Fleming zingt verismo in Concertgebouw
De Amerikaanse sopraan Renée Fleming geeft zaterdag 31 oktober een concert in het Concertgebouw in Amsterdam. Ze zingt aria’s die aansluiten bij haar nieuwste album: Verismo. Deel twee van het programma bestaat uit de negende symfonie van Dvorák.
Fleming is dé diva in de Verenigde Staten. Haar populariteit gaat zelfs zo ver dat er inmiddels een Fleming-toetje is (La Diva Renée) en een parfum (La Voce).
De sopraan heeft dan ook heel wat op haar palmares staan. Ze zong en zingt in alle grote operahuizen en heeft maar liefst vijftien albums uitgebracht. De laatste daarvan, Verismo, kwam onlangs uit. Ze zingt daarop aria’s van componisten als Puccini, Mascagni, Leoncavallo en Giordano.
Verismo is een stroming in de letteren en de muziek die goden, helden en andere onrealistische figuren aan de kant zette en daarvoor in de plaats kunst maakte over normale mensen, mensen van vlees en bloed. Werken van Puccini, Leoncavallo en Mascagni zijn daar goede voorbeelden van.
Fleming wil met haar album het operapubliek meer laten zien van deze stroming. Daarom zingt ze niet alleen bekende aria’s uit bekende opera’s (zoals La Bohème van Puccini), maar verkent ze ook onbekender materiaal (zoals Zazà van Leoncavallo).
Naar aanleiding van de uitgave maakt Fleming met het Royal Philharmonic Orchestra een tournee langs diverse Europese steden. Zaterdag 31 oktober staat Amsterdam op het programma.
Fleming zingt een selectie aria´s van Puccini, Leoncavallo en Giordano. Ook brengt ze de briefscène uit Evgeni Onegin van Tsjaikovski ten gehore.
Na de pauze zal het orkest onder leiding van Charles Dutoit het concert vervolgen met de negende symfonie van Dvorák, ‘Uit de Nieuwe Wereld’.
Hieronder de officiële trailer van Verismo van Renée Fleming:
Het concert begint om 20.15 uur. Zie voor meer informatie de website van het Concertgebouw. Er zijn nog kaarten.
1 Reactie
No question: the diva looks great, sounds great. But a verismo goddess? Hardly. She lacks the first and essential requirement: an outstanding personality, incl. vocally. There is no fire and bite in her sound and way of delivery. Compare her non-stop beautiful singing with Tebaldi, Callas or anyone who excelled in this repertoire. Fleming is pure boredom. Sadly. Even great US divas of the past – Steber, Price, to name just two – had more personality to offer. And when I think back of the really famous sopranos of the 30s… who first recorded this repertoire… then Fleming cannot convince me that she is their equal or better. So what’s the point of this cd? As a marketing trick to get herself talked about again the new album is fine, maybe. But in the end, it is little more than that: a marketing tool. And that’s not what versimo is about. (For me, at least. I want more guts and blood. Passion and desire. More opera, in other words. Less oratorio.)