Binnenkort

Franse opéra-comique bij Barokopera Amsterdam

‘Schatten uit de Opéra-comique’, zo noemt Barokopera Amsterdam de voorstelling waar het vanaf morgen mee door Nederland reist. Het ensemble speelt Les Noces de Jeanette van Victor Massé en Une Demoiselle en Loterie van Jacques Offenbach. Twee romantische ‘kameroperaatjes’, zoals het gezelschap ze typeert.

Une Demoiselle en Loterie (foto: Hans Hijmering).
Une Demoiselle en Loterie (foto: Hans Hijmering).

De rode lijn in de twee opéra-comiques is de manier waarop een vrouw een man kan veroveren. In het werk van Massé is het de boerin Jeannette die een verstokte vrijgezel inpalmt. Bij Offenbach probeert de mislukte en onterfde actrice Aspasie door een loterij een goede partij te vinden, zodat haar toekomst verzekerd is.

Volgens Barokopera Amsterdam zetten beide Franse componisten in hun werk een krachtige vrouw neer, die dominant is ten opzichte van de heren. Deze vrouwen worden gezongen door twee jonge sopranen. De Franse Tara Pigal is Jeannette, een rol die ze tijdens een eerdere speelperiode van deze productie ook al zong. Pigal studeert dit seizoen aan de Dutch National Opera Academy, nadat ze in 2007 afstudeerde aan het Conservatorium van Amsterdam.

Aspasie wordt vertolkt door Angélique Pourreyron, eveneens een jonge sopraan afkomstig uit Frankrijk. Via een uitstapje naar Houston, Verenigde Staten, belandde ook zij op het Conservatorium van Amsterdam, waar ze momenteel nog les heeft van Valérie Guillorit.

De baritonrol en de twee tenorpartijen worden gezongen door Marc Scoffoni, Ambroz Bajec-Lapajne en José Canales. Dat onder begeleiding van een klein kamerensemble, geleid door Frédérique Chauvet, die zelf ook kleppenfluit en dwarsfluit zal spelen. De regie is van Alain Patiès.

Ondanks de knusheid van de werken, is de moeilijkheidsgraad hoog, stelt het gezelschap in een beschrijving van de voorstelling. „Deze kleinere, zogenaamd lichte werken zijn technisch en vocaal even lastig als de meest serieuze werken, en vergen bovendien een enorme theatrale energie. Het is noodzakelijk om tegelijkertijd strakheid en verbeeldingskracht te ontwikkelen. Deze verbeeldingskracht kan zich alleen ontwikkelen binnen een uiterst precies kader, geheel in de lijn van de Franse ‘etiquette’.”

De eerste voorstelling is morgen in het Rabotheater in Hengelo. Daarna volgen er nog zeven voorstellingen in andere plaatsen in het land. Zie voor details de agenda of www.barokopera.nl.

Vorig artikel

Barokke Opera per Tutti

Volgend artikel

Nieuwe oerhollandse opera in première in Dordts ketelhuis

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.