Opera in de media: week 34
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 34 (16 – 22 augustus 2014) onder meer aandacht voor de vocale onderdelen van het Grachtenfestival en voor Der Rosenkavalier uit Salzburg.
Video
Roderick Williams aan het woord
De Engelse tv besteedt af en toe aandacht aan de lopende serie BBC Proms-concerten in Londen. Onder de titel Proms Extra 2014 is er op BBC 2 een magazine te zien over het festival. Gast is onder anderen de Britse bariton Roderick Williams, die een dag later liederen van Butterworth zal zingen tijdens de Proms.
BBC 2: zaterdag 16 augustus om 20.00 u.
Verdi door Maazel
Een maand geleden overleed dirigent Lorin Maazel. Dat is reden voor Arte om een opname uit te zenden uit 2007 van de Messa da Requiem van Verdi. Het werk werd uitgevoerd in de San Marco in Venetië, met Maazel als dirigent voor het Orchestra Symphonica Toscanini en solisten als Raffaella Angeletti, Anna Smirnova en Francesco Meli.
Arte: zondag 17 augustus om 17.35 u.
Oude meester en jong sopraan
Op NPO Cultura, het digitale kanaal dat u ook online kunt bekijken, is komende week veel aandacht voor het Amsterdamse Grachtenfestival. Het optreden van Judith van Wanroij in de serie ‘Meesterlijk!’, waarin ouder aan jonger talent wordt gekoppeld, wordt live uitgezonden. De sopraan wordt begeleid door klaviermeester Willem Brons. Op het programma staan liederen van Barber, Grieg en Schubert. Voorafgaand aan het concert is een kort portret van Judith van Wanroij te zien.
NPO Cultura: maandag 18 augustus om 21.20 u.
Finale Grachtenfestivalprijs
Rosanne van Sandwijk is, sinds ze enkele prijzen won op het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, een succesvolle mezzosopraan. Komende weken staat ze in verschillende theaters in Nederland in de Così fan tutte die het Orkest van de Achttiende Eeuw uitvoert. De zangeres is één van de kandidaten voor de Grachtenfestivalprijs 2014. In een rechtstreekse uitzending op NPO Cultura kunt u volgen of ze wint van de andere kandidaten, waaronder het Dudok Kwartet en Olga Pashchenko. De uitzending is ook te volgen via Radio 4.
NPO Cultura: woensdag 20 augustus om 20.00 u.
Rosenkavalier in Salzburg
Eén van de grote producties van de Salzburger Festspiele 2014 is een nieuwe enscenering door Harry Kupfer van Der Rosenkavalier. Over zijn visie op de opera van Strauss merkte de recensent van Place de l’Opera op dat de regisseur weinig emotie toelaat in de voorstelling. Franz Welser-Möst dirigeert de Wiener Philharmoniker en op het podium staan in de hoofdrollen onder anderen Krassimira Stoyanova als de Feldmarschallin, Sophie Koch als Octavian en Mojca Erdmann als Sophie. In de regie van Kupfer krijgt de rol van Baron Ochs auf Lerchenau, gezongen door Günther Groissböck, extra aandacht. De uitvoering van Der Rosenkavalier is te zien als stream op Medici.tv
Medici.tv: vrijdag 22 augustus om 19.00 u.
Portret van Anna
Ze is de wellicht de bekendste operazangeres van de wereld en tv-zender ZDF noemt haar een ‘Ausnahmekünstlerin’. Over Anna Netrebko zendt het ZDF een documentaire uit, waarin de ontwikkeling van haar doorbraak in 2002 tot aan de successen in de New Yorkse Metropolitan Opera aan de orde komen.
ZDF: vrijdag 22 augustus om 23.55 u.
Audio
Eva-Maria zingt Manon Lescaut
Tijdens de afgelopen Osterfestspiele in Baden-Baden zong de Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek de titelrol in Manon Lescaut van Puccini. De opname van die productie wordt door NDR Kultur-radio uitgezonden. In de andere rollen hoort u onder anderen Lester Lynch, Massimo Giordano en Magdalena Kožená. De Berliner Philharmoniker staat onder leiding van Sir Simon Rattle
NDR Kultur: zaterdag 16 augustus om 20.05 u.
Portret van Henk Neven
In het Radio 4-programma van Ernst Daniël Smid hoort u deze week een portret van de Nederlandse bariton Henk Neven. Die repeteert momenteel in Dijon voor een productie van Rameaus Castor et Pollux onder leiding van Emmanuelle Haïm.
Radio 4: zondag 17 augustus om 18.00 u.
