Binnenkort

Operadiva van een paar honderd jaar

Wellicht klinkt het niet zo geloofwaardig, maar vanaf maandag 18 mei is er negenmaal een meer dan 300 jaar oude operadiva te bewonderen in Het Muziektheater in Amsterdam. Op die maandag gaat namelijk de bijzondere opera De zaak Makropulos van Janáček op reprise bij De Nederlandse Opera.

Cheryl Barker als Emilia Marty en Raymond Very als Albert Gregor (foto: Hans van den Bogaard).
Cheryl Barker als Emilia Marty en Raymond Very als Albert Gregor (foto: Hans van den Bogaard).

De zaak Makropulos (officieel ‘Vec Makropoulos’) gaat over Emilia Marty. Deze operazangeres is dankzij een elixer meer dan 300 jaar oud geworden, zonder daarbij haar schoonheid te verliezen. Maar ze voelt dat het tijd wordt om het elixer opnieuw in te nemen. In haar zoektocht naar het recept wordt ze echter geconfronteerd met de vraag: wil ze nog wel verder leven? Alles heeft ze al meegemaakt, alles gezien, alles gevoeld. Is het nog wel de moeite waard?

Bij deze indringende levensvraag heeft Janáček volgens De Nederlandse Opera (DNO) klanken weten te componeren die variëren van ‘verzengende hartstocht tot onmenselijke kilheid’.

In 2002 werden die klanken voor het eerst ten gehore gebracht, toen deze productie onder leiding van Edo de Waart en onder regie van Ivo van Hove in première ging. De pers was positief (voor wat het waard is). Termen als ‘een ronkend dramatische orkestklank’, ‘lekker hysterisch’ en ‘glashelder en raak’ werden in de recensies gebezigd.

Op de bok staat vanaf maandag niet De Waart maar Yannick Nézet-Séguin, een jonge Canadees die sinds dit seizoen chef is van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (het orkest dat ook deze productie begeleidt). Nézet-Séguin dirigeerde vele opera’s in Montréal en is momenteel naast zijn werkzaamheden in Rotterdam eerste gastdirigent van het London Philharmonic Orchestra.

Onder de solisten zijn er wel een paar zangers die een comeback maken in hun rol. Bariton en tevens regisseur Dale Duesing komt terug als Jaroslav Prus, Tom Haenen zingt weer een toneelknecht, Annett Andriesen is een werkster en Graham Clark vertolkt opnieuw Hauk-Sendorf.

In de hoofdrol zingt een andere sopraan. Niet de destijds geloofde Kristine Ciesinski, maar de Australische Cheryl Barker. Barker zong de rol al met veel succes bij Opera Australia. Verder geniet ze vooral bekendheid als de titelfiguur in Madama Butterfly, een rol die ze bij DNO, maar ook bij de English National Opera, de Vlaamse Opera, de Hamburgische Staatsoper en de Deutsche Oper Berlin zong. Overigens zong Barker onlangs nog de hoofdrol in een andere opera van Janáček, Kát’a Kabanová.

De regie is wederom in handen van Ivo van Hove. Van Hove begon als toneelregisseur, en nog steeds is hij in de toneelwereld actief. Opera doet hij echter ook. Bijvoorbeeld Der Ring des Nibelungen bij de Vlaamse Opera van 2006 tot 2008.

De zaak Makropulos gaat op maandag 18 mei in première. Daarna volgen tot en met 12 juni nog acht voorstellingen. Meer informatie: www.dno.nl.

Vorig artikel

Eerste open huis in Concertgebouw

Volgend artikel

Enerverende première van bejubelde opera

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.