Binnenkort

Opera in de media: week 10

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 10 (3 – 9 maart) onder meer aandacht voor Renée Fleming die Massenet en Strauss zingt en voor Rihm en Rimski-Korsakov vanuit de Nederlandse concertzalen.

Opera van Rihm
Radio 4 zendt de uitvoering van de kameropera Jakob Lenz van Wolfgang Rihm, waarover Place de l’Opera al berichtte, rechtstreeks uit. Het vroege werk van de Duitse componist wordt tijdens de ZaterdagMatinee tot klinken gebracht door het Ensemble MusikFabrik onder leiding van Emilio Pomàrico met medewerking van Cappella Amsterdam en de Florianer Sängerknaben. Solisten zijn Tomas Möwes, Daniel Kirch en Johannes Schmidt.
Radio 4: zaterdag 3 maart om 13.00 u.

Scène uit Kitesj (foto: Monika Rittershaus).

Kitesj van DNO
In de recensie op deze site waren het vooral de koren die lof toegezwaaid kregen. Voor De legende van de onzichtbare stad Kitesj en het meisje Fevronja werd het Koor van De Nederlandse Opera aangevuld met het Nederlands Concertkoor. De kwaliteit van de decors – die geregeld open doekjes kregen – is op de radio niet te ervaren, maar met een vooral Russische casting van de vocale rollen valt er veel in vlekkeloos Russisch te genieten in deze opera van Nikolaj Rimski-Korsakov.

NTR Opera Live zendt de opname, die bij de laatste uitvoering op 1 maart gemaakt werd, op 3 maart uit. Naast de solisten als Vladimir Vaneev (Vorst Joeri) en Svetlana Ignatovich (Fevronja) had regisseur Tcherniakov Nederlandse inbreng door Morschi Franz en Peter Arink als de edelen tot zijn beschikking. Het Nederlands Philharmonisch Orkest verzorgde de begeleiding, dirigent was Marc Albrecht.
Radio 4: zaterdag 3 maart om 19.00 u.

De nieuwe wereld van Stockhausen
De muziek van Karlheinz Stockhausen werd in de jaren ’60 wel omschreven als ‘Atombombenmusik’. Hij experimenteerde op allerlei manieren met klank en compositie, zowel voor instrumenten als vocaal. Stockhausens muziek wordt nog altijd gespeeld, vorig nog werd voor het eerst het complete werk Sonntag aus Licht uitgevoerd in Keulen (lees het verslag).

In de documentaire ‘Musik für eine neue Welt’ richten makers Norbert Busè en Thomas von Steinaecker zich op de bepalende jaren uit de loopbaan van de componist, ze tonen hem als scheppende visionair en in zijn onbegrensde vernieuwingsdrang.
Arte: zondag 4 maart om 00.50 u.

Thomas Hampson (foto: Dario Acosta).

Thaïs in de Met
Een Parijs metrostation, oneindig veel straten en pleinen die naar hem genoemd werden en een oeuvre van boeken en toneelstukken: de Franse schrijver en Nobelprijs-winnaar Anatole France is nog overal aanwezig in zijn geboorteland. Zijn boek Thais, over zijn interesse in godsdienst, vormde de basis voor de gelijknamige opera van Jules Massenet, die in 1894 voor het eerst op de planken kwam van de Parijse Opéra Garnier.

Renée Fleming zong de hoofdrol in de versie van Massenets opera die vier jaar geleden werd opgevoerd in de New Yorkse Metropolitan Opera. Naast haar op het toneel stonden onder andere Thomas Hampson en Michael Schade. John Cox deed de regie en Jesús López-Cobos stond voor het orkest.
Mezzo: dinsdag 6 maart om 20.30 u.

Muziek van en door vrouwen
Omroep Max, Radio 4 en het Concertgebouw trotseren de onvermijdelijke moet-dat-nou’s en organiseren op acht maart, Internationale Vrouwendag, een concert met als titel: Vrouwenmuziekmarathon. De radiouitzending komt rechtstreeks uit de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Vier vrouwen uit de Nederlandse vocale muziek zingen liederen van vrouwelijke componisten als Hildegard von Bingen, Clara Schumann, Lili Boulanger, Alma Mahler en Cathy Berberian.

De zangeressen die aan de avond meewerken zijn Roberta Alexander (sopraan), Irene Maessen (sopraan), Tania Kross (mezzosopraan), Karin Strobos (mezzosopraan). Reinild Mees begeleidt op piano. Voor wat betreft de presentatie verschillen de bronnen. Het kan Ab Nieuwdorp of Maartje van Weegen worden.
Radio 4: donderdag 8 maart om 19.00 u.

Claudio Abbado (foto: Felix Broede / DG).

Strauss en Wagner
De Vier Letzte Lieder van Richard Strauss worden nog wel eens gecombineerd met Mahler 4, waarin ook een kleine rol voor sopraan zit. In Luzern, op het festival van 2004, werden de liederen gecombineerd met muziek van Wagner. Het Orchestre du Festival de Lucerne onder Claudio Abbado begeleidde Renée Fleming in de Strauss-liederen, waarna solisten als Violeta Urmana, Mihoko Fujimura en René Pape de tweede akte uit Wagners Tristan und Isolde zongen.
Mezzo: vrijdag 9 maart om 20.30 u.

Klassieke decors voor Aida
Voor wie het jammer vindt dat Verdi niet voldoende aandacht krijgt op de operapodia in Nederland, is er op BravaNL in elk geval wat te genieten. Niet het minst visueel, want de productie uit 2004 van Aida in het het Gran Teatre del Liceu maakte gebruik van de decors van Josep Mestres Cabanes. Hij schilderde die in de jaren ’40 van de vorige eeuw.

De regisseur, Jose Antonio Gutierrez, kon van de gerestaureerde decorstukken gebruikmaken en had een cast tot zijn beschikking met onder andere Daniela Dessì. Andere solisten waren Stefano Palatchi, Elisabetta Fiorillo en Fabio Armiliato. Het orkest en koor van het Gran Teatre del Liceu stonden onder leiding van Miguel Ángel Gómez Martínez.
BravaNL: vrijdag 9 maart om 20.30 u.

Weektip

Renée Fleming (foto: Jonathan Tichler).

Renée Fleming en Strauss
Sopraan Renée Fleming is dit voorjaar een paar keer in Europa te horen. Van de zomer staat ze op het festival van Aix-en-Provence in een programma met Valery Gergiev, dat een paar dagen later ook in de jarige Barbican in Londen te horen is. De Opéra Bastille brengt Fleming in juni en juli in negen uitvoeringen van Arabella en kort geleden was ze te horen in Ariadne auf Naxos in Baden-Baden. Die uitvoering in het Festspielhaus, met tegenspeelster Sophie Koch en dirigent Christian Thielemann, is op Medici.tv terug te zien. We vermelden graag dat Lenneke Ruiten ook in deze voorstelling zong.

Vorig artikel

Met korting naar Collegium Vocale Gent!

Volgend artikel

Vrouwenmuziekmarathon in Concertgebouw

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Spen
    2 maart 2012 at 13:04

    De mensen die dinsdag niet naar Ariodante gaan, raad ik aan Thais te kijken op Mezzo. Het is één van de mooiste opera’s die ik heb gehoord. Muziek om bij weg te dromen! Geweldig gezongen door Renée Fleming, voor wie de rol als gegoten zit. Echt een aanrader!