Incantation gedoopt in WestVest90
Incantation, de eerste cd van het project dat mezzosopraan Ekaterina Levental en pianist Frank Peters samen bedachten voor het liedoeuvre van Nikolai Medtner, is zondag gepresenteerd. In plaats van een optreden in Den Haag gingen de twee terug naar de plek waar ze intensief werkten aan de opnamen: WestVest90 in Schiedam. François van den Anker was erbij.
Ekaterina Levental bekent, net voor ze met pianist Frank Peters live gaat, dat ze behoorlijk gespannen is. ‘Ik heb iets als dit nog nooit gedaan’, zegt ze tegen regisseur/cameraman Boris Peters. Die is druk met het instellen van de twee camera’s die het optreden moeten vastleggen. Er staat wat licht opgesteld en diep in de piano en voor de positie van de zangeres staan de microfoons.
Het is, weliswaar zonder publiek, een echt optreden. In de kleedkamer staan tassen, er liggen wat make-upartikelen en over een stoel hangt de dagelijkse kleding van de artiesten, vervangen door stemmig zwart en rood. De cd-presentatie zou in Den Haag voor publiek plaatsvinden, maar omdat alles anders werd, ging dat plan niet door. Terug naar de basis, was de keuze van de zangeres en de pianist, naar de locatie waar ze een jaar geleden de eerste van vijf cd’s met de liederen van Medtner opnamen. Ook het tweede deel is daar recent vastgelegd.
De Schiedamse kerk, roepnaam WestVest90, is een populaire locatie voor opnamesessies van klassieke cd’s, onder meer vanwege een bij pianisten zeer gewaardeerde Steinway. Camiel Boomsma nam er zijn cd met Wagner-transcripties op, Lavinia Meijer speelde er haar harparrangementen van de muziek van Philip Glass en bariton Raoul Steffani werkte er met Gerold Huber aan Deep in a dream.
Pianist Frank Peters, die al lang geleden de muziek van Nikolai Medtner ontdekte, vond in mezzosopraan Ekaterina Levental een ideale partner voor het ambitieuze plan dat vrij snel na hun eerste samenwerking werd bedacht: alle 107 liederen van Medtner op cd zetten. Nog nooit gebeurd, en in die zin is de presentatie een wereldpremière. Dankzij het medium van de livestream kon iedereen het volgen, en nu nog terugkijken.
Een online presentatie van de eerste cd betekent in dit geval niet dat we via een smartphone met een korrelig beeld meekijken in een huiskamer. Er staan twee volwaardige camera’s, waaruit regisseur Boris Peters, zoon van de pianist, de beelden kiest.
De keuze voor kwaliteit wordt onderstreept door de aanwezigheid van Frerik de Jong, die de opnametechniek van de cd’s verzorgde en de klankeigenschappen van de kerk goed kent. Hij toont op zijn smartphone hoe er voor de cd-opname een speciale opstelling werd gemaakt. Medtner schreef veel noten voor de piano en dat vraagt om extra aandacht voor het geluid en de balans. De vleugel werd tijdens de dagenlange opnamesessies in het midden van de kerk geplaatst, met de zangeres daartegenover. Ze zong tegen de openstaande klep van de piano, die was voorzien van een kleed.
Er worden nog wat onderdelen van het programma gerepeteerd. Beide musici lichten tijdens korte momenten in het optreden iets toe en die teksten gaan uit het hoofd. Als het lied ‘Twilight’ klinkt, ontdekt de verslaggever wat het betekent als je twee maanden geen livemuziek hebt gehoord. Crisis maakt week, maar dat is niet erg als je dat alleen, achter in een kerk, ervaart.
Het wordt stil als het echte optreden begint. Beeld en geluid zijn op een teken synchroon en pianist Frank Peters concentreert zich. Ekaterina Levental blaast de spanning uit haar lijf en zet ‘Aan de poorten van een heilig huis’ in, het eerste lied van de cd. In blokjes klinken stukken van de cd Incantation, en als primeur is er ook werk van de tweede uitgave, die Sleepless gaat heten. Na ruim vijftig minuten is het programma ten einde. De zangeres draait zich naar de pianist. Beiden knikken tevreden.
Meer informatie over het Nikolai Medtner Project vindt u op de speciale website. Daar is de cd-presentatie terug te kijken en vindt u bestelinformatie voor de cd.