Stem nu: Schaunard Award 2014
Place de l’Opera reikt dit jaar voor de tweede keer de Schaunard Award uit, een prijs voor een persoon, gezelschap of organisatie die een onderscheidende bijdrage heeft geleverd aan de wereld van opera en muziektheater. Elf operakenners nomineerden zeven kandidaten voor de prijs. Het is aan u als lezer om de winnaar te kiezen. Stem nu!
De naam van de Schaunard Award is ontleend aan één van de karakters uit Puccini’s opera La bohème. Schaunard is een musicus, die in de eerste akte zijn verkleumde, armoedige kunstenaarsvrienden verblijdt met het nodige geld, verdiend bij een Engelse gentleman, die hem uitdaagde om net zo lang muziek te maken tot zijn papegaai er dood bij neer zou vallen.
Dat Schaunard uiteindelijk vergiftigde peterselie nodig heeft om zijn doel te bereiken, laten we even buiten beschouwing. Waar het om gaat, is dat de musicus te midden van een armzalige kunstenaarsscene een bijzonder waardevolle prestatie levert. Zonder hem was de kerstfeestelijkheid in de tweede akte niet te betalen geweest. Al wordt het geld er niettemin snel doorheen gejast…
Elf operarecensenten en -kenners van dagbladen, websites en radio nomineerden zeven kandidaten voor de tweede Schaunard Award van Place de l’Opera. Hieronder kunt u tot 30 december 8.00 uur stemmen om te bepalen wie de eer uiteindelijk ten deel valt. De uitslag wordt later die dag bekendgemaakt.
[Deze poll is gesloten]
Het Internationaal Vocalisten Concours beleefde in september zijn vijftigste editie. Onder de gedreven leiding van Annett Andriesen levert het IVC voortdurend een grote bijdrage aan de ontwikkeling van jong talent, ook buiten het concours om, door middel van masterclasses en cursussen. En altijd is het perfect georganiseerd.
OPERA2DAY toonde dit jaar hoe met een bescheiden budget fantastische voorstellingen kunnen worden gemaakt, zowel met de reprise van het moeilijk te bezetten en weinig uitgevoerde meesterwerk Médée als met de inventieve, zeer enthousiast ontvangen productie La troupe d’Orphée.
Eén van de meest in het oog springende regisseurs van 2014 was Floris Visser. In Moskou baarde hij opzien door als eerste Nederlandse regisseur een productie (Così fan tutte) te ensceneren in het Bolshoi Theater, waarvoor hij genomineerd werd voor het Gouden Masker, en in eigen land oogstte hij andermaal lof voor zijn productie van Owen Wingrave bij Opera Trionfo.
Lenneke Ruiten beleefde afgelopen zomer haar definitieve doorbraak als Donna Anna op de Salzburger Festspiele. Op eigen bodem toonde ze haar veelzijdigheid, met enerzijds Händels Angelica en Mozarts Fiordiligi en anderzijds een onuitwisbare bijdrage aan de Nederlandse première van Henzes Das Floss der Medusa.
Lotte de Beer vond tijdens het Grachtenfestival in de zomer een prachtige invalshoek bij Mozarts Così fan tutte. Knap muzikaal theater, met een fraaie jonge cast.
Hein van Eekert is de stem achter NTR Opera Live en één van de interessantste inleiders bij voorstellingen. Iemand die zijn liefde en passie voor opera weet over te brengen. Oók op zijn leerlingen aan het gymnasium.
De Nederlandse Reisopera wist in 2014 zijn hoge niveau vast te houden met afwisselende producties, die ook publiek dat doorgaans niet met opera in aanraking komt wisten te trekken.
1 Reactie
Waarom niet wat links toegevoegd bij de nominaties, al was het alleen maar omdat de stemmer zich dan wat beter kan oriënteren.