Plácido Domingo zingt in Ziggo Dome
De beroemde tenor/bariton Plácido Domingo treedt op donderdag 13 juni op in de Ziggo Dome in Amsterdam. Het is voor het eerst sinds 1990 dat Domingo weer in Nederland optreedt. Hij wordt begeleid door het Orkest der Lage Landen onder Walter Proost.
Het optreden van Domingo bijt de spits af van de concertreeks Stars in Symphony, een initatief van muziekliefhebbers en professionele muzikanten. Tevens is Domingo de eerste klassieke artiest die optreedt in de Ziggo Dome, een concerthal in Amsterdam-Zuidoost die in juni 2012 werd geopend en plaats biedt aan 17.000 mensen.
Domingo is één van de bekendste operazangers wereldwijd. Hij maakte een grootse carrière als tenor en zingt sinds enkele seizoenen ook baritonpartijen, waaronder de titelrollen in Simon Boccanegra en Rigoletto en de rol van Giorgio Germont in La Traviata.
Wat de Spaanse ster in Amsterdam gaat zingen, is niet bekend. Wel is bekend dat hij begeleid zal worden door het Orkest der Lage Landen onder leiding van Walter Proost, de chef-dirigent van het orkest.
Zie voor meer informatie de website van Stars in Symphony.
51Reacties
En hij wordt vergezeld door twee sopranen.
Voor de artiest en de mens Placido Domingo, een groot zanger bij wie de sterallures – in tegenstelling tot sommige collega’s – beperkt zijn gebleven, heb ik zeker bewondering.
Maar om 250 euro neer te tellen voor een – naar ik aanneem: versterkt – concert… Al ben ik ook wel nieuwsgierig. Popartiesten en hun publiek zijn zeer tevreden over de Ziggo-dome, maar dat zegt niet zoveel over opera.
Gelukkig lees ik het volgende: “om het unieke karakter te bewaren, en u maximaal muzikaal genot te bieden, is het aantal zitplaatsen beperkt tot slechts 12000 (drie nullen).” Dus de sfeer zal wel intiem zijn.
Ik ga maar eens een oude Verdi-plaat uit de kast halen.
Kijk eens op vakantieveilingen.nl! Hier kun je de kaartjes voor heeel veeel minder kopen!
Hier hoef ik dus niet naartoe … zelfs niet gratis … wil ‘m best nog een keer op de planken zien en horen – waar opera thuishoort – maar niet in zo’n megahal met een microfoon voor zijn mond …
Maar daarvoor moet je naar het buitenland, Herman.
Weet je hoe vaak we Domingo in Nederland hebben gehad? In 1972 bij Matinee (jaja, De Matinee!) in Ernani. En in …. 1989? 1990? gaf hij een recital in het Concertgebouw.
Dus – ik ga wel, ja. De man is meer dan stem alleen!
Ik ben het helemaal met Antonio eens. Grijp deze ongetwijfeld laatste kans hem(hij is 72 jaar en zijn agenda is tot in 2015
volgeboekt!) in ons land te horen – zelfs als dat niet in het Concertgebouw is, waar hij zelf ook zo graag nog eens wilt zingen. Dat heeft hij tot driemaal toe laten weten tijdens zijn bezoek aan Amsterdam als president van de cultureel erfgoed organisatie
“Europa Nostra” op 11 juni 2011: bij begroeting door burgemeester van der Laan, zijn toespraak in het Concertgebouw en tijdens een exclusief interview ’s middags voor Radio4. Maar als niemand hem uitnodigt zullen wij – en hij – het moeten doen met de Ziggo Dome en het management van een Belgische orkest daarvoor dankbaar zijn
Ik zal er in ieder geval zijn, samen met 11 Domingo-vrienden.
Oja, en nog een tip voor Jheronymus en Herman: bekijk deze opname eens. Dan weet je hoe een concert met Domingo er uit ziet: zelfs met een microfoon voor zijn mond
is dat puur genieten!
http://www.youtube.com/watch?v=gib96UvecaY
Ha, Nelly – helemaal mijn woorden!
Ik ben er zeker bij, ik wil de grote Maestro niet missen!
Domingo was en is wellicht nog een geweldige zanger. Ook een geweldige persoonlijkheid en heeft ongetwijfeld veel betekent voor de opera in het algemeen. Maar ik ben een pur sang operaliefhebber en wil dat beleven waar het thuishoort; in het theater of concertzaal. Dus waar de muziek volledig tot zijn recht komt. Aan persoonsverheelijking doe ik niet. Net als Jheronymus zet ik wel een oude Verdi- of Wagnerplaat op. In dit geval natuurlijk eentje met Domingo.
