Opera in de media: week 41
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 41 (8- 14 oktober) onder meer aandacht voor de opera Jakobin van Dvorak en Iván Fischer met Wagner.
Schubert vanuit Wigmore Hall
De BBC Radio nam op 3 oktober een concert op van één van de nieuwe talenten van de Britse opera- en recitalpodia, Ben Johnson. De jonge tenor werkte eerder samen met begeleider Graham Johnson, met wie hij voor Hyperion onlangse liederen van Poulenc opnam. Zijn Billy Budd in Glyndebourne onder Sir Mark Elder werd goed ontvangen. Hij was ook te gast op het Gergiev Festival in Rotterdam. De jonge Zuid-Afrikaan James Baillieu begeleidde de tenor in Wigmore Hall, in Schuberts Schwanengesang. Die cyclus eindigt met ‘Taubenpost’, het allerlaatste lied dat Schubert componeerde.
BBC Radio 3: zaterdag 8 oktober om 15.00 u. (NL-tijd)
Opera van Dvorak
In een rechtstreekse uitzending vanuit Praag is de opera Jakobin van Antonin Dvorak te horen. Het koor en orkest van het Nationaal Theater Praag verzorgen deze uitvoering onder leiding van Tomáš Netopil. De opera in drie akten kreeg zijn wereldpremière op 12 februari 1889. Marie Cervinková-Riegerová schreef het libretto over de verloren zoon Bohuš die vanuit Parijs terugkeert naar zijn vader. Hij blijkt geen Jacobijn te zijn geworden en wordt daarom alsnog in de familie opgenomen. Solisten zijn onder andere Miloslav Podskalský als de graaf, Svatopluk Sem als zijn zoon en Dana Burešová als diens echtgenote.
Radio 4: zaterdag 8 oktober om 19.00 u.
Emma Kirkby in Utrecht
In NTR Podium op zondagmiddag veel aandacht voor dans, maar ook voor vocale muziek. Sopraan Emma Kirkby is te zien en te horen bij een optreden uit 1988. Toen bracht ze, begeleid door luitist Anthony Rooley, liederen van de zeventiende-eeuwse componist William Lawes. De opname is van het Festival Oude Muziek in Utrecht
NTR Nederland 2: Zondag 9 oktober om 13. 00 u.
Wagner op darmsnaren
Het Vlaamse ensemble Anima Eterna uit Brugge onder leiding van Jos van Immerseel beperkt zich niet tot oude muziek. Recent had het orkest veel succes met een Poulenc-cd. In het concert dat Canvas uitzendt, is het tweede pianoconcert van Liszt te horen op een Erard uit 1886, maar ook Wagners Prelude tot het derde bedrijf van Lohengrin. Een familie-affaire, zij het van de koude kant, want Wagner was de schoonzoon van Liszt. Het concert is opgenomen in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten.
Canvas TV: zondag 9 oktober om 12.00 u.
Don Carlo in de Scala
De opera Don Carlo wordt wel Verdi’s ‘grand opera’ genoemd. Hij zat afgelopen seizoen in het programma van de Metropolitan Opera in New York en was dus ook in de bioscoop te zien. Komend voorjaar gaat het werk bij De Nederlandse Opera en in de tussentijd kunt u kijken naar de uitvoering uit december 2008 in het Teatro alla Scala in Milaan. Daniele Gatti, is de dirigent voor koor en orkest van de Scala en Stéphane Braunschweig verzorgde de regie.
Solisten: Stuart Neill als Don Carlo en verder onder andere Ferruccio Furlanetto, Dalibor Jenis, Anatolij Kotscherga en Diogenes Randes.
Mezzo: zaterdag 8 oktober om 20.30 u.
Wagner vanuit Brugge
Dirigent Iván Fischer zal het Koninklijk Concertgebouworkest leiden in de uitvoeringen van Wagners Parsifal die in juni komend jaar in Amsterdam worden gegeven. Zijn talent voor de muziek van Wagner is in alle breedte te horen in een concertprogramma dat helemaal aan de Duitse componist is gewijd. Het Budapest Festival Orchestra concerteerde onlangs in het Concertgebouw van Brugge, waar deze radio-opname gemaakt werd. Op het programma de Siegfried Idyll, ouverture en bacchanale uit Tannhäuser, de ouverture tot Die Meistersinger von Nürnberg en fragmenten uit Götterdämmerung. Vocale medewerking: Eva Johansson, sopraan.
BBC Radio 3, zondag 9 oktober om 15.00 u. (NL-tijd)
Rheingold in Milaan
Het duo Daniel Barenboim voor de directie en Guy Cassiers voor de regie tekende voor de uitvoering van de Vorabend van Wagners Der Ring des Nibelungen, Das Rheingold, in de Scala van Milaan. De opname die Mezzo uitzendt, werd gemaakt in mei 2010. René Pape zong de rol van Wotan, Jan Buchwald was Donner en Alberich en Mime werden gezongen door respectievelijk Martin Kraenzle en Wolfgang Ablinger-Sperrhacke. Anna Larson zong Erda.
Mezzo: dinsdag 11 oktober om 20.30 u.
De Koningin van Tijl
In het tv-programma De tiende van Tijl van de Avro presenteert Tijl Beckand klassieke muziek voor een groot publiek. Vast onderdeel is de zoektocht naar de ultieme vertolker van één van de moeilijkste aria’s aller tijden. Diegene die ‘Der Hölle Rache kocht in meinem Herze’ het beste zingt, mag in december samen met Tijl Beckand en het Residentie Orkest optreden. Wekelijks wordt bekeken of de echte Nederlandse Koningin van de Nacht Christina Deutekom waardig wordt opgevolgd.
Nederland 3: woensdag 12 oktober om 20.25 u.
Modern klassiek door Ensemble ‘88
Het Limburgse gezelschap Ensemble ’88 houdt zich sinds zijn oprichting bezig met het uitvoeren van zeer eigentijdse muziek, met partituren van opdrachtwerken waarvan de inkt soms nog nat is. In het kader van het festival Musica Sacra voerde het ensemble Fire Salmer op. 74, voor bariton solo en koor van Edvard Grieg uit, met bariton Ken Gould als solist en het koor Studium Chorale. Andere composities die in september jongstleden ten gehore werden gebracht, waren van Jurriaan Andriessen en Gilad Hochman, James Fulkerson en Hans Leenders (Hoc est praeceptum meum voor vrouwenkoor uit 2011). De opname uit Maastricht is te horen in het avondconcert van de KRO.
Radio 4: woensdag 12 oktober om 20.00 u.
Weektip
Paul Agnew en Les Arts Florissants hebben het plan opgevat de hele cyclus Madrigalen van Monteverdi uit te voeren in de komende jaren. Het eerste boek staat op het programma voor een optreden van Les Arts Florissants in de Parijse Cité de la musique. Het concert is zondag 9 oktober om 16.30 uur live te volgen via www.citedelamusiquelive.tv of www.artsflomedia.com.
Overigens: op de site van de Cité de la musique staat ook een video van het concert dat Pierre Boulez met zijn werk Pli selon pli gaf in de Salle Pleyel, enkele dagen na het optreden in het Amsterdamse Concertgebouw, waarover Place de l’Opera berichtte.