Operadagen Rotterdam presenteert 9e editie
Operadagen Rotterdam voert dit jaar het motto ‘(R)evolutie – Broederschap’ tijdens zijn festival, dat van 17 t/m 25 mei plaatsvindt. De negende editie heeft honderd voorstellingen op bekende en zeer verrassende locaties, van warenhuis tot seksclub. Het programma werd donderdag gelanceerd.
“De reguliere operagrenzen vervagen in een eigenzinnig programma”, zo typeert het festival de plannen voor zijn komende editie. Er zijn voorstellingen op bekende concert- en theaterpodia als De Doelen, de Rotterdamse Schouwburg en het Nieuwe Luxor Theater, maar ook op onverwachte locaties als de onderzeebootloods in de Waalhaven, het dak van warenhuis de Bijenkorf en het Hiltonhotel.
Het programma voor dit jaar werd op 27 maart gepresenteerd, met korte vooruitblikken op voorstellingen en een toelichting van artistiek directeur Guy Coolen. Ook Claron McFadden was aanwezig. Zij is de komende jaren ‘ambassadeuze’ (ze koos de titel zelf) van het festival. Dit jaar zingt ze onder meer een rol in Arthur van de Veenfabriek en volgend jaar staat ze in een productie van Händels Semele, met Richard Egarr en regisseur Sjaron Minailo.
In het drieluik ‘(R)evolutie – Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap’ staat dat laatste begrip in de 2014-aflevering van de Operadagen centraal. Het duikt op in de voorstellingen over Koning Arthur en zijn ridders, in de productie op basis van Parsifal en in de keuze voor collectieven van theatermakers en koren. Ook de festivalbrochure kent speciale foto’s van kleine fotografencollectieven.
Een korte greep uit het programma
Arthur
Het verhaal van koning Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel is één van de voorbeelden van ‘broederschap’. Dat verhaal is in de voorstelling Arthur van de Veenfabriek en Muziektheater Transparant te zien op 21 en 22 mei in de Onderzeebootloods in de Waalhaven. Arthur werd kort geleden al opgevoerd bij de Munt in Brussel, maar krijgt in de Onderzeebootloods letterlijk meer ruimte en wordt daarop aangepast.
Muzikaal leider is George Petrou, Paul Koek regisseert. De vocale rollen zijn van onder anderen Elizabeth Cragg, Claron McFadden, Reinoud Van Mechelen en Konstantin Wolff. Cappella Amsterdam werkt mee onder leiding van Daniel Reuss, orkest B’ Rock verzorgt de begeleiding.
21 en 22 mei om 21.00 uur in de Onderzeebootloods.
Being Arthur
Ook geïnspireerd op de Arthur-legende is Being Arthur, door het Kameroperahuis Zwolle in samenwerking met de Nederlandse Reisopera. Regisseur Karin Netten maakte op muziek van Lucas Wiegerink en tekst van Anna Maria Versloot een voorstelling als een evaluatie van de reis van Arthur, die al 1500 jaar duurt. Uit een tourbusje dat al die tijd dienst deed, rolt de complete legende: de ridders, de ronde tafel, Guinevere en de Heilige Graal. In de vocale rollen zijn leden van het ZangersEnsemble van de Nederlandse Reisopera te zien, zoals Bora Balci en Arman Isleker. Ook Bauwien van der Meer en Jorien Zeevaart werken mee. De muzikale leiding is in handen van componist Wiegerink.
21 en 22 mei om 19.00 uur in de Onderzeebootloods.
Kelebogile Pearl Besong
Kelebogile Pearl Besong geeft een recital in de Paradijskerk. De Zuid-Afrikaanse sopraan bereikte als enige sopraan de finale van het recente Belvedere-concours, in juli 2013 in Amsterdam, en won zo een engagement bij de Operadagen. Ze zingt, begeleid door Peter Nilson, aria’s van Puccini, Verdi en Mozart.
17 mei om 13.00 uur in de Paradijskerk.
La voix humaine
Een succes van de editie 2010 komt terug, zij het in een andere vorm. Toen bracht mezzosopraan Cora Burggraaf La voix humaine van Poulenc, op een tekst van Jean Cocteau, bij het Rotterdamse Philharmonisch Orkest. Deze nieuwe versie is kleinschaliger, heeft pianobegeleding door Phyllis Ferwerada en wordt opnieuw geregisseerd door Gerrit Timmers en Mirjam Koen. Voorafgaand aan La voix humaine geeft acteur Michaël Bloos een beeld van de schrijver Jean Cocteau.
17-19 mei in de Rotterdamse Schouwburg.
VieVox
Oud-solisten van de Wiener Sängerknaben vormen het ensemble VieVox. Ze gingen samen verder nadat de baard in de keel hun stem veranderde. De Weense heren concerteren op het dak van warenhuis de Bijenkorf in een programma met liederen van Wolf en Schubert en operafragmenten uit Carmen, Tosca en Don Giovanni.
