Ollé maakt nieuwe Trovatore bij DNO
De Nationale Opera (DNO) brengt donderdagavond 8 oktober een nieuwe productie van Il trovatore in première. Regisseur Àlex Ollé van La Fura dels Baus verzorgt de enscenering. Maurizio Benini maakt zijn DNO-debuut voor het Nederlands Philharmonisch Orkest.
Veel Nederlandse operaliefhebbers zullen zich Àlex Ollé, één van de zes artistiek leiders van het collectief La Fura dels Baus, nog goed herinneren. Vorig jaar creëerde de Catalaan een veelbesproken productie van Faust bij DNO. Nu is hij terug met Giuseppe Verdi en dienst populaire titel Il trovatore.
De nieuwe productie van Ollé, een samenwerking met de Opéra national de Paris, belooft volgens DNO “een visueel krachtige voorstelling te worden. In de regie zal naast het liefdesdrama ook de politieke achtergrond sterk worden geaccentueerd.”
Naast de terugkerende Ollé maakt dirigent Maurizio Benini zijn debuut bij DNO. Benini heeft een grote reputatie als operadirigent en was eerder onder meer chef en vaste gast in Bologna, Wexford, Santiago en Napels. Hij leidt het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Koor van De Nationale Opera, ingestudeerd door Ching-Lien Wu.
Ook in de cast worden debuten gemaakt. Zo maakt Simone Piazzola zijn entree in Amsterdam met de rol van graaf Di Luna en beleeft tenor Francesco Meli in de rol van Manrico zijn eerste DNO-optreden. Een oude bekende is Carmen Giannattasio (deze week uitgebreid aan het woord op Place de l’Opera) in de partij van Leonora. Zij zong eerder Madama Cortese in Il viaggio a Reims. En de Litouwse sopraan Violeta Urmana keert na haar Eboli in Don Carlo (2004) nu terug als Azucena.
In de kleinere rollen zijn onder anderen Roberto Tagliavini als Ferrando en Florieke Beelen als Ines te horen.
Il trovatore gaat op 8 oktober in première en is in totaal acht keer te zien in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.
Hieronder een clip over de productie:
3Reacties
“In de regie zal naast het liefdesdrama ook de politieke achtergrond sterk worden geaccentueerd.”
De (?) politieke achtergrond waarvan?
De politieke achtergrond van Il Trovatore? Tsja, dat kan alleen maar de strijd tussen de aanhangers van de rebellerende graaf Urgel (Urgell in de Pyreneeen), waaronder Manrico, en de medestanders van de koning, verzameld rond Manrico’s broer, graaf Di Luna, zijn. Een conflict dat Verdi en zijn tekstschrijvers opdissen uit het veertiende-eeuwse Spanje. Maar de regisseur zal deze kwestie wel als een opstapje voor héél iets anders gaan gebruiken …
Men raadplege Odeon en leze het interview met de regisseur voor de context (oorlog) en zijn concept (oorlog, conflict en wraak) p18 en 19. Motto: dichter bij de intenties van Verdi. http://www.operaballet.nl/sites/default/files/documents/pdfs/ODEON_99_LR_web.pdf