A Shropshire Lad
‘Lest we forget’ is het motto van een Promsconcert dat gewijd is aan de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Op het programma staan onder meer Vaughan Williams’ Pastoral Symphony met tenor Allan Clayton en de liederen uit A Shropshire Lad van Butterworth door bariton Roderick Williams. Dirigent Andrew Manze dirigeert het BBC Scottish Symphony Orchestra.
BBC Radio 3: zondag 17 augustus om 20.30 u.
Brittens War Requiem
In een interview dat Place de l’Opera onlangs voor Libretto had met Thomas Hampson kwam het thema slotapplaus ter sprake. Bij het War Requiem van Benjamin Britten mag dat wat hem betreft uitblijven, vertelde de bariton toen. “Als dat eindigt, zit ik het liefst op het podium, met om me heen de anderen, bijna in tranen, beschaamd over onszelf, over de mensheid, die oorlog voert.”
Het requiem staat dit jaar op het programma van de BBC Proms, met solisten als Susan Gritton, Toby Spence en Hanno Müller-Brachmann. Ook op het podium van de Royal Albert Hall staan het BBC Proms Youth Choir en het City of Birmingham Symphony Orchestra onder leiding van Andris Nelsons.
BBC Radio 3: donderdag 21 augustus om 20.30 u.
Weektip
Chillen met Antony
Het is geen vocaal concert, maar omdat de orkestleden af en toe hun stem gebruiken past het toch in deze rubriek: het optreden van het Radio Filharmonisch Orkest op Lowlands. Net voor Snoop Dogg in een tent verderop met zijn optreden begint, spelen de musici van het radio-orkest mambo’s, bolero’s, malambo’s en choro’s uit het oeuvre van componisten als Bernstein, Ravel, Ginastera en Abreu. Voor het orkest staat dirigent Antony Hermus. Het Lowlands-debuut van het Radio Filharmonisch is te horen op de radio en wordt ook als webcast gestreamd.
Radio 4: zondag 17 augustus om 12.15 u.
11Reacties
Erg aardig Francois dat je Medici TV noemt voor Der Rosenkavalier uit Salzburg, maar daar moet je wel voor betalen. Kijk je via BR KLASSIK, kost het je niets.
(Tannhäuser uit Bayreuth kan ik nog altijd via de BR Mediathek bekijken, niet dat ik nog een tweede keer zal doen. (Regisseur Baumgarten zeikt in de Berliner Morgenpost zijn collega’s af: “Ich möchte allerdings nicht, dass die Sänger in meiner Inszenierung ihre von New York bis Mailand erprobten Standardgesten abliefern.”)
En dat Kupfer een Rosenkavalier regisseert, is ook wel opmerkelijk. Die noemde hij ooit een ‘suikerspin’, hij zag er niets in om deze opera te regisseren (is zijn portemonnee leeg?). (interview in de tijd van Die Frau in Amsterdam , met de piramide, erg goed gedaan, behalve het slot (‘Nun will ich jubeln, wie keiner gejubelt’) , daarin meende hij geen vreugde te kunnen ontdekken, dat hadden Strauss en Hofmannsthal toch anders bedoeld…. goh, wat sommige regisseurs toch voor bijzondere gaven hebben dat ze dat allemaal in de noten kunnen lezen…)
Ik wens u een aangename operaweek.
Dank voor de aanvulling. Probleem bij het samenstellen van het media-overzicht is dat niet altijd duidelijk is of een livestream voor iedereen te zien zal zijn. Zeker omroepen hebben contracten die uitzending naar andere landen uitsluiten, althans als het gaat om internet. Bij de BBC is dat vaak het geval, ook voor podcasts.
De stream van Tannhäuser staat nog wel online bij de BR maar de melding op de site is dat het programma ‘nur in Deutschland’ abrufbar’ is. Er zijn technische kunstgrepen om dat te omzeilen maar die gaan vaak ten koste van de doorvoersnelheid.
Medici.tv heeft een nadrukkelijk betaalmodel en maakt daar opdringerig melding van op de site, maar de livestreams zijn vaak wel te zien zonder abonnee te hoeven zijn. Je betaalt daar voor de archieffunctie.
Er is, en dat is het goede nieuws, steeds meer online opera te zien.
