AchtergrondInterviews

De tien mooiste interviews van 2019

Place de l’Opera portretteerde in 2019 een groot aantal zangers, regisseurs, dirigenten en intendanten. Bij het sluiten van de kalender een overzicht van de tien mooiste gesprekken van het jaar.

Deborah Voigt. (© Heidi Gutman)

Deborah Voigt begint een nieuw hoofdstuk
Zes jaar geleden trad de beroemde sopraan Deborah Voigt voor het laatst op in Europa. In november was ze een paar dagen in Amsterdam. Place de l’Opera-redacteur François van den Anker greep die zeldzame gelegenheid met beide handen aan voor een uitgebreid gesprek over een nieuwe fase in Voigts imposante loopbaan.

Corina van Eijk: verslaafd aan creëren
Opera Spanga vierde dit jaar zijn dertigste verjaardag. Tijdens de voorbereiding op de jubileumproductie Pagliacci / Il Tabarro troffen we artistiek leider en oprichter Corina van Eijk. In het Friese weiland dat haar gezelschap zo bekend maakte, vertelde ze over de afgelopen dertig jaar en haar visie voor de toekomst. “Ik vind het belangrijk wat we doen. We hebben iets te vertellen, het gaat om de inhoud.”

Studio Nibelheim: Bastiaan Everink
2019 was een bijzonder jaar voor bariton Bastiaan Everink. Hij zong niet alleen de hoofdrol in de nieuwe opera Hercules, gebaseerd op zijn eigen levensverhaal, maar bracht ook zijn eerste Wotan in Das Rheingold, bij het Musiktheater im Revier. We zochten de zanger op in het operahuis in Gelsenkirchen om over zijn roldebuut te praten.

Lorenzo Viotti. (© Daniëlle van Coevorden)

Lorenzo Viotti houdt van avontuur
De Nationale Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest presenteerden dit jaar de opvolger van Marc Albrecht: Lorenzo Viotti. De jonge maestro begint in seizoen 2021/2022 aan zijn chefpositie, maar maakte dit seizoen al zijn debuut bij DNO. Franz Straatman ontdekte in een exclusief interview met Viotti dat hij niet alleen van dirigeren, maar ook van boksen, kitesurfen en snowboarden houdt.

Bestaan van Opera Zuid is een evenwichtsact
Waut Koeken is bezig aan zijn derde seizoen als intendant van Opera Zuid. Franz Straatman interviewde hem over de evenwichtsact om met kleine budgetten grootse opera te maken. “We gaan verder met onze artistieke evenwichtsoefening tussen genres en stijlen, en tussen bekender en onbekender repertoire. Ook de komende jaren gaan we gewaagde keuzes presenteren, waaronder titels die nog nooit in Nederland te beleven waren.”

Ailyn Pérez zingt eerste Nedda bij DNO
Sopraan Ailyn Pérez debuteerde in september bij De Nationale Opera. Ze zong Nedda in Pagliacci. Tijdens het repetitieproces troffen we haar voor een openhartig gesprek over haar Mexicaans-Amerikaanse achtergrond, de moeizame combinatie van altijd reizen en geluk vinden in je privéleven en het fascinerende personage Nedda.

Hein Mulders: zeven seizoenen Essen
We reisden in september naar Essen voor een gesprek met Hein Mulders, de Nederlandse intendant van het Aalto-Musiktheater. Hoog tijd. Mulders is alweer bezig aan zijn zevende seizoen. Hij vertelt over de grote uitdaging om gelijktijdig een orkest, een operahuis en een concertzaal te runnen. “Je hebt alles in de hand, wat goed uitkomt bij het maken van schema’s en dergelijke. Die synergie is fantastisch. Je bent je eigen vriend en vijand. Maar eigenlijk is het nog steeds bezopen. Je hebt voortdurend een tandvleesgevoel.”

Donij van Doorn op het Vrijthof in Maastricht. (© Place de l’Opera)

Donij van Doorn heeft een klik met André Rieu
Als vaste soliste van André Rieu en zijn Johann Strauss Orkest is sopraan Donij van Doorn de afgelopen jaren zeer populair geworden. Afgelopen zomer troffen we haar op het Vrijthof in Maastricht, vlak voor de laatste van een reeks uitverkocht Vrijthofconcerten. “Er zitten 10.000 tot 15.000 mensen die niet allemaal bij voorbaat iets met klassieke muziek hebben, dus er moet een sausje overheen om ze te ontroeren. En dat lukt.”

Lotte de Beer houdt haar passie fris
We hadden de kans om Lotte de Beer, één van de meest succesvolle Nederlandse regisseurs van dit moment, op te zoeken in het Zweedse Malmö, waar ze een nieuwe productie van Der fliegende Holländer ensceneerde. Ze vertelde over haar ervaringen in de niet altijd eerlijke of makkelijke operabusiness. “Ik wil niet cynisch worden, ook al komen plannen en ideeën niet altijd van de grond. Ik heb daarom besloten om naast opera ook andere dingen te gaan doen. In 2020 ga ik een musical regisseren. Verder ga ik een tentoonstelling vormgeven en ben ik gepolst om een circus te leiden. Dat zijn frisse werelden voor me. Die frisheid hoop ik vervolgens mee terug te nemen naar de opera.”

Het avontuur van The Fat Lady
De Haarlemse operagroep The Fat Lady vierde dit jaar zijn eerste lustrum. François van den Anker ging op bezoek bij artistiek leider en oprichter Tamir Chasson in Haarlem. In het gesprek vertelde hij over zijn eigen achtergrond en zijn plannen met The Fat Lady. “We zijn een kleine onderneming en we hebben zeker bestaansrecht. Het heet The Fat Lady en het is out of the box!”

Vorig artikel

Opera per Tutti geeft nieuwjaarsgala

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Jan, Diana en Karita

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.