Diva pur sang Gheorghiu komt naar A’dam
Er is geen andere sopraan vandaag de dag die het label ‘diva’ zo vaak opgeplakt krijgt. En er is al helemaal geen andere zangeres die dat label zo graag opgeplakt wíl krijgen. Angela Gheorghiu is een categorie op zichzelf. Een portret van de Roemeense operakoningin, die op 24 september de Grote Zaal van het Concertgebouw zal vullen.
Googel een paar interviews met sopraan Angela Gheorghiu en je stuit op een schat aan eigenzinnige quotes, die een beeld neerzetten van een enorm gedreven operaprof die op haast arrogante wijze in haar eigen talent gelooft.
“I have been a celebrity since I was a little girl. There are people who have something instantly attractive”, zei ze in een recent interview met The Telegraph.
In hetzelfde interview zei ze onder meer: “I don’t need anyone. I don’t need a home, even. Angela is at home everywhere.” Inderdaad, regelmatig sprak ze over zichzelf in de derde persoon.
Tegenover Classic FM verklaarde ze: “I know that I’m not like everyone else. The artist is someone who makes people dream, or makes them cry, who moves thousands of people.”
Gheorghiu heeft duidelijk geen lovende recensies nodig om te weten waar ze toe in staat is. Wij eigenlijk ook niet. Werp een blik op de agenda op haar persoonlijke website en je ziet dat alleen de beste tonelen in de beroemdste steden aan haar besteed zijn. Ze heeft het helemaal gemaakt, zo simpel is het.
Tranen
Niemand die dat voorspelde of vermoedde toen Gheorghiu op 7 september 1965 ter wereld kwam in Adjud, in het communistische Roemenië, als dochter van een machinist en een naaister. Al kwamen zang en faam wel snel aanzetten in haar leven.
Al op veertienjarige leeftijd begon Gheorghiu haar studie zang aan de universiteit van Boekarest. In het begin was ze nog een kindsterretje, bij haar afstuderen in 1990 was ze rijp voor de internationale operawereld. Kort daarvoor was dictator Nicolae Ceausescu geëxecuteerd in de Roeemense Revolutie, wat voor Gheorghiu de deur openzette om haar heil in het Westen te zoeken.
Datzelfde jaar nog won ze de derde prijs op het Belvedere-concours in Wenen. Twee jaar later zong ze Zerlina in Don Giovanni bij het Royal Opera House. En nog weer twee jaar later debuteerde ze als Violetta in La Traviata, onder leiding van Sir Georg Solti, ook in Londen. Naar verluidt was Solti tot tranen geroerd door haar Violetta. Dat fameuze optreden vestigde haar naam wereldwijd.
Waarom ging het zo snel met de Roemeense? Het watvoor de hand liggende antwoord: ze heeft het hele pakket. Ze heeft de glamourlook van een celebrity, het charisma van een filmster en de stem van een diva van weleer.
In gesprek met The Telegraph verwijt ze overigens zichzelf dat er tegenwoordig zo’n grote waarde aan dat ‘hele pakket’ gegeven wordt. “From the moment I first set foot on stage, everyone talked about my looks as well as my voice. Before me, an opera singer did not need to be beautiful. Because of me, the audience now expects everything: a whole package.”
Ex
Angela Gheorghiu is inmiddels 47 jaar. Naast al haar successen op het toneel, is er ook veel gebeurd achter het toneel, en ook daar ‘geniet’ de hele wereld van mee. Haar huwelijk met tenor Roberto Alagna is één van de meest besproken operahuwelijken aller tijden en zorgt voortdurend voor geruchten en roddels. Is het nu uit of is het aan?
Inmiddels is het uit en heeft Gheorghiu haar ex van geweld beschuldigd. Het einde van een meer dan vijftien jaar lang sprookje. Althans, voor de buitenwereld, want voor de sopraan zelf was het de ‘zwartste bladzijde’ uit haar leven.
Ook Gheorghiu’s afzeggingen van optredens en haar divagedrag achter de schermen worden graag besproken. Zelf zegt ze dat ze niet meer afzegt dan haar collega’s, maar dat er alleen bij haar een punt van wordt gemaakt. En dat ze veeleisend is, vindt ze alleen maar logisch. Ze geeft zelf alles, waarom zou ze dan niet veel terugverwachten?
Voor sommigen in de business is dat misschien onuitstaanbaar (regisseur Jonathan Miller zag zijn concept van de laatste akte van Traviata eens in een paar woorden van de kaart geveegd worden door de sopraan) maar het is uiteindelijk wel wat Gheorghiu in een andere categorie plaatst dan veel van haar net zo capabele collega’s. Ze is niet alleen de diva, ze wil het ook zijn en weet haar rol op en buiten het toneel tot in perfectie te spelen.
Bohème
Het repertoire dat Gheorghiu zingt, heeft zich met de jaren niet veel veranderd. Zo staat ze komend seizoen in Tosca en Adriana Lecouvreur en zingt ze driemaal Mimi in La bohème (Wenen, Parijs, Londen). De afgelopen vijf jaar was ze al in zeven verschillende Bohème-producties te zien.
Ook het programma dat ze op 24 september met Het Gelders Orkest komt zingen in het Concertgebouw telt veel voorspelbare keuzes, al loopt de selectie qua tijd en stijl wel ver uiteen. Zo zingt de Roemeense ‘Adieu, notre petite table’ uit Manon, ‘O mio babbino caro’ uit Gianni Schicchi, ‘Ebben? Ne andrò lontana’ uit La Wally, het lied van de maan uit Rusalka, ‘Ombra mai fu’ uit Serse en ‘Deh vieini, non tardar’ uit Le nozze di Figaro.
Dat het Concertgebouw het beschouwt als één van de topconcerten in zijn vocale programmering voor dit seizoen, blijkt wel uit de prijzen, die beginnen bij 49 euro en ophouden bij 130. Er zijn op het moment van schrijven nog diverse plaatsen beschikbaar, in alle prijscategorieën.
Boek uw kaarten op de website van het Concertgebouw. Zo vaak krijgt u hier niet de kans om een ‘echte diva’ te bewonderen.
4Reacties
Dapper van het Concertgebouw. Hopen da
t de letters ditmaal wel groot genoeg op het affiche staan.
Onze Koningin van de Matinee, Nelly Niricioiu, landgenote van Gheorgiu, is ook geboren in Adjud. Deze diva was vorig jaar nog te bewonderen in wat toen nog de Robeco Zomerconcerten heette, in het Amsterdamse Concertgebouw. Als Angela Gheorghiu zou afzeggen hoop ik van harte dat Nelly Miricioiu beschikbaar is!
Sorry, te vlug getypt….Natuurlijk Miricioiu…!