Opera Moldavië op tournee met traditionele Rigoletto
Vanaf volgende week begint de Nationale Opera van Moldavië een tournee met Rigoletto. De klassieke aanpak van het gezelschap lijkt bij voorbaat aan te slaan, want maar liefst 30 theaters hebben de productie op het programma gezet.
Rigoletto heeft in Nederland veel fans. Het werk van Giuseppe Verdi werd 48 jaar lang standaard opgenomen in het repertoire van de Italiaanse Opera (nu ter ziele) en bij andere gezelschappen.
En niet alleen in Nederland is het stuk ongekend populair. In tien jaar na de wereldpremière in 1851 in Venetië trok de opera langs steden als Wenen, Parijs, Boedapest, Praag, Londen en New York. Oftewel: alle operahuizen van naam zetten Rigoletto op de kalender. En na die roemrijke tien jaar kreeg het werk een permanente plek in het operarepertoire over heel de wereld.
Dit seizoen is het de Opera van Moldavië die Nederland met Rigoletto verheugt. Onder leiding van Nikolae Dohotary doet de grotendeels Moldavische cast dertig theaters aan, met de première in het Rabotheater in Hengelo.
De Opera van Moldavië beschikt als één van de weinige operahuizen in Oost-Europa over een eigen orkest, eigen koor, eigen solisten en eigen ballet. Voor Rigoletto zijn daarom ook maar enkele solisten van buiten aangetrokken. Daaronder de Italiaanse bariton Andrea Cortese voor de titelrol; een rol die hij deelt met de Roemeen Oleg Ionese. Naast nog een Roemeen blijft het daarbij.
De Moldaviërs kiezen voor deze nieuwe productie voor een ‘prachtige, traditionele vormgeving’, zo kondigt organisator VDB Theaterproducties aan. Iets dat – al mag het ‘traditioneel’ heten – in Nederland niet vaak te zien is.
De opera van Verdi vertelt over Rigoletto, de nar aan het hof van de hertog van Mantua. Hij spot met jan en alleman, totdat graaf Monterone hem vervloekt. Een vloek die naarmate het verhaal verstrijkt akelig realistische vormen aanneemt.
Rigoletto’s dochter Gilda – net teruggekeerd uit het klooster – wordt verleid door de hertog, een vrouwenverslinder. Enkele hovelingen, die genoeg hebben van Rigoletto’s gespot, ontvoeren haar en brengen haar naar de hertog. Als de nar zijn dochter weer terugvindt en erachter komt wat er gebeurd is, besluit hij dat maar één ding mogelijk is: wraak.
Hij huurt de moordenaar Sparafucile in voor de klus. Maar dienst zuster, Maddalena, is ook verliefd op de hertog en krijgt hem zo ver dat hij iemand anders in plaats van de hertog zal vermoorden. Gilda, die dat hoort, vermomt zich als man en offert zich voor de hertog op door in zijn plaats te sterven. De opera eindigt met Rigoletto die in een zak het lichaam van zijn dochter, de enige op aarde die hij liefheeft, vindt.
Na de première van de productie op woensdag 25 februari in Hengelo volgen tot 29 maart voorstellingen door heel het land. Zie voor details de agenda.