Erratum: De stream van Tannhäuser geeft wel de melding dat je er alleen in Duitsland naar kunt kijken, maar een klik met de muis zet toch de biogas-installatie van Joep van Lieshout voor ruim drie uur in werking.
http://www.br.de/radio/br-klassik/themen/bayreuther-festspiele-tannhaeuser130.html
@Leen: Wat Kupfer en zijn ‘suikerspin’ betreft: alleen stenen veranderen nooit van mening…
Ik vond destijds zijn piramide-enscenering van Die Frau ook indrukwekkend. Ook zijn Fliegende Holländer en zijn Ring in Bayreuth zijn voor mij onvergetelijke herinneringen! (ondanks zijn gewoonte zijn personnages nogal veel heen en weer te doen lopen – toen toch…)
Ik kan wel zeggen dat Kupfers Fidelio (`81) – en Götz Friedrichs Don Giovanni (`78), eveneens Ned. Opera Stichting – mij de ogen hebben geopend voor een àndere, d.w.z. heel wat opwindender manier van ensceneren dan ik in de voorgaande twintig jaren gewend was geweest.
Ik meen me te herinneren dat ik tijdens die Fidelio van Kupfer, van tientallen jaren terug, voor het eerst machinegeweren op het operatoneel zag. En inderdaad, het is sindsdien allemaal alleen maar beter geworden!
Kupfer is de ergste niet. Maar zijn Tristan und Isolde die ik in 2004 in Berlijn zag, dat was nogal slaapverwekkend, statisch enkelvoudig toneelbeeld van een gevallen engel, erg donker ook, krappe beenruimte in Unter den Linden, wat heb ik afgezien …. en dan krijg je de Liebestod, dan tilt de MUZIEK van Wagner je naar stratosferische hoogte, en dan besef je waar je ruim drie uur op gewacht heb.
“Music demands some preparation, some effort, a journey to a special place, saving up for a ticket, some homework on the program perhaps, some clarification of the ears and sharpening of the instincts. It demands as much effort on the listener’s part as the other two corners of the triangle, this holy triangle of composer, performer and listener.” (Benjamin Britten in zijn befaamde speech “On Receiving the First Aspen Award” 1964 http://www.aspenmusicfestival.com/benjamin-britten/ )
De laatste 30 jaar is daar voor opera een vierde corner bijgekomen: De opvattingen van een regisseur.
Daar gaat tegenwoordig veel tijd in zitten, ik zit me vaak suf te verzinnen wat een regisseur bedoelt, welke onvermoede diepe lagen die in een opera heeft weten te ontdekken… dan moet je interviews met de regisseur lezen en andere bla bla om een beetje een idee te krijgen.
Met jullie goedvinden (en zo niet, dan ook …) even terug naar huis, Amsterdam, het grachtenfestival en het optreden van Judith van Wanroij van gisteravond (dat hierboven ook wordt aangekondigd). Toevallig had ik een paar weken geleden de podcast van dit onvolprezen magazine met Sarah Connolly beluisterd, waarin ze aangeeft zeer strict in de leer te zijn voor wat betreft liedrecitals: een piano, een microfoon, een zanger of zangeres en verder geen poespas. Ik vond dat toen nogal behoudend, maar met terugwerkende kracht begrijp ik haar beter. De huiskamersetting van gisteravond en de uitleg tussen de liederen door was goed bedoeld en ongetwijfeld goed voor de toegankelijkheid, maar veel van de magie van een recital ging (althans voor mij)verloren. Sarah Connolly zei: die liederen (Schubert, Brahms, Mahler …) hebben genoeg aan zichzelf. Daar kon ze wel eens gelijk in hebben.
Ze weigert bij recitals trouwens jurken in opvallende kleuren te dragen. Ook dat leidt maar af …
Zo is het, Olivier Keegel: Adams Doctor Atomic was grover geschut!
@stefan: op de BR Klassik website lees ik dat Kupfer zich bekeerd heeft van het Regietheater. En dat de Rosenkavalier weliswaar erg zoet is, als een Sachertorte, maar dat dat je die toch graag eet.
http://www.br.de/radio/br-klassik/sendungen/piazza/premierenkritik-rosenkavalier-salzburger-festspiele-100.html
Ik hoop dat ik met een klik op de muis “Wien um 1900” in werking kan zetten!
Geheel met Onno eens, afgrijselijk dat geklep tijdens een klassiek concert met “uitleg” over componist, inhoud van het lied, en wat niet al. Maar ja, alles moet Jip en Janneke, voor de “toegankelijkheid”. Het is nog maar de vraag of de toegankelijk hiermee gediend is, trouwens. De door Leen geciteerde Britten spreekt ware woorden: “Music demands some preparation, some effort (…)” “some effort”, dat is blijkbaar een grachtenfestivalbrug te ver.