Is er nu echt niets interessanters te melden of je wel of niet gaat en met welke reden. Typisch gevalletje van: ”lekker belangrijk” PS, ik ga niet;-)
Natuurlijk hoor en zie ik Domingo ook liever in een operarol, zoals ik hem b.v. als Hoffmann , Samson, Otello en vorig jaar in een onvergetelijke voorstelling als Simon Boccanegra in Berlijn heb gezien. Helaas werd/wordt die mogelijkheid niet geboden in ons land en moeten de liefhebbers van zijn stem en persoonlijkheid het met zo’n concert doen om hem ook eens ‘in het echt’ te horen. En dat heeft echt niets met persoonsverheerlijking te maken.
Ik ben helaas verhinderd, maar zag dat op de site van vakantieveilingen.nl het hoogste bod voor twee kaartjes 7(!) euro is. Hoe vertrouwd is dit? Zit er een addertje onder het gras? Kan me toch niet voorstellen dat je voor iets meer dan 7 euro twee kaartjes kan kopen met een waarde van 250 euro.
Ik hou ,het wel bij die ene keer dat ik hem heb gezien en gehoord in Hamburg als Carlos in Don Carlos geweldig was dat.
Dit Maga festijn is niets voor mij en dan de avond ervoor al Villazon. wel wat veel.
Vakantieveilingen is gewoon betrouwbaar hoor – maar als je eens probeert mee te bieden zul je merken dat in de laatste 20 seconden de biedingen pas echt binnen komen, en dan rolt er waarschijnlijk iets van €70 euro uit ofzo.
Doe het niet! Ik heb in mijn glazen bol gekeken en ik zie dat het concert zal worden afgelast wegens gebrek aan belangstelling. Terecht, want dit soort evenementen gaat alleen om geld. Maar gaat het wel door, word je ook niet vrolijk van een publiek dat bestaat uit 60+ ers
Pascal, wat is er mis met 60+ ers? En waarom zou je van zo’n publiek “niet vrolijk worden”? Het is nu eenmaal een feit, Domingo is 70+ en zijn grootste groep “fans” is maar een beetje jonger dan hemzelf… (uitzonderingen daargelaten) dus… nogal logisch dat de grootste groep van zijn publiek ook zal bestaan uit die (verwerpelijke??? waarom???) 60+ ers.
@.erda: Wat denk je zelf hoe gevuld die hal zal zijn? De hal heeft een capaciteit van 17.000 plaatsen. Op de vloer is plaats voor 6.300 personen, de overige plaatsen zijn op de twee ringen met tribunes.
Of is het toch uitverkocht? ik kan iig niet boeken op de site van ticketmaster.
Storing bij Ticketmaster? Belangrijker dan de leeftijd van het publiek, het massale karakter van de Ziggo Dome en de walgelijk hoge ticketprijzen (misschien toch maar een keer een poging wagen bij een veilingsite) lijkt me zijn stem. Ik las dat hij hiervoor bij de Royal Opera House (Nabucco) en the Met (Traviata) heeft gezongen. Betekent dit dat er geen sleet op zit en zijn stem nog steeds zeer de moeite waard is?
Snap niet zo goed waarom niet bekend wordt gemaakt wat hij gaat zingen, maar goed, in de Ziggo Dome treden voornamelijk popbands op en die maken hun programma ook niet van te voren bekend, dus misschien heeft het hiermee te maken…
En door welke twee sopranen wordt hij begeleid?
Money, money, money
Must be funny
In the rich man’s world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man’s world
wat een hoop onzin allemaa, Pascall!
Domingo heeft miljoenen fans wereldwijd en er zijn “een paar” (duizenden) die hem overal naartoe nareizen.
Kijk even op bv “Domingo forever” op FB (er zijn meerdere groepen en Domingo zelf verzorgt er ook een) en zal je zien dat de gemiddelde leeftijd van zijn bewonderaars veel lager dan 60+ ligt. Overigens: wat is er mis zestig plussers? Daarzonder zouden concert- en operazalen niet eens voor de helft gevuld zijn
Ik denk ook niet dat er 17 duizend wordt gehaald en het is inderdaad jammer dat hij daar optreedt en niet in een van de concertzalen (of DNO!). Het ligt niet aan hem – men moet hem daarvoor uitnodigen en men doet dat niet.
Zijn stem is nog steeds formidabel en hij heeft inderdaad onlangs de baritonrollen in Nabucco en La Traviata gezongen en binnenkort treedt in Munchen op in Il Trovatore.
