‘Jeugdopera is een volwassen kunstvorm’
Van 4 tot en met 8 november staat Utrecht weer bol van de jeugdopera. Dan organiseert Yo! Opera voor de vijfde keer haar internationale jeugdoperafestival. „We willen het niveau van jeugdopera naar een hoger plan tillen”, vertelt artistiek leider Anthony Heidweiller.
Trek op 7 november aan de bel van ‘de Operaflat’ op de Faustdreef in Utrecht en je hoort een opera van één minuut. Live.
Het is niet bepaald wat de meeste mensen zich bij opera zullen voorstellen, maar het is wel waar Yo! Opera naar op zoek is. Opera voor kinderen en jongeren. Niet als slap aftreksel van ‘echte opera’, maar als zelfstandige kunstvorm. „Net als dat je jeugdtheater, jeugdliteratuur en jeugddans hebt”, zegt Heidweiller.
Heidweiller richtte in 2001 met zakelijk leider Saskia van de Ree Yo! Opera op. Ze hadden samen een droom. „We wilden een plek creëren waar makers van opera voor kinderen en jongeren bij elkaar konden komen”, zegt Heidweiller. „Daarmee wilden we het niveau van jeugdopera naar een hoger plan tillen.”
Het festival, dat iedere twee jaar georganiseerd wordt, is inmiddels nationaal en internationaal toonaangevend als het om jeugdopera gaat. Bekende jeugdoperagezelschappen zoals Xynix Opera presenteren er hun werk en ieder jaar worden er nieuwe opera’s gemaakt door Yo! Opera, samen met professionele musici, studenten en jongeren. De jongeren draaien volop mee in de artistieke teams, bijvoorbeeld door teksten te schrijven.
„Er is de afgelopen jaren ontzettend veel veranderd”, vertelt Heidweiller. „In 2001 werkten we samen met drie studenten, nu met tweehonderd, afkomstig van negen conservatoria. Destijds richtten we ons vooral op de Stadsschouwburg. Nu zoeken we ook andere plekken in de stad op. Het is veel avontuurlijker.”
Prikkelend
Heidweiller was jarenlang freelance zanger, waaronder bij het koor van De Nederlandse Opera. Toen hij artistiek leider werd van Buffo Operamakers begon het idee voor een jeugdoperafestival te groeien.
Wat hem drijft, is mensen laten zien dat er een noodzaak is om jeugdopera te maken. „Het moet geen excuus zijn. Zo van: ik heb even niets te doen, dus doe wel een jeugdopera. Doms wordt er ook gedacht dat het een educatief project is. Dat is het niet. Het is een volwassen kunstvorm. Ik wil graag dat het op dezelfde hoogte komt als bijvoorbeeld jeugdboeken en jeugdtheater.”
Eén van de verschillen met ‘opera voor volwassenen’ is dat jeugdopera multidisciplinairder is, meent de artistiek leider. „Maar de basis is hetzelfde: de zangers en instrumentalitsten zijn vakmensen. Zij kennen hun vak en de traditie goed.”
Volgens Heidweiller kan jeugdopera een ‘enorm prikkelende invloed’ hebben op de volwassen kunstvorm. „Dat zie je ook bij jeugdtheater, jeugddans en jeugdliteratuur”, zegt hij. „Het is een verrijking voor opera.”
Heidweiller merkt dat het festival een gunstige invloed heeft op het imago van jeugdopera. „Steeds meer componisten en zangers voelen de noodzaak om iets nieuws te maken voor kinderen en jongeren. Steeds meer mensen blijven ook hangen en helpen ieder festival weer mee.”
Programma
De vijfde editie van het Yo! Opera Festival bevat talloze operaproducties, variërend van één minuut tot één uur. „Het is allemaal spiksplinternieuw. Alle teksten zijn afkomstig van jongeren tussen de 10 en 16 jaar”, zegt Heidweiller.
Het festival opent met Grensgevallen, tien korte opera-, film-, installatie- en gameproducties die door jongeren uit Utrecht en Berlijn zijn geschreven. Verder zijn er voorstellingen als The Black & the Beautiful van Xynix Opera en Wegwijzers, gemaakt en uitgevoerd door leerlingen van het Utrechtse Globe College, in samenwerking met Yo! Opera.
Er is ook een speciaal programma voor jonge operamakers, die op vrijdag 6 november met elkaar in debat gaan.
Zie voor meer informatie over het festival de website van Yo! Opera.