Achtergrond

Joan Sutherland in 15 quotes

Het grote publiek kent haar sterren vaak enkel door quotes. Quotes die niet altijd waarheidsgetrouw zijn, maar die wel bepalend zijn voor het beeld van de massa. En dus niet onbelangrijk. In deel acht van een zomerserie 15 quotes van en over Joan Sutherland.

Dame Joan Sutherland (bijnaam: La Stupenda) werd geboren in Sydney in 1926. Ze debuteerde in 1952 in Australië als Purcells Dido. Twee jaar later debuteerde ze in Londen, waarna ze wereldwijd carrière maakte in repertoire van Händel tot Wagner, met onvergetelijke optredens in diverse belcanto-rollen. Ze beëindigde haar carrière in 1990 en liet een grote verzameling opnames na.

,,Ik droomde als kind al van zingen ja. Het was een soort van hopeloze droom, maar ik was helemaal gek van de stem van Kirsten Flagstad en vele anderen. Ik zong altijd.”
Sutherland in een interview met ABC (2005).

,,Ik werd niet getraind door mijn moeder. Ze zei dat ze me nooit onderwees, maar ze was zelf een geweldige zangeres en ik kan me geen moment herinneren dat ik niet naar haar luisterde en haar imiteerde.”
Joan Sutherland.

,,Techniek is de basis van al het streven. Of je nou een sportman bent of een zanger of een zwemmer: je moet een basistechniek ontwikkelen zodat je ieder moment weet waar je mee bezig bent.”
Joan Sutherland.

,,Je kunt luisteren naar wat iedereen zegt, maar het feit blijft dat je daar moet gaan staan en het zelf moet doen.”
Joan Sutherland.

,,Ik ben blij met alles wat ik zing. Ik heb altijd van iedere rol die me gegeven werd genoten. Ze zijn allemaal mijn favorieten geweest, het waren allemaal prachtige stukken om te spelen.”
Joan Sutherland.

,,Oh, ik hield van Norma. Ik denk dat dat het hoogtepunt was van mijn hele repertoire.”
Joan Sutherland.

,,Als ik niet redelijk onbezorgd was geweest, had ik dit leven denk ik niet kunnen uithouden. Om een diva te zijn, moet je absoluut onverstoorbaar als een paard zijn.”
Joan Sutherland.

,,Ik ben een moeder. Een diva worden kwam niet in me op. Ik wilde gewoon de rollen zingen en verdergaan met mijn werk. Ik kwam meestal naar het theater met een taxi, niet in één of andere Rolls-Royce. Ik had geen tijd om al die dwaze dingen te doen.”
Sutherland in een interview in The Guardian (2002).

,,Je gebruikt niet alleen je stem, je gebruikt ook steun vanuit de longen en het middenrif en dat wordt allemaal oud. Of je het nu leuk vindt of niet.”
Joan Sutherland.

,,Ik ga niet vaak naar de opera. Ik heb een enorme hekel aan producties die gemoderniseerd zijn en zogenaamd ‘up-to-date’ zijn gemaakt.”
Sutherland in een interview met ABC (2005).

,,Van begin af aan was haar stem fenomenaal. Een stralend warme sopraan, indrukwekkend in haar gehele, bijna drie octaven tellende bereik.”
Muziekcriticus Anthony Tommasini in een artikel in de New York Times (1996).

,,Ik respecteerde haar zo erg omdat ze één voet op aarde had. Ze had geen enkel divagedrag. Ik houd ervan als mensen bedachtzaam zijn. Ze is heel normaal, ondanks de grootsheid van haar carrière.”
Sopraan Janet Price tegen MusicalCriticism.com (2009).

,,Ik ging op een dag naar haar huis en ze vertelde me hoe ik hoge noten moest zingen.”
Renée Fleming in een interview met CultureKiosque.

,,Ze had stembanden van staal, dat is erg zeldzaam.”
Operaregisseur John Copley.

,,De stem van de eeuw.”
Luciano Pavarotti, die vaak met Sutherland samen zong.

Vorig artikel

Derde keer Opera aan de Schie in Schiedam

Volgend artikel

Lof der meerstemmigheid in Antwerpen

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.