Wat de prijs van de kaartjes betreft – ze zijn veel en veel lager dan kaartje voor een gemiddelde popband. Merkwaardig genoeg vind niemand het vreemd
Ja Pascal, je komt wel met veel negatief geblaat aan zetten. Het is toch leuk dat zijn fans hem nog een keer kunnen horen. Waarom moet geld er weer steeds bij betrokken worden? Er is wel meer dan dat!
Nou, ik denk dat het punt dat Pascal aanbrengt best enige geldigheid heeft; Domingo vraagt waarschijnlijk gewoon een belachelijk hoge gage. Dat is zijn goed recht, natuurlijk – hij is Domingo, immers. Maar daardoor waarschijnlijk iets te duur voor het Concertgebouw. Wat ik eigenlijk niet snap is dat hij dit zelf wil. Maar ja, dat is weer een heel andere discussie.
En dan is nog onduidelijk wat hij zelf voor zijn rekening zal nemen en wat hij door de twee (volstrekt onbekende) sopranen en het orkest zal laten doen. Van bijvoorbeeld Angela Gheorghiu is bekend dat ze vaak een onbekende tenor meeneemt en dat ze die samen met het orkest 2/3 van het programma laat vullen. Naast hoeveel hij gaat zingen is de vraag wat hij gaat zingen? Zelfs het genre is onbekend – worden het zijn crossover John Denverliedjes, spaanstalige tranentrekkers of iets meer operatisch?
En nog iets anders is de marketing; als ik niet via deze website van het concert had geweten had ik waarschijnlijk geen weet gehad van dit optreden – het lijkt me dat ik daar niet de enige in ben.
@Spen – Pascal heeft blijkbaar iets tegen Domingo. Kan. Maar moet hij dan ook de man die inmiddels een levende legende is (en terecht!) en zijn fans zo bespotten?
@Antonio: sinds het digitale tijdperk, ofwel: de ster op een klein formaat computerbeeldscherm (of smartphone), is het fenomeen ‘levende legende’ uitgestorven. Alle sterren zijn nu min of meer ”verkleind” en benaderbaar. Overigens, een echte bariton is Domingo natuurlijk ook niet, daarvoor is zijn timbre teveel dat van een tenor. Maar een groot kunstenaar/zanger is het zeker.
@Laura – wellicht heb je gelijk dat het onvoldoende bekend is gemaakt. Ook zo iets Nederlands (sorry Loesje) – doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
Omdat ik Domingo persoonlijk ken, weet ik jullie allemaal te vertellen dat hij _geen_ buitengewoon hoge gages vraagt, zeker niet als hij ergens graag zou willen zingen. Hij wordt hier gewoon _niet_ gevraagd. Waarom? Dat weet hij zelf ook niet, maar daar heeft hij ook zijn beklaag over gedaan tijdens de Europese Cultuurdagen vorig jaar (of was het een jaar daarvoor?)
Dat het geen _echte_ operaconcert wordt is meer dan duidelijk, dat kan ook niet, niet in een stadion en niet met de versterking. Dat weet je bij voorbaat al.
Toen hij zijn eerste (en meteen de laatste) recital in het Concertgebouw gaf zong hij voornamelijk opera aria’s en duetten, met een toen onbekende (en nog steeds niet een naam) sopraan Judith Howard. De enige zarzuela (vindt je het een minderwaardig genre, Laura?) was No puede ser uit La tabernera del puerto, gezongen als toegift.
Antonio, weet je dat zeker? Ik zou denken dat hij toch wel in de top 10 van operatische grootverdieners staat samen met Netrebko, Gheorghiu, Kaufmann etc. Terecht natuurlijk, want daar hoort hij helemaal thuis. Dus goedkoop zal hij heus niet zijn. Te duur voor DNO in ieder geval, lijkt me. Maar dat verklaart niet waarom Netrebko (recentelijk) en Gheorghiu (binnenkort) dan wel in het concertgebouw komen zingen. Laat ik bij dezen dan voorop stellen dat ik absoluut niet begrijp waarom Domingo nog geen uitnodiging ontvangen heeft. Het lijkt mij dat zoiets recht gezet moet worden, en wel zo snel mogelijk.
Ik heb niets tegen zarzuela’s (wel tegen John Denver), maar hoor Domingo het liefst in Verdi – laat ik dat niet onder stoelen of banken steken. Ik heb zelf een paar jaar geleden zijn Simon Boccanegra in Londen gezien, en dat was fenomenaal.
