Binnenkort

Opera in de media: week 11

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 11 (10 – 16 maart) onder meer aandacht voor Krassimira Stoyanova, Mirella Freni en een live-internetuitzending van Pelléas et Mélisande uit Parijs.

Krassimira Stoyanova.

Krassimira als Desdemona
De briefscène uit Jevgeni Onjegin, gezongen door Krassimira Stoyanova, heeft als Youtube-filmpje geruime tijd op deze site gestaan, in het video-blok rechts. Daar vindt u trouwens geregeld nieuwe clips.

Veel bekeken op Youtube is ook een aria van Desdemona in Verdi’s Otello, eveneens met de Bulgaarse sopraan. Die rol zong Stoyanova afgelopen januari opnieuw bij de Wiener Staatsoper. Radio 4 zendt vanavond de opname uit van dat optreden.

De hoofdrollen werden bezet door tenor Peter Seiffert als Otello, bariton Carlos Alvarez als Jago en sopraan Stoyanova in de rol van Desdemona. Verder werkten het koor en orkest van de Weense Staatsopera mee, onder leiding van Dan Ettinger.
Radio 4: zaterdag 10 maart om 19.00 u.

Gerald Finley (foto: Sim Canetty-Clark).

Alles anders bij Don Giovanni
In New York zijn ze bij de Metropolitan Opera aan een tweede run begonnen van Don Giovanni in de regie van Michael Grandage. Het is de productie die al in de bioscoop te zien was en waarover Place de l’Opera in oktober berichtte.

Dezelfde productie loopt nu weer, alleen is alles anders. Het duo Mariusz Kwiecien als Don Giovanni en Luca Pisaroni als Leporello werd in deze serie vervangen door Gerald Finley en Bryn Terfel. Wellicht klinkt het daarmee respectievelijk wat minder barihunk-ish en wat minder licht Italiaans maar stoer Welsh in deze uitvoering.

New Yorkse Met-bezoekers en BBC-radioluisteraars moeten het doen met mindere goden in de andere rollen. Zelfs de Commendatore is vervangen door een uitzendkracht, niet Štefan Kocán maar James Morris zingt die rol. Het Met-orkest zit wel gewoon in de bak, zij het onder een andere dirigent: Andrew Davis.
BBC Radio 3: zaterdag 10 maart om 18.00 u.

De stem(me) van Aïda
Nina Stemme, die de afgelopen maand Ariadne in Zürich zong en Tosca in Wenen, stond 6 jaar geleden ook in Zürich, maar dan in de rol van Aïda in de opera van Verdi. Nicolas Joel deed de regie en werkte daarin samen met dirigent Adam Fischer. Luciana D’Intino zong de rol van Amneris, Salvatore Licitra speelde Radamès en Matti Salminen zong Ramfis. Bij deze uitvoering in 2006 zat het eigen orkest van de Opera van Zurich in de bak.
Mezzo: zaterdag 10 maart om 20.30 u.

Alexandrina Pendatchanska.

Haydns Orlando Paladino
René Jacobs en het Freiburger Barockorchester maakten samen goed ontvangen Mozart-producties als Die Zauberflöte en Cosi fan tutte. In de Berlijnse Staatsoper Unter den Linden leverde de samenwerking een uitvoering op van de opera Orlando Paladino van Haydn. De cast bestond uit Marlis Petersen, Alexandrina Pendatchanska, Piertro Spagnoli en Tom Randle.
BravaNL: zondag 11 maart om 20.30 u.

The making of Dionysis
Een klein jaar geleden vond in de Gashouder in Amsterdam de Nederlandse première plaats van Dionysos, de opera van Wolfgang Rihm. Een jaar eerder was de opera gegaan in Salzburg, tijdens de Festspiele. Over die wereldpremière maakte Bettina Ehrhardt een documentaire. Componist Rihm komt aan het woord, maar ook regisseur Pierre Audi en de dirigent van beide uitvoeringen, Ingo Metzmacher. De film, Ich bin Dein Labyrinth, heeft de repetities voor de wereldpremière als vertrekpunt.
Arte: zondag 11 maart om 23.35 u.

Freni op Mezzo
Het is de maand van Mirella Freni op Mezzo. Op de maandagen van maart wordt steeds een opera uitgezonden waarin de Italiaanse sopraan een belangrijke rol speelt. Deze keer is dat Fedora van Umberto Giordano. Freni stond in 1993 bij deze productie naast Plácido Domingo als graaf Loris Ipanoff. Adelina Scarabelli en Alessandro Corbelli verzorgden de andere grote rollen in deze voorstelling in de Scala van Mila. Gianandrza Gavazzeni was de dirigent voor het koor en orkest van de Scala, Lamberto Puggelli deed de regie.
Mezzo: maandag 112 maart om 20.30 u.

James Levine (foto: Jörg Meyer).

Orfeo met Levine
James Levine was nog up-and-running als dirigent en muzikaal leider van de Metropolitan Opera in New York, toen hij in 2009 met het orkest van de Met Orfeo ed Euridice van Christoph Willibald Gluck opnam. De hoofdrollen werden gezongen door Stephanie Blythe als Orfeo, Danielle de Niese als Euridice en Heidi Grant Murphy in de rol van Amore. Mark Morris deed de enscenering voor de Met.
Mezzo: dinsdag 12 maart om 20.30 u.

Laureaat Degout als Pelléas
Eind februari ontving bariton Stéphane Degout een Victoire de la musique als ‘Artiste lyrique de l’année’. Hij won in zijn categorie van Sophie Koch en Patricia Petibon. De roem van deze Franse muziekprijs kan meteen verzilverd en bewezen worden door de rol van Degout als Pelléas. Deze weken loopt in de Opéra Bastille in Parijs de productie van Pelléas et Mélisande van Claude Debussy. Elena Tsallagova is de tegenspeelster van Degout als Mélisande, en Anne Sofie von Otter zingt de rol van Geneviève. Het orkest van de Parijse Opera staat onder leiding van Philippe Jordan.

Deze enscenering door Robert Wilson wordt via web-tv live uitgezonden. U kunt meekijken naar de uitvoering op vrijdag 16 maart in de Opéra Bastille. Zowel op www.operadeparis.fr als op www.medici.tv wordt het signaal doorgegeven vanaf 19.30 u.
Vrijdag 16 maart om 19.30 u.

Weektip

Vlaamse polyfonie
Lang voordat vocale theatrale muziek opera ging heten, waren er componisten die zochten naar het vertellen van verhalen op muziek. Dat gebeurde onder meer in de periode rond 1500, in de bloeitijd van de Vlaamse polyfonie. De Capilla Flamenca is één van de ensembles die de Vlaamse polyfonie, muziek uit de 15e en 16e eeuw, uitvoert. Het concert van het gezelschap dat Canvas uitzendt, werd opgenomen in de Begijnhofkerk van Sint-Truiden. Er klonk muziek van het Vlaamse hof van Margareta van Oostenrijk, chansons en missen uit de periode rond 1500. Belangrijke componisten waren toen Josquin Desprez, Pierre de la Rue en Alexander Agricola.
Canvas: zondag 11 maart om 12.00 u.

Vorig artikel

Een sublieme staalkaart van componistes

Volgend artikel

Youtube-portret: Elizabeth Connell

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

1 Reactie

  1. Willy Israël
    15 maart 2012 at 10:43

    Met veel genoegen lees ik “Place de lOpera” maar wat jammer dat de media tips altijd te laat komen ! Ik ontving PL.de l’O pas op 15 maart, toen alles al voorbij was! Vr. Groet, Willy.