Binnenkort

Opera in de media: week 33

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 33 (8 – 14 augustus 2015) onder meer aandacht voor een livestream van The Rape of Lucretia vanuit Glyndebourne en voor Fidelio uit Salzburg.

Video

Kate Royal (foto: Sussie Ahlburg).
Kate Royal (foto: Sussie Ahlburg).

Lucretia in Glyndebourne
Er zijn in de Foyer Circle nog kaarten voor zondag te koop. Maar als u The Rape of Lucretia live wilt zien in het theater van Glyndebourne, moet u rekenen op prijzen tot 225 pond, een dikke 320 euro. De productie van regisseur Fiona Shaw werd bij de herdenking van de honderdste geboortedag van Benjamin Britten in 2013 gemaakt voor de tournee van het Glyndebourne Festival.

Op zondag wordt de voorstelling, met acht zangers en maar dertien orkestleden, als gratis livestream aangeboden, om nog een week nadien als stream beschikbaar te blijven. In de cast staan bekende namen als Christine Rice, Kate Royal, Duncan Rock en Matthew Rose.

Hieronder een clip met de cast:

Website van Glyndebourne: zondag 9 augustus om 19.00 u.

Il turco in Aix
Laat opblijven of de recorder aan: Il turco in Italia van Rossini wordt door Arte na middernacht uitgezonden, op de late zondagavond. De voorstelling werd gegeven in de zomer van 2014 in Aix-en-Provence door solisten als Adrian Sâmpetrean, Olga Peretyatko en Lawrence Brownlee. De regie in Aix werd verzorgd door Christopher Alden. Les Musiciens du Louvre Grenoble stond onder leiding van Marc Minkowski.
Arte: maandag 10 augustus om 0.45 u.

Enfants terribles
Recent werk van Philip Glass is de opera Les Enfants terribles, die hij baseerde op de roman van Jean Cocteau. In 2011 werd een productie van het werk gemaakt voor het Grand Théâtre van Bordeaux door regisseur Stéphane Vérité. Emmanuel Olivier had de muzikale leiding. De voorstelling was later ook voor een avond in Nederland, tijdens Operadagen Rotterdam. In de hoofdrollen zongen Chloé Briot, Guillaume Andrieux en Olivier Dumait. Van de productie in Bordeaux is een opname gemaakt die door Mezzo wordt uitgezonden.
Mezzo: woensdag 12 augustus om 17.00 u.

Recital Judith van Wanroij
Op NPO Cultura heeft men voor komende week wat voorpret geprogrammeerd voor het Grachtenfestival, dat deze zomer op 14 augustus begint. Op woensdag bestaat de voorpret uit het optreden dat sopraan Judith van Wanroij tijdens de vorige editie van het festival gaf in de wintertuin van Hotel Krasnapolsky. Ze werd door pianist Willem Brons begeleid in werk van Barber, Grieg en Schubert. De sopraan kwam onlangs aan het woord in de reportage die Place de l’Opera maakte op het Wonderfeel-festival.
NPO Cultura: woensdag 12 augustus om 22.30 u.

Marie-Nicole Lemieux (foto: Denis Rouvre).
Marie-Nicole Lemieux (foto: Denis Rouvre).

Il trovatore in Orange
De opera Il trovatore van Verdi werd afgelopen week op één van die ongetwijfeld tropische avonden in de Provence opgevoerd in het openluchttheater in Orange. Het festival Chorégies d’Orange bracht een productie van Charles Roubaud onder muzikale leiding van Bertrand de Billy voor het Orchestre National de France. In de hoofdrollen zongen onder anderen Hui He, Marie-Nicole Lemieux en Roberto Alagna. De opname staat de komende maanden nog online.
Website van Culturebox

Audio

MAX met Fidelio
Het MAX Zomeravondconcert biedt een retourtje Salzburger Festspiele, pauzedrankje en garderobe niet inbegrepen. Op dinsdag 4 augustus traden bekende namen tijdens het festival op in de opera Fidelio van Beethoven en die opname wordt op zaterdag uitgezonden. Jonas Kaufmann zong de hoofdrol van Florestan, Ludovic Tézier die van Don Fernando. Adrianne Pieczonka, die in november in Amsterdam verwacht wordt voor haar rol als Madame Lidoine in Dialogues des Carmélites, zong Leonore. De muzikale leiding van deze productie had Franz Welser-Möst als dirigent voor de Wiener Philharmoniker.
NPO Radio 4: zaterdag 8 augustus om 20.00 u.

La gazza uit Pesaro
Een avond opera in het NTR Zomeravondconcert komt uit Pesaro, Italië. Werk van Rossini, dat spreekt dan bijna vanzelf. Op 10 augustus werd van de componist, die in 1792 geboren werd in Pesaro, de opera La gazza ladra opgevoerd. Het ging om een coproductie uit 2007 met de Arena van Verona. In een strak decor zongen solisten als Simone Alberghini, Alex Esposito en Nino Machaidze onder leiding van dirigent Donato Renzetti, die ook het Orchestra e Coro del Teatro Comunale di Bologna leidde. De regie was in handen van Damiano Michieletto.
NPO Radio 4: donderdag 13 augustus om 20.00 u.