Laura: na jouw opmerking over Angela Gheorghiu slaat toch enigszins de angst toe. Bestaat de kans dat ik in september naar het Concertgebouw ga en dan een groot gedeelte van de avond naar een onbekende tenor met orkest zit te luisteren? Ik mag toch hopen van niet.
En Antonio: veel respect voor al het waardevols dat je op dit forum weet te melden, maar je opmerking over de ticketprijzen van popbands is nonsens. Neil Young in de Ziggo Dome kost nog geen 100 euro, drie dagen Lowlands 180 euro etc.
Als Domingo zelf geen hoge gages vraagt, blijft het geld ergens anders aan de strijkstok hangen. En dit gaat dan ten koste van zijn reputatie.
Ja, dat weet ik zeker.
Natuurlijk verdient hij heel erg veel, ook met de reclame voor o.a. de dure horlogemerk, vergeten hoe het heet (ik heb niets met horloges), maar dat doen Netrebko en Kaufmann ook.
Hij heeft genoeg en geeft heel erg veel weg voor charity en goede doelen. Wat de concerten, recitals en operaoptredens betreft: hij vraagt niet meer dan de desbetreffende operahuis kan betalen. Hij treedt ook in Praag en Tel Aviv op, ook in Warschau en Lisboa, in Boedapest en Boekarest…
Het is echt een kwestie van uitnodigen, vragen, niet meer. Het is zijn schuld niet dat wij hem hier niet in een opera mogen bewonderen.
Als je naar de schema’s van Netrebko, Gheorghiu, Calleja en Villazon kijkt dan zie je dat al die concerten overal ter wereld worden uitgevoerd, ze zijn een deel van de wereldtour. Ik neem aan dat de kosten zo worden gedeeld, maar ik ben geen insider
@Onno: Het programma dat Angela Gheorghiu gaat zingen in september staat al op de site van het concertgebouw, dus op basis daarvan kan je kijken of je dat genoeg vind. Er staat ook niet bij dat er nog een zanger mee komt, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.
Onno – natuurlijk verdient Domingo genoeg. Wat ik bedoelde is dat hij voor een optreden in het Concertgebouw zijn prijs behoorlijk zou aanpassen. Dat de kaartjes och duur zouden uitvallen is nogal evident: ook het orkest moet worden betaald en de dirigent. Gheorghiu kost dan ook 130 euro en Bartoli maar liefst 162. Voor Dudamel betaal je 120.
Waarom de kaarten in Ziggo Dome zo duur zijn (de goedkoopste 45 en de duurste 245) weet ik niet, maar je kan Domingo toch echt niet met Neil Young, laat staan Lowlands vergelijken. Als – trek dan de lijn naar de Rolling Stones en dan kom je met andere bedragen: 131 tot 503!!
Spen: dank. Ik heb het programma gezien en verheug me er op. Begon me alleen ‘zorgen’ te maken na de opmerking van Laura en het nogal wispelturige karakter van mevrouw Gheorghiu.
Antonio: ik reageerde op jouw opmerking dat de kaartjes voor Domingo ‘goedkoper zijn dan die voor een gemiddelde popband’. Het was niet mijn bedoeling de status van Domingo met welke popband dan ook te vergelijken. Lijkt me een vrij zinloze bezigheid. Los daarvan: ik zou me net als jij enorm verheugen op een concert van Domingo in het Concertgebouw. Er zitten alleen grenzen aan wat ik voor een kaartje wil betalen. Voor zowel Gheorghiu als Bartoli heb ik daarom een ‘goedkopere’ rang genomen.
Als je Domingo dan toch met een popster zou moeten vergelijken zou ik eerder aan John Denver dan aan Neil Young denken
@Pascal – je mag hem niet, he?
@Onno – je hebt gelijk, ik had niet “gemiddeld popband” moeten schrijven.
Ik snap heel erg goed, dat er mensen zijn die niet zo veel kunnen/willen uitgeven. Het is alleen soms zo ontzettend zuur dat je als liefhebber geen keuze hebt, want de enige andere optie is naar het buitenland gaan.
@Antonio, ja hoor, ik mag hem wel, een groot zanger. Alleen de eindeloze ‘welles-nietes gaan” discussie gaat een beetje vervelen
Over de dure Domingo-kaartjes gesproken. Gisteren op een veilingsite twee (2) kaarten gescoord voor 21 euro. Dus een tientje per plaats, 2e ring.