18 mei om 11.00 uur in de Bijenkorf.
Macbeth
Eén van de programmakenmerken van de Operadagen zijn de bewerkingen van bestaand operarepertoire. In Macbeth, door de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey, wordt het verhaal van Shakespeare – dat de basis vormt van Verdi’s opera – verplaatst naar Oost-Congo. Een ensemble van elf Zuid-Afrikaanse operazangers, deels afkomstig uit de townships, zingt deze nieuwe Macbeth, begeleid door het No Borders Orchestra.
19-20 mei om 20.00 uur in het Nieuwe Luxor Theater.
Love Songs
Er is sinds dit jaar ook een eigen jongtalentensemble bij Operadagen Rotterdam: Nieuwe Stemmen. De leden komen uit onder meer Canada, Indonesië, Rusland en Nederland. Regisseur/componist Timothy Nelson maakt met hen de voorstelling Love Songs. De productie baseert zich op Love Songs van Claude Vivier en op fragmenten uit onder meer Tristan und Isolde en de film Chant d’Amour van Jean Genet. De opvoeringen zijn op verschillende locaties, waaronder de seksclub OQ.
21-24 mei om 20.00 uur op verschillende locaties.
De negende
Bekende operanamen als Carolyn Sampson, Ann Hallenberg en Florian Boesch werken mee aan de uitvoeringen van de negende symfonie van Beethoven, de symfonie van ‘Alle Menschen werden Brüder’. Ze staan twee dagen in De Doelen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Collegium Vocale uit Gent. Philippe Herreweghe dirigeert.
22 en 24 mei om 20.15 uur in De Doelen.
A Love Unsung
Nieuw werk van Rob Zuidam staat op de agenda van Operadagen Rotterdam. De componist van onder meer Suster Bertken en Troparion komt met een opera zónder zang, waarin “actualiteit en herinnering elkaar afwisselen, en een hartstochtelijke liefde perspectief biedt op prachtige muziek”. Acteur Johan Leysen, op video, en vier musici voeren A Love Unsung uit onder eindregie van Paul Koek.
23 en 24 mei om 20.30 uur in Gouvernestraat.
Collapse
Volgens de organisatie zijn ze dé sensatie in New York: Timur and the Dime Museum. Het gaat om “een glam-indie-rock-opera band die zijn gelijke niet kent”. De band brengt de multimediale muziekvoorstelling Collapse, een “satirisch concert over het einde van de wereld”.
24 mei om 19.00 uur in de Rotterdamse Schouwburg.
Un Ballet Réaliste
Un Ballet Réaliste wordt tweemaal opgevoerd in de Rotterdamse Schouwburg. Eén van de makers, Ekaterina Levental, kwam in december al aan het woord op Place de l’Opera, net voor de première in de Gentse Bijloke. De voorstelling, met Levental, Eva Tebbe en Anouk Sturtewagen, werd geregisseerd door Chris Koolmees.
24 mei om 19.30 uur en 22.15 uur in de Rotterdamse Schouwburg.
Conversations with my Mother
Deze voorstelling was al eerder te zien in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Zeven schrijvers, waaronder Tommy Wieringa, Abdelkader Benali en Herman Brusselmans, werden gevraagd een fictief telefoongesprek met hun moeder op te tekenen. Regisseur Matthias Mooij en componist Benedict Weisser maakte een productie waarin de gemankeerde communicatieve relatie tussen moeder en zoon centraal staat. Vocalisten Young Hee Kim en Keren Motseri en acteurs Tine Cartuyvels en Bart Klever werken mee aan de voorstelling.
21 mei om 20.30 uur in de Rotterdamse Schouwburg.
The Sixteen
Helemaal vocaal is het optreden dat het Britse koor The Sixteen geeft op 24 mei in de Laurenskerk. De zangers van Harry Christophers brengen muziek gewijd aan Maria, de moeder van Jezus. Daaronder Regina caeli, het Miserere van Allegri en ook muziek van hedendaagse componisten als James MacMillan.
24 mei om 20.30 uur in de Laurenskerk.
Het programma van Operadagen Rotterdam 2014 biedt ook weer de traditionele huiskamerconcerten: ‘Operadagen Thuis’. En verder: een samenzangevenement onder de titel Van smartlap tot opera op de Koeweide in Crooswijk, wandelingen gebaseerd op de opera Parsifal van Wagner, de voetbalopera Hi Ha Hondenlul en de installatie Rothko Chapel met werk van de Amerikaanse schilder.
Alle informatie over het programma en de kaartverkoop vindt u op de website van Operadagen Rotterdam. Op Facebook is er een speciale Match-app. Daarmee kan iedereen bezoektips krijgen voor de ideale programmamatch na het beantwoorden van een aantal vragen.