Weektip

Herinnering aan Frans Brüggen
Op donderdag 13 augustus is het een jaar geleden dat Frans Brüggen overleed. Niet alleen was hij van groot belang voor de uitvoering van instrumentale muziek van componisten als Beethoven en Mozart, ook opera had zijn interesse. Met zijn Orkest van de Achttiende Eeuw voerde hij de laatste jaren een aantal Mozart-opera’s uit. Een traditie die het orkest zonder zijn oprichter binnenkort voortzet met Le nozze di Figaro.

Als ode aan Brüggen deze week de video van Die Entführung aus dem Serail door zijn orkest en Cappella Amsterdam. Als solisten werkten onder anderen Anders Dahlin, Marcel Beekman en Lenneke Ruiten mee. De opname werd gemaakt in 2011 in Eindhoven.

Vorig artikel

Verbier: Bohème als showcase voor toptalent

Volgend artikel

Don Giovanni imponeert de Arena di Verona

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

6Reacties

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    12 augustus 2015 at 09:13

    Vandaag wordt regisseur Harry Kupfer tachtig. In de Allgauer Zeitung lees ik vanmorgen: in oktober de première van zijn nieuwe Een leven voor de tsaar in Frankfurt. Zijn Salzburgse Rosenkavalier gaat volgende zomer met Mehta voor de eerste keer in de Scala.
    Het credo van de Berlijnse regisseur: “Ich moechte alle Fragen der Welt in dieser schoenen totalen Kunstform, der Oper, durchspielen, um dabei Vorschlaege zu machten fuer das Zusammenleben der Menschen”.
    Over de Nachwuchs: “Ich hatte den Eindruck, dass bei vielen jungen Regisseuren das Ego, grelle Bilder wichtiger waren als die Stuecke, die Texte, die Musik”. Heel herkenbaar. Toch?

  2. stefan caprasse
    12 augustus 2015 at 10:47

    Ondanks zijn reputatie destijds (deels terecht) van zijn zangers nogal druk heen en weer te laten lopen, heb ik onvergetelijke herinneringen aan zijn ‘Fliegende Holländer’ en Ring in Bayreuth!

  3. kersten
    12 augustus 2015 at 15:42

    Zijn Fidelio DNO 1981 was voor mij een eyeopener: `zo kan het dus óók`!

  4. Maarten-Jan Dongelmans
    12 augustus 2015 at 16:30

    Ikzelf bewaar goede herinneringen aan Kupfers enscenering van Die Banditen van Offenbach (daterend van 1989, gezien in 1991). Hoewel het orkest vanwege de verbouwing van de Berlijnse Komische Oper een miserabele plaats had toebedeeld gekregen, maakte de operette als speelstuk een prima indruk. Kupfer bediende het Berlijnse publiek met een cabaret-achtige actualisering, met ruime aandacht voor Die Wende, Treuhand en Der Bundeskanzler, overduidelijk op zijn wenken.
    Die interactie tussen de toegevoegde ‘Kupferstrofen’ in de coupletliederen en het publiek maakte op mij als buitenstaander destijds grote indruk. Alsof ik aan het eind van het Second Empire in het Parijse theatertje van Offenbach zelf was beland, waar het publiek ook volop genoot van actuele, maatschappijkritische satire.

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    13 augustus 2015 at 10:01

    In Salzburg ging dinsdag de Dreigroschenoper in première. Volop bedelaars, dieven en hoeren op de buehne. Rond het Festspielgebied is het in dat opzicht rustiger. Hoewel: er staan daar twaalf bedelaars geregistreerd. Die mogen zich inderdaad tussen het chique publiek begeven (‘stil’ bedelen is een mensenrecht volgens het Verfassungsgerichtshof). Opmerkelijk genoeg: op de Staatsbruecke, in de Getreidegasse (Mozarts geboortehuis) en op het Kommunalfriedhof is dat verboden. De stad heeft inmiddels een speciale (met name op Zuid-Oost Europa gerichte) folder over de do’s and don’ts van het bedelen uitgegeven. De slagzin van Peachum, de koning van de bedelaars in Weils stuk, is nog steeds actueel: “Kannste was lernen!”.

  6. Hein van Eekert
    13 augustus 2015 at 16:33

    Geachte operafans,
    Wegens technische mankementen in de gestuurde file geen Gazza Ladra vanavond. We doen daarvoor in de plaats een ‘Nelly’: Miricioiu’s Armida uit de Matinee met daaromheen nog meer Rossini. Van 20.00 tot 24.00 uur op Radio4.