Heer Olivier kiest voor risicoloos;-)
Risicoloos? Die begrijp ik niet helemaal… Moet ik 25x meer betalen dan nodig, om een stem uit een luidspreker te horen? En ben ik dan niet “risicoloos”? Ik ben erg benieuwd welk “risico” ik niet heb genomen dat ik als rechtgeaarde operaliefhebber wel had moeten nemen. Altijd bereid om bij te leren!
Pascal bedoelt gewoon dat u geen risico’s heeft genomen door een goedkoop kaartje te kopen (denk ik).
@Spen: precies, Heer O. maakt er iets nodeloos ingewikkelds van;-)
Tja, men roept vaak maar wat, dat blijkt… NB Gisteren gingen er nog 2 kaarten weg voor de risico-vermijdende prijs van 18 euro. Er is ook al bekend omet welke sopraan Placido gaat optreden. Het wordt onze eigen Nel Klop. Hierbij beelden van de try-out. Enjoy!
http://www.youtube.com/watch?v=NmRV28Rd7BA
Domingo is net live op Radio 4 geweest. Hij gaat Wagner en Verdi zingen. En een beetje operette.
Ik weet niets van de techniek af, maar wellicht weet iemand het gesprek terug te halen?
Ik vond het meer dan leuk!
Antonio:
type op Google: http://www.radio4.nl
klik op :Gids en Gemist-Dagschema
scroll (d.w.z.:rol naar beneden tot) :
16 uur Podium
klik op :Uitzending afspelen
het bedoelde fragment is tegen het eind van het programma,
na 1:40:35 om precies te zijn.
Bedankt voor je tip!
Sorry, Antonio:
bij `16 uur Podium` klikken op: Bekijk informatie
Ik verheug me op de reacties nav het concert in Ziggy Dome!
Voor alle Domingo en Verdi fans: http://www.theater-wien.at/index.php/de/spielplan/production/123454
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3458162/2013/06/13/Placido-Domingo-raakt-kaarten-aan-de-straatstenen-niet-kwijt.dhtml
Ik hou van de sfeer van het concert gebouw. Onversterkt en. Mensen die zich netjes hebben gekleed op een avond uit.
Gisteravond miste ik de sfeer en soms ook het fatsoen voor een nette outfit. Maar ook al was het versterkt….het was prachtig. Spatzuiver, krachtig en zelfs met humor in de half uur durende toegift. Het orkest speelde bekende stukken waaronder een compilatie van nabucco. Prachtig. 2,5 uur genoten van top artiesten. Placido domingo heeft een unieke stem. Elke cent waard.
Volgende keer wel weer een avondje concertgebouw…hoop ik.
Ik was er gisteravond bij, als levenslange Domingo-fan.
Zat aanvankelijk zeer ver weg en hoorde dus niets dan een soort AM-radio uit de jaren ’60, qua techniek, dan. Was voor het eerst in de Ziggo-dome, maar wat een verschrikking is dat.
Qua techniek dus belabberd (zoals altijd in NL, in het buitenland kan men dat eenvoudige klusje prima).
In de pauze ben ik Domingo op gaan zoeken, er was veel beveiliging maar met een eenvoudige smoes kwam je overal lang ligt er wel aan hoe je het brengt, natuurlijk).
Hij herkende (uiteindelijk) me nog van een eerdere ontmoeting, 20 jaar geleden en we keuvelden wat over gemeenschappelijke kennissen, jaja… 😉
Uiteraard een foto gemaakt en voor na de pauze afgesproken. Ondertussen kregen we kaarten van hem op de 1e rij, en dat was uiteraard veel leuker, wat geeft die man een energie op zijn 72e, natuurlijk zong hij geen hoge b’s meer, maar mag het, na 50 jaar zingen?
De meeste mensen gaan met hun 55 met de vut, maar hij zet zich elke seconde in voor zijn publiek… hij was geweldig!!
De 2 solisten waren ook prima, het orkest matig, en de versterking dus bagger, maar ach… 😉
Ik heb meer dan genoten!!!!!!
Mijn dochter had 2 kaartjes gescored voor 7,50 euro op de veilingsite en dacht: dat is wat voor pa en ma. En dat was het !! Enorm van het concert genoten. Geweldige stem heeft die man nog steeds. Ik stam nog uit het Beniamino Gigli, di Stefano, Jussi Bjorling e.v.a tijdperk, vanaf vinyl. Domingo gewoon in levende lijve met microfoon weliswaar maar toch zonder meer een belevenis….
Wat vervelend voor Pascal dat hij geen 60-plusser wil worden. Dat wordt nog een probleem.