Advertorial

L’elisir d’amore, een coming of age opera

Donizetti’s L’elisir d’amore staat bekend als een komische opera, hoewel regisseur Marcos Darbyshire in zijn enscenering dit voorjaar ook haar melancholie en gelaagdheid ten voorschijn brengt. ‘En dan mogen samenwerken met een groep jonge spelers; beter kun je het toch niet krijgen?’

Repetitiebeeld van L’elisir d’amore. (© Bjorn Frins)

Het geheel werd hem op een zilveren dienblad aangereikt door Opera Zuid, zegt regisseur Marcos Darbyshire. Of hij Gaetano Donizetti’s L’elisir d’amore in een eigentijdse versie wilde regisseren. En samen met Pedro Beriso een nieuw arrangement voor vijf solisten en twaalf musici wilde schrijven. Als je deze opera over de liefde dan ook nog mag maken met vijf jonge talenten van De Nationale Opera Studio, zit je goed. ‘Deze omstandigheden sluiten zo mooi aan op mijn visie op L’elisir d’amore, een van mijn lievelingsopera’s trouwens.’

Regisseur Marcos Darbyshire. (© Marcel Lennartz)

Marcos Darbyshire werd geboren in Córdoba, Argentinië. Hij studeerde er piano en kamermuziek. In 2008 verhuisde hij naar Duitsland en begon aan zijn studie van operaregie. Als freelance regisseur en assistent werkte hij in Staatstheater Nürnberg, La Fenice, Teatro Real, Palau Reina Sofia, Teatro de la Maestranza en Opera Vlaanderen.

‘De opera gaat over het verkennen van je eigen identiteit en het verliezen van je onschuld. Ik zie L’elisir d’amore daarom als een coming of age opera. En dan mogen samenwerken met een groep jonge spelers; beter kun je het toch niet krijgen? Zij bezitten nog die breekbaarheid.’

L’elisir d’amore staat bekend als een komische opera maar Darbyshire verwelkomt daarbij ook een melancholische klank. ‘Er gaat zeker gelachen worden, maar eerder mét dan óm de karakters. Ik zie verlies van onschuld eigenlijk niet als iets grappigs. Maar door het thema met een bepaalde lichtheid en in de sfeer van de Italiaanse zomer te presenteren, wordt het wel grappig. Het plezier en de lichtheid zitten vooral in de muziek van Donizetti en de manier waarop de karakters verbonden zijn. Ook ga ik in mijn regie op zoek naar de herinnering van het eigen eerste verlies van onschuld. Die eerste keer dat je hart werd gebroken was dramatisch en wereldschokkend.

Deze eerste liefdespijnen dwingt tot een nieuw perspectief over relaties. Een belangrijk aspect van opgroeien. ‘Voor mij is de psychologische groei van de personages heel belangrijk. Het gaat niet alleen om een individuele maar ook om een groepsontwikkeling. De persoonlijke groei van de personages wordt namelijk bevorderd door de interactie en spanning tussen mensen. Die groepsdynamiek speelt in mijn regie een grote rol.’

L’elisir d’amore is een coproductie van Opera Zuid samen met De Nationale Opera en de Nederlandse Reisopera. Met de cast afkomstig van De Nationale Opera Studio.

Livestream première op zondag 23 mei om 20:00 uur | Kijk via www.operazuid.nl

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Pretty, Carel en Sam

Volgend artikel

Grote ambities: Freddie De Tommaso

De auteur

Advertorial

Advertorial