DNO springt op de bres voor Moeder Aarde
De Nederlandse Opera presenteert van november tot en met februari het project BOOM! Amsterdam is een opera. Op allerlei locaties in Amsterdam worden ruim veertig speciaal voor het project gecomponeerde muziekstukken opgevoerd, die mensen uitdagen om na te denken over de toekomst van de aarde.
De Nederlandse Opera noemt het nieuwe project een ‘ode aan de natuur’. Het is opgezet in het kader van de laatste opvoering van Der Ring des Nibelungen in de enscenering van Pierre Audi, in januari en februari aanstaande. De link: Wagners cyclus toont een wereld die vanaf het begin gedoemd is ten onder te gaan.
BOOM! wordt in het weekend van 2 en 3 november geopend in Het Muziektheater en het aangrenzende Gemeentehuis Amsterdam. Diverse deskundigen op het gebied van duurzaamheid en natuur geven voordrachten, muzikaal omlijst door nieuwe werken van de componisten Calliope Tsoupaki en Wim Henderickx. Het DNO-koor en twee koren van het Conservatorium van Amsterdam voeren de werken uit.
Op 13 en 14 december vindt een grootschalig zangproject plaats in IJburg. Alle basisscholen van IJburg, het IIburg College en twintig Amsterdamse amateurkoren zingen bij dit evenement op Die Walküre geïnspireerde liederen, gecomponeerd door studenten van het Conservatorium van Amsterdam.
Op 8 februari geven dertig vrouwen uit de wijk Bos en Lommer hun visie op de natuur en de toekomst van de aarde aan de hand van Wagners personage Erda (Moeder Aarde). Hun verhalen worden door studenten van het Amsterdamse conservatorium en de Theaterschool omgezet in uitvoeringen, die in dertig winkels in Bos en Lommer gepresenteerd worden.
Naast deze grote evenementen wordt iedere donderdagavond een ‘one minute opera’ opgevoerd bij een bijzondere boom in Amsterdam. Daarbij spreken deelnemers groene wensen uit, ondersteund door een optreden van een vocaal ensemble.
Op 16 februari wordt het project afgesloten in Het Muziektheater met een epiloog.
Zie voor meer informatie de website van Amsterdam is een opera.
1 Reactie
DNO, VROUWEN EN DE TOEKOMST VAN MOEDER AARDE
In Het Parool van 10 februari stond een artikel over die actie van DNO (effe de oude naam nog) die weer eens “nieuw publiek” ging aantrekken. Waarschijnlijk vanuit de gedachte dat dat net zo makkelijk zou zijn als het eruit schoppen van het oude publiek, dat zich door regietrash heeft laten afschrikken en een veilig heenkomen zoekt in Luik of achter de cd speler.
DNO voerde in de Amsterdamse Bos en Lommerbuurt een project uit waarin “vrouwen uit de buurt praten over de toekomst van Moeder Aarde”: het idee en de formulering zijn van een potsierlijkheid die DNO wel is toevertrouwd. Op basis van de verhalen (van vrouwen!) (over Moeder Aarde!) werden liedjes gemaakt en uitgevoerd in winkels. In Het Parool staat een prachtige foto van de eigenaar van een viswinkel, die het gebeuren zéér kritisch bekijkt. Hoe liedjes in een vishandel de mensen naar de opera krijgen, blijft overigens onvermeld.
Maar het wordt nog mooier. Het Bos en Lommerproject is geïnspireerd door de Ring, en de Bos en Lommenaren mochten ook naar Rheingold. “Ze vonden het allemaal fantastisch” aldus buurtcoördinator Abdellah Talal. Fantastisch is één ding, nieuwe abonnementen is een ander ding. Dus: cijfers graag! Nog afgezien daarvan, het verband tussen de liedjes in de viswinkel en de Ring blijft een mysterie: de dames uit Bos en Lommer “geven hun visie op de natuur en de toekomst van de aarde aan de hand van Wagners personage Erda.” In praktijk blijkt het erop neer te komen dat ze het nabijgelegen Westerpark vroeger maar niks vonden en er nu heel blij mee zijn….” En zulks “aan de hand van Wagners personage Erda”. Ooit krokantere gebakken lucht geproefd?
Audi was er ook bij en zei: “Een nieuw, jong publiek. Dat hebben we nodig.” Ach, de oude, niet weg te branden meester weer eens in de bocht met een onvervalste, gratuite, goed in het gehoor liggende dooddoener. De eigen positie en het eigen beleid ter discussie stellen? Welnee, een paar saxofoons de viswinkel in, dan is het probleem snel opgelost.
Het moet gezegd worden, de actie boekte onmiddellijk succes. Een zekere Salouia, waarschijnlijk ook inspreekster omtrent de toekomst van Moeder Aarde, zei het volgens Het Parool zo: “Het is bijzonder om mijn verhaal terug te horen in een lied. Ik heb nooit iets met opera gehad, dat is nu anders, ik luister echt en dan voel je hoe de woorden binnenkomen.”
“Hoe de woorden binnenkomen”….. een operafan is geboren!