Veel hedendaagse opera in Holland Festival
‘Een staalkaart van artistieke projecten van over de hele wereld’, dat wil het vandaag begonnen Holland Festival zijn. Onder die noemer valt ook opera: het festival brengt tot en met 28 juni vijf producties in Amsterdam, waaronder veel hedendaagse opera en de klassieker Carmen.
Het is echter dans waarmee het festival vanavond voor een uitverkochte Stadsschouwburg opent. Mikhaiil Baryshnikov en Ana Laguna zullen drie solo’s en een duet dansen, waaronder dansen van Mats Ek. Dat onder het toeziend oog van de koningin.
Maar op opera hoeft men niet lang te wachten: morgenavond (5/6) gaat Adam in Ballingschap, de nieuwe opera van Rob Zuidam, in wereldpremière – ook in de Stadsschouwburg. De opera is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Joost van den Vondel en gaat over de geschiedenis van Adam en Eva in het paradijs.
Het is een coproductie van het Holland Festival (HF) en De Nederlandse Opera. Solisten zijn onder andere Thomas Oliemans, Claron McFadden en Harry Peeters. De regie is in handen van Guy Cassiers terwijl Reinbert de Leeuw de productie muzikaal leidt. Lees meer over Adam in Ballingschap in een interview met Rob Zuidam dat morgen op Place de l’Opera verschijnt.
Op woensdag 10 juni is (eenmalig) een opera van Pascal Dussapin te zien: Passion. Het werk van de Franse componist ging vorig jaar tijdens het Festival d’Aix-en-Provence in première en wordt tijdens het HF in een nieuw jasje naar de ideeën van Pierre Audi gepresenteerd. Passion is gebaseerd op L’Orfeo van Monteverdi.
Enkele dagen later, 15 juni, vindt in Het Muziektheater de première van een nieuwe Carmen plaats – een productie van de bekende en gewilde regisseur Robert Carsen. De klassieker van Bizet zal onder begeleiding van het Koninklijk Concertgebouworkest tot 8 juli (dus langer dan het HF zelf) te zien zijn.
Noemenswaardig is dat deze opera in samenwerking met de NPS op donderdag 25 juni gratis in het Oosterpark in Amsterdam uitgezonden wordt op een groot scherm. De organisatie belooft ‘een zwoele zomeravond’ met deze ‘all time favorites uit de operawereld’.
In de laatste week van het festival staan er nog twee bijzondere opera’s op het programma. Aquarius van de Vlaamse componist Karel Goeyvaerts krijgt zestien jaar na diens dood zijn scenische wereldpremière. Eerst in Antwerpen (het is een coproductie met de Vlaamse Opera) en op zondag 21 juni in Amsterdam, in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Aquarius is een utopische opera waar niet echt een verhaal in zit: zestien zangers bootsen de zoektocht naar een ideale samenleving na. De regie is van Pierre Audi, het Radio Filharmonisch Orkest begeleidt.
Op 26 en 27 juni is nogmaals een werk van Pascal Dussapin te bewonderen, in Koninklijk Theater Carré. Het gaat om een choreografische bewerking van Medeamaterial (een opera van Dussapin uit 1991), die nu simpelweg de titel Medea heeft gekregen. De bewerking is van Sasha Waltz, die daarvoor zestien zangers gebruikt. Het muzikale deel is uitgedund tot één grote solo voor coloratuursopraan (Caroline Stein), begeleid door een twintigkoppig koor (Vocalconsort Berlin) en het ensemble van de Akademie für Alte Musik Berlin.
Deze operaproducties zijn slechts een klein deel van het volledige festival. Er is ook van alles te zien op het gebied van theater, muziek, muziektheater, dans en andere (gemixte) genres.
In een hoeketalage van de Bijenkorf in Amsterdam zullen vanaf dinsdag 9 juni tot en met zondag 21 juni dagelijks voorproefjes van deze voorstellingen gegeven worden. Dat gebeurt iedere keer van 14.00 tot 14.20 uur. In deze reeks mini-optredens zal ook het Koor van De Nederlandse Opera een bijdrage leveren, met aria’s en koorzang uit Carmen.
Meer informatie over het festival is te vinden op www.hollandfestival.nl.