Muziektheater Transparant presenteert surreële Purcell
Het Belgische Muziektheater Transparant doet graag bijzondere dingen met bestaande opera’s. Vanaf zaterdag 17 januari is hun bewerking van The Fairy Queen van Henry Purcell in Nederland te zien. Een surreële interpretatie van het werk van de Engelse componist.
Bij (after) The Fairy Queen zijn nogal wat partijen betrokken. Opéra de Lille nodigde het Franse ensemble Le Concert d’Astrée en de Vlaamse regisseur Wouter van Looy uit om een nieuwe voorstelling te maken op basis van de semi-opera van Purcell, die op haar beurt gebaseerd is op A Midsummer Night’s Dream van William Shakespeare. Een interpretatie van een interpretatie dus.
Naast deze partijen zijn ook de Mexicaanse choreografe Vivian Cruz (en vier dansers uit haar land), la Clef des Chants/Région Nord-Pas de Calais en de Opéra van Dijon bij het project betrokken.
Purcells blijspel uit 1692 gaat over het bos waar Oberon en Titania regeren, met feeën, elfen, magische natuur en enkele mensen die in die droomwereld vluchten om aan de realiteit te kunnen ontsnappen. Muziektheater Transparant presenteert dit verhaal als ‘een droom die refereert naar de wereld van Shakespeare en gedragen wordt door de muziek die Purcell daarvoor schreef’, zo stelt het in een toelichting.
Die droomwereld wordt onder meer uitgebeeld door gebruik te maken van sculpturen van Freije van Esbroeck en door de introductie van de vier Mexicaanse dansers, die het vocale werk van de solisten ‘fysiek’maken.
Een gemakkelijk avondje uit lijkt het hierdoor niet te worden. Maar dat is ook niet de insteek van het gezelschap: ‘Het is aan het publiek om de cirkel te sluiten, de fragmenten met elkaar te verbinden, het verhaal achter de beelden te ontdekken.’
(after) The Fairy Queen wordt slechts viermaal in Nederland opgevoerd. Op 17 januari in Groningen, 19 januari in Amsterdam, 20 januari in Utrecht en 21 januari in Maastricht. Zie voor meer details de agenda.