Nieuwe reconstructie Dido and Aeneas in Concertgebouw
Vrijwel alle opera- en concertgebouwen besteden dit jaar aandacht aan de 350ste verjaardag van Henry Purcell. Zo ook het Concertgebouw in Amsterdam. De keuze om Purcells welbekende en enige echte opera Dido and Aeneas op te voeren, doet wat bekaaid aan, maar blijkt origineler dan gedacht.
Het New London Consort presenteert een nieuwe reconstructie van het werk van de Engelse componist. Dirigent Philip Pickett nam in plaats van de eerste uitvoering in 1689 een uitvoering uit 1700 als uitgangspunt. In 1700 werd het werk als een masque opgevoerd, met een veel langere duur dan de oorspronkelijke, voor een opera korte, versie.
New London Consort heeft op basis van historische gegevens diverse instrumentale werken van Purcell en andere componisten uit zijn tijd toegevoegd. In het orkest worden verder ter aanvulling instrumenten als baroktrompetten, trommels en een serpent ingezet.
De reconstructie heeft vorig jaar in de zomer al in Engeland en Spanje op het toneel gestaan en wordt dit jaar nog een paar keer herhaald in Europa. Aanstaande dinsdag (17/3) is de voorstelling eenmalig in Nederland te zien, in het Concertgebouw. De veelzijdige regisseur Jonathan Miller heeft er een semiscènische productie van gemaakt.
Er is gekozen voor een volledig Engelse cast. De rol van Dido zal sopraan Julia Gooding op haar nemen. Gooding heeft ruime ervaring met gespecialiseerde orkesten, ook met het New London Consort, en dan vooral in barokmuziek. Dido zong ze bijvoorbeeld eerder tijdens het Cervantes Festival in Mexico. Aeneas wordt vertolkt door Michael George, die in Engeland bij alle vooraanstaande orkesten en ensembles zijn sporen heeft verdiend.
Zie voor meer informatie: het Concertgebouw.