AchtergrondBinnenkortFeatured

Foyeravond warmt op voor Carmélites

Wie nog geen zin had in Dialogues des Carmélites, kreeg dat zeker na de foyeravond rond de productie, afgelopen maandagavond in Nationale Opera & Ballet. Met een geslaagde mix van muziek en informatie werd vooruitgekeken naar de première op 7 november.

Mezzosopraan Doris Soffel en presentator Hein van Eekert (© Place de l'Opera).
Mezzosopraan Doris Soffel en presentator Hein van Eekert (© Place de l’Opera).

Rond een aantal opera- en balletvoorstellingen organiseert Nationale Opera & Ballet dit seizoen foyeravonden. Daarmee wordt het publiek uitgenodigd om kennis te maken met het verhaal, de muziek en de achtergronden van een voorstelling.

Hoofdgasten tijdens de foyeravond over Dialogues des Carmélites waren zangeres Doris Soffel en karmelietes Hetty Berflo. Beiden kregen een vraag over de kleding van de kloosterlinge, het habijt. Voor zangeres Doris, die Madame de Croissy zal zingen, vormt het habijt een belangrijk element bij het inleven in haar rol als karmelietes. Voor de echte kloosterlinge Hetty is het eerder ballast. “Het is bruin – helemaal niet zoals die vrouw met die enorme witte kraag op het affiche van de opera – en het is zwaar en warm. Ik draag het alleen bij speciale gelegenheden”, vertelde ze.

Wagneriaans geluid

Doris Soffel en Hetty Berflo spraken, geïnterviewd door het presentatieduo Mieke van der Weij en Hein van Eekert, ook over hun ‘roeping’ in het leven. Voor de kloosterlinge was het de soberheid en de nadruk op religiositeit die haar deed besluiten in te treden. In de periode waarin ze daarover nadacht, zag ze Dialogues des Carmélites in Amsterdam, toen die voor het eerst in de regie van Robert Carsen werd opgevoerd. Binnenkort zal ze de opera voor de derde keer bezoeken.

Doris Soffel kruipt in de huid van de oude priores Madame de Croissy. Haar antwoord op de vraag of ze de rol al eerder had gezongen, was gedecideerd: “Thank God no! Dit is de best denkbare productie van deze opera en ik ben heel blij dat ik daarin mijn roldebuut maak. Robert Carsen, met wie ik al acht andere producties heb gedaan, is een genie. Wat hij met dit werk doet, gaat direct in je hart, in je systeem.”

De rol vraagt vocaal het nodige, legde ze uit. “Poulenc had een zwaar, Wagneriaans geluid voor ogen bij het componeren van de muziek voor de oude priores. Hij dacht aan een karakter als Kundry in Wagners Parsifal.”

Blanche en Thierry

De foyeravond was samengesteld met een mix van muziek, zang en gesprekken. Voor de muziek zorgden pianist Marcel Worms, die opende met enkele nocturnes van Poulenc, en bariton Michael Wilmering. Hij zong twee liederen van de Franse componist, waaronder ‘Rosemonde’, dat zich afspeelt in Amsterdam, de stad waarop Poulenc tijdens zijn bezoeken met zijn partner Pierre Bernac verliefd werd.

Promobeeld van Dialogues des Carmélites (© Petrovsky & Ramone).
Promobeeld van Dialogues des Carmélites (© Petrovsky & Ramone).

Wilmering heeft een kleine maar veelbetekenende rol in de komende serie voorstellingen: Thierry, lakei van de vader van Blanche, de hoofdpersoon. Blanche schrikt als ze Thierry ziet en ze denkt een teken in zijn schaduw te zien. Die ervaring bepaalt mede haar keuze voor het klooster.

Het presentatieduo Mieke van der Weij en Hein van Eekert loodste het publiek, dat op stoelen en kussens de trappen van de centrale hal in Nationale Opera & Ballet bezette, door het programma. Hein van Eekert, presentator van NTR Opera Live, memoreerde het succes van deze productie, die nu voor de derde maal hernomen wordt. “Geen enkele productie van De Nationale Opera is vaker in andere landen opgevoerd dan juist deze door Robert Carsen geënsceneerde opera van Poulenc.”

Van Eekert schetste hoe de regie van Carsen zowel traditioneel is, bijvoorbeeld in het gebruik van klassieke kostuums, als experimenteel, bijvoorbeeld in de manier waarop het decor als het ware door de bewegingen van het koor en de figuranten wordt gevormd. “Het verhaal draait om Blanche, een jonge vrouw, en haar angst voor de dood. Je zou de andere vrouwen in de opera kunnen zien als representaties van de verschillende stadia in een mensenleven.”

