-verkiezing de grondwet van 1887 herinvoeren. Het attributief kiesrecht dat wordt verleend op grond van “kentekenen van geschiktheid”, bijvoorbeeld het behaald hebben van enig relevant examen.
Ik stem voor Aylin Sezer. Ik heb haar horen zingen bij het Christelijk Residentie Mannenkoor en dat was formidabel.
PS
Excuus! Correctie”..dat voor niets de zon opgaat…
Nu de stemmotiveringen met of zonder aanklikken nog blijken door te gaan kan ik meedelen dat ik uiteindelijk toch heb besloten mijn stem alsnog uit te brengen en wel op mevrouw Westbroek. Vanwege de onvergetelijke indruk die zij op mij heeft gemaakt.
Met uiteraard, zoals meestal, de restrictie dat ik niet alle genomineerden heb gehoord.
Van harte proficiat met de Schaunard Award 2017, Aylin Sezer!
Hartelijke gelukwens Aylin Sezer. Ik hoop dat jouw stem op korte termijn ook eens op cd vastgelegd gaat worden! Misschien bij Aliud, Channel Classics of Challenge Classics?
Ik had dit berichtje willen plaatsen onder de aankondiging van jouw overwinning maar dat gaat niet (@redactie: waarom niet trouwens?). Vandaar deze plek.
Ik stem op Aylin Sezer, een echte DIVA.
@Janneke Nieuwenhuis, het is u blijkbaar ontgaan, dat de Schaunard Award 2017 al eind december jl. aan Aylin Sezer is toegekend en dat die inmiddels ook al aan haar is uitgereikt. Haar, als reactie op de berichten daarover in dit magazine, daarmee feliciteren was door de recente maatregelen van de redactie al niet meer mogelijk. Uw stem(verklaring) komt dus een beetje als mosterd na de maaltijd.