Big love

Doris Soffel zong, begeleid door pianist Peter Lockwood, de aria van Madame de Croissy uit de eerste akte, ‘Vous êtes la dernière venue’. Zittend op een stoel, zo verklaarde de mezzosopraan voor ze begon, want haar karakter is stervende in de opera.

Soffel is sinds haar vorige rollen, waaronder Fricka in Der Ring des Nibelungen, een bij het Amsterdamse publiek zeer geliefde zangeres. Die liefde is wederzijds, liet ze weten. “It’s a big love.”

Met kenmerkende ironie refereerde Soffel aan haar leeftijd en ervaring. “Dit is een prachtige rol voor iemand als ik, van ‘a certain age’. Een mooie manier voor zangeressen die dat willen om hun loopbaan in waardigheid af te sluiten.”

Soffel denkt dat iedereen op een bepaalde leeftijd aan de dood gaat denken. “Maar dit is geen Mimì in La bohème of Violetta in La traviata. Deze vrouw heeft geen idee hoe lang haar lijden zal duren.”

Aan het eind van het gesprek vroeg Hein van Eekert aan de zangeres wat haar deed besluiten ja te zeggen tegen deze rol. Soffel formuleerde zorgvuldig: “Om een spirituele ervaring op te doen, één die je zowel naar het verleden brengt als naar de toekomst leidt.”

Soberheid en bidden

Kloosterlinge Hetty Berflo zag de voorstelling in de regie van Carsen tweemaal eerder. “Die eerste keer was in de tijd dat ik nadacht over intreden. Dat is een lang proces.” Ze vertelde hoe de periode van kennismaken tot volwaardig lid worden vijf tot zes jaar duurt.

Berflo leidt een leven van soberheid en bidden, met activiteiten op het gebied van religieuze vorming. “Bij de karmelietessen is er niet, zoals in veel andere kloosterorden, een roeping voor ziekenzorg. Wij richten ons op het religieuze.”

Het aantal religieuzen in Nederland lijkt af te nemen, toch is er bij de karmelietessen enige instroom. Gemiddeld eens per twee jaar komt er een kloosterlinge bij.

Studio

Terwijl in de grote zaal van Nationale Opera & Ballet de komende weken Dialogues des Carmélites wordt opgevoerd, zal in de studio ook muziek van Poulenc klinken. Zijn vroege opera Les Mamelles de Tirésias wordt enkele malen uitgevoerd door jonge talenten als Drew Santini en Rubèn Plantinga. De sopraan die de rol van Thérèse zingt, Hrafnhildur Arnadóttir, was de laatste muzikale act van de foyeravond.

De kans is groot dat veel van de aanwezigen die de trappen van Nationale Opera & Ballet bevolkten al een kaartje voor Dialogues des Carmélites hebben. Maar de kans dat mensen zonder kaarten die alsnog gaan aanschaffen, lijkt me nog groter.

De komende foyeravonden gaan over onder meer Ariodante, Don Giovanni en Pique Dame. Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

Vorig artikel

Simon Rattle dirigeert fraaie Rheingold

Volgend artikel

Kirchschlager: “Het lied masseert de ziel”

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

48Reacties

  1. Wiebke Göetjes
    30 oktober 2015 at 13:13

    Wat leuk dat ook mevrouw Berflo aanwezig was bij de lezing!
    Helaas kon ik er die avond niet bij zijn.
    Met mevrouw Berflo is de Hojotoho Operastudio, die ook al een paar jaar de voorstelling Les Dialogues des Carmélites op haar repertoire heeft staan, al een tijdje in gesprek om dit geweldige stuk op lokatie in Nijmegen uit te voeren.

    Voor foto’s van onze productie zie:
    http://www.hojotoho-operastudio.nl

  2. Wiebke Göetjes
    30 oktober 2015 at 13:16

    Filmpjes van onze productie staan onderaan pagina “productions”.

    Bezetting o.a.
    Frederike Bruijn als Madame de Croissy,
    Mirjam Lo Tam Loi als Blanche,
    Mirella Reiche als Constance,
    Jeroen Bik & Reinout Eeckhout als Chevalier,
    e.a.

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    30 oktober 2015 at 14:33

    @Wiebke: waar in Nijmegen als ik vragen mag?

  4. Wiebke Göetjes
    30 oktober 2015 at 15:34

    In het Carmeliten klooster waar mw. Berflo woont, Maarten-Jan.
    De Titus Brandsma Stichting.

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    30 oktober 2015 at 22:26

    Wiebke, geef je mij een seintje wanneer de plannen voor Nijmegen in een concreet stadium komen? Ik wil dat verhaal graag in de Gelderlander hebben. Kijk ondertussen ook eens op dg.nl/luistermee.

  6. Pieter K. de Haan
    31 oktober 2015 at 00:03

    Mevrouw Göetjes heeft weer eens een mogelijkheid gevonden om haar eigen toko te promoten en de heer Dongelmans helpt haar daarbij.
    Succes!

  7. Maarten-Jan Dongelmans
    31 oktober 2015 at 08:59

    Komt goed.

  8. kersten
    31 oktober 2015 at 21:31

    Ik gun mevrouw Göetjes die mogelijkheid van harte en ook ik wens haar alle succes toe. Opera is ons aller toko.

  9. Pieter K. de Haan
    1 november 2015 at 11:42

    Toko” is bij mijn weten Maleis voor “winkel”. Opera moge dan “ons aller toko” zijn, sommigen zijn de winkeliers en anderen de klanten. Ik ben een klant, mevrouw Göetjes hoort blijkbaar bij de winkeliers en ik heb het gevoel, dat deze site niet zozeer voor de winkeliers als wel voor de klanten bedoeld is. Hojotoho!

  10. Wiebke Göetjes
    1 november 2015 at 13:11

    Jammer, zoveel haat meneer de Haan.

    Ik kan U melden dat in 8 jaar Hojotoho Operastudio nog steeds geen winst gemaakt wordt (en dat zou ik graag willen, want dan kan ik mijn spelers betalen), en dat ik er intussen uit eigen (helaas niet zo goed gevulde) zak zo’n 10.000 euro heb bijgelegd.

    De studio is in het leven geroepen door mij om aankomend operatalent een kans te geven rollen in te studeren en uit te voeren zodat ze deze op hun CV kunnen zetten. Helaas ontbreekt voor velen deze mogelijkheid op het conservatorium. Wederom helaas, is de eerste vraag van een agent (bemiddelaar tussen operahuis en zanger/es) aan iemand die wil komen voorzingen: “welke rollen heeft u gezongen”…. Wanneer iemand vrijwel niets uit het reguliere repertoire op het CV heeft staan blijft deze deur jammergenoeg dicht en mag de zanger/es niet komen voorzingen, al is hij/zij de nieuwe Callas of Pavarotti.

    Ik probeer inderdaad op alle mogelijke manieren voorstellingen en voorstellingsplekken te vinden voor uitvoeringen van de Hojotoho Operastudio waarbij in ieder geval de basiskosten niet mijn persoonlijke risicofaktoren zijn.
    Voor de voorstelling Les Dialogues des Carmélites is het spelen in een écht Carmeliten klooster (kerk) een extra stimulans. We speelden eerder in het Karmeliten Kloster Springiersbach in Duitsland, een hele bijzondere sfeer.

    Hartelijke groet,
    Wiebke Göetjes

  11. Wiebke Göetjes
    1 november 2015 at 13:23

    Dank je Maarten-Jan!
    Dat is natuurlijk geweldig!

  12. Frederike
    1 november 2015 at 13:46

    Meneer Pieter naar mijn weten verdient een winkelier aan zijn toko In dit geval kan deze vergelijking niet opgaan Ik ben verbonden aan deze toko en ik kan U verzekeren dat zij niets mer deze zogenaamde toko verdient eerder moet zij hier geld bij toeleggen Volgens mij heet dit liefde voor het vak en zou U hier meer respect voor moeten tonen

  13. Kiki
    1 november 2015 at 13:55

    Meneer Pieter,

    ik kan U als zangeres verzekeren dat het in de huidige tijden niet meer zo eenvoudig is ergens binnen te komen. Ik ken mevr. Göetjes en zij geeft haar weten verder aan de volgende generatie zonder nog veel “winst” erbij te maken. Daarentegen zijn het de zangers die enorm van haar profiteren.

  14. Leen Roetman
    1 november 2015 at 14:02

    Goed zo Wiebke! Ik heb grote bewondering voor je initiatieven en activiteiten. Soms krijg ik het idee dat deze site voor mensen zoals Pieter K bedoeld is die aan ander het licht in de ogen niet gunnen.

  15. Pieter K. de Haan
    1 november 2015 at 14:09

    Mevrouw Göetjes, ik ben uw beledigingen aan mijn adres niet vergeten masr haten doe ik u niet. Ik gun u en de uwen al het succes van de wereld, maar promotieactiviteiten horen n.m.m. niet thuis in de commentaren op deze site. U mag het daar natuurlijk best mee oneens zijn.
    Dames Frederike en Kiki, ik heb niets tegen de activiteiten van mevrouw Göetjes, integendeel, maar ik vind de promotie daarvan via commentaren op deze site misplaatst. Overigens, winkels draaien soms ook met verlies.

  16. Pieter K. de Haan
    1 november 2015 at 14:11

    Geachte heer Roetman, zie hierboven.

  17. Wiebke Göetjes
    1 november 2015 at 14:19

    Een “Toko” als de Hojotoho Operastudio heeft alle mogelijkheden om de aandacht op haar producties te vestigen nodig om te kunnen blijven bestaan.

    Ik ga er vanuit dat mensen die van opera houden ook graag zien dat er steeds weer nieuw operatalent komt en de opera niet uitsterft,
    en dus ook het helpen ontwikkelen van nieuw operatalent een warm hart toe dragen.

    nb. Meneer de Haan. Ik ben die discussie ook niet vergeten, al weet ik niet meer precies waar het over ging, en onze beledigingen waren wederzijds. Ik ben er over heen gestapt, gezien ik ook niet meer weet waar het over ging….. Het zou fijn zijn als U dat ook zou doen. En voorzover U wilt: mijn excuus. (volgens mij ook al eerder gedaan)…

  18. Pieter K. de Haan
    1 november 2015 at 15:05

    Geachte mevrouw Göetjes, ik weet nog wél waar het over ging, maar ik ga dat niet weer oprakelen. U kunt het desgewenst op deze site terugvinden onder de kop “Het is gedaan met dikke zangers”. Ik heb u destijds uitgelegd, dat van belediging van mijn kant helemaal geen sprake was, terwijl uw excuses broodmager waren. Ik heb nu wel voldoende duidelijk gemaakt, dat ik niets heb tegen uw activiteiten m.b.t. de Hojotoho Operastudio, integendeel, maar dat ik gekant ben tegen de promotie daarvan binnen het kader van dit soort commentaren bij elke gelegenheid, die zich daartoe voordoet.

  19. W. van Essenbeek
    1 november 2015 at 15:30

    Buitengewoon ergerlijk hoe sommigen dit forum menen te moeten blijven misbruiken voor het uitvechten van hun persoonlijke vetes. Kunt u daar eens een keer mee stoppen, meneer de Haan?

  20. Pieter K. de Haan
    1 november 2015 at 18:15

    Geachte heer Van Essenbeek, er zijn nogal wat selectieve lezers “actief” op deze site en u bent er blijkbaar één van. Ik heb hierboven met nadruk gesteld mevrouw Göetjes NIET te haten en mijn waardering uitgesproken voor haar inspanningen ten behoeve van jonge operazangers. Van het op dit forum “uitvechten” van “persoonlijke vetes” is wat mij betreft in het geheel geen sprake. Persoonlijk word ik hooguit als ik daartoe word geprovoceerd. Ik denk, dat u mijn bijdragen nog eens zou moeten nalezen, maar ik kan mij voorstellen, dat dat te veel gevraagd is. Ik pleeg alleen niet alles voor zoete koek te slikken en dat probeer ik zo zakelijk en zo duidelijk mogelijk kenbaar te maken. Dat zal ik, binnen de grenzen daaraan door de redactie gesteld, met maar ook zonder uw welnemen blijven doen.

  21. Leen Roetman
    1 november 2015 at 18:45

    Ik stel voor dat dit Magazine zijn activiteiten beëindigt! Ontoelaatbare promotie van de kunstvorm Opera! Het ene na het andere opera evenement wordt hier schaamteloos gepromoot!

  22. Wiebke Göetjes
    1 november 2015 at 19:14

    Hahahaha, grappig! Iets voor De Speld….

    nb. ik heb Opera Magazine wel gevraagd deze reakties (incl. die van mij) verwijderen.

  23. W. van Essenbeek
    1 november 2015 at 19:17

    Geachte heer de Haan,

    Mijn vraag was retorisch en u had niet hoeven antwoorden. U gaat toch wel door, zoals u zelf aangeeft. Dat neemt niet weg dat uw eerste reactie onder dit onderwerp en met name de toon waarin deze gesteld is wat mij betreft niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. Het zou van volwassenheid getuigen om er eens een keer een punt achter te zetten, maar kennelijk is dat teveel gevraagd.
    Merkwaardig overigens dat men al gauw het woord “selectief” ter hand neemt: zou ik eerst uw verzamelde werk moeten bestuderen voordat ik mag reageren op een bijdrage die mij ergert? Ik ben bekend met uw eerdere bijdragen en uw woordenwisseling met mevrouw Göetjes en verlang er niet naar terug om ze nog eens te lezen. Alsof ik warempel niets beters te doen heb!

  24. kersten
    1 november 2015 at 19:55

    Nou, vooruit dan, meneer De Haan: opera is ons aller pakkie-an
    ( = bagian, ook Maleis).

  25. Pieter K. de Haan
    1 november 2015 at 20:24

    Geheel mee eens, meneer Kersten.

  26. Pieter K. de Haan
    1 november 2015 at 20:27

    Geachte heer Roetman, kennelijk grappig bedoeld. Daarom neem ik het niet serieus.

    Geachte mevrouw Göetjes, uw verwijzing naar “De Speld..” vermag ik niet te begrijpen. Uw verzoek om verwijdering van bepaalde reacties doet denken aan de recent gebleken handelwijze van zeker ministerie m.b.t. de WOB.

    Geachte heer Van Essenbeek, uit uw reactie bleek zonneklaar, dat uw ergernis niet alleen werd gewekt door mijn recente bijdrage. M.b.t. nalezing van mijn commentaren had ik al opgemerkt: “maar ik kan mij voorstellen, dat dat teveel gevraagd is”. Uw “Alsof ik warempel niets beters te doen heb!” lijkt mij derhalve overbodig.

    Ik wens u allen veel genoegen bij een gedachtenwisseling op Facebook- en Twitterniveau: “O Jannie, ga je dat doen? Waar, als ik vragen mag. O daar, leuk zeg, dan zien we elkaar daar misschien wel. Tot dan dan. Doeg!”.

  27. Leen Roetman
    1 november 2015 at 21:16

    @Pieper K: Mogen we er vanuit gaan dat u zich voortaan van commentaar zult onthouden omdat het “Facebook en Twitterniveau” van de commentaren beneden uw niveau is? Dat zou een zegen zijn!

  28. Pieter K. de Haan
    1 november 2015 at 22:29

    Geachte heer Roetman, de tikfout in mijn naam vergeef ik u. Met inhoudelijke reacties kan ik overweg, niet met blijken van gebrek aan argumenten als in uw geval. Op mijn uitingen op deze site, bv. aangaande het witwassen van “Otello”, reageert niemand: te controversiëel waarschijnlijk. Liever prietpraat. Welnu, als dat de norm moet zijn, dan haak ik af! Als niemand mijn stellingnames apprecieert of die met argumenten bestrijdt zet ik er bij dezen een dikke punt achter. Gebenedijd zijt gij!

  29. Olivier Keegel
    2 november 2015 at 12:23

    Amice De Haan geeft duidelijk aan niets tegen Hojotoho te hebben – hoe zou je ook kunnen? Hij zet vraagtekens bij de plaats waar het gezelschap onder de aandacht gebracht c.q. gepromoot wordt, en doet dat correct en met onderbouwde argumenten. Ik zie geen reden om daar zo massaal overheen te vallen. Aan de andere kant heb ik ook begrip en veel sympathie voor de opvatting van Wiebke dat zij haar activiteiten op zoveel mogelijk plaatsen onder de aandacht wil (moet!) brengen. Maar de plaats wekt inderdaad een lichte bevreemding, zo onder een artikel over de “concurrentie” (is geen concurrentie, svp niet uitleggen, weet ik).

  30. Wiebke Göetjes
    2 november 2015 at 12:57

    Het was meer de actualiteit van het stuk waar ik op aanhaakte, Olivier.

  31. kersten
    2 november 2015 at 13:38

    Ter opfrissing, meneer De Haan, aangaande het witwassen van Otello: bij`Geen zwarte Otello bij Metropolitan Opera` (5 aug.) volgden 2 reacties op de uwe en bij `Otello Live in HD : absolute perfectie`
    (19 okt.) eveneens twee.

  32. Loesje
    2 november 2015 at 15:20

    Gelezen op deze site:
    “Waar zo’n ontspoorde discussie al niet toe leidt: in de top 5 van “meest besproken” is de afschuwelijke Salomé-productie van Peter Konwitschny inmiddels verdrongen door “DNO opent met uitbundige Rosenkavalier” en dat enkel en alleen omdat de commentaren daar al lang niet meer over gaan!”
    Ik vroeg mij af wie dat ook al weer had geschreven en jawel….
    Bij het onderwerp blijven is soms lastig maar zeker niet onmogelijk. Los daarvan zou het aanbeveling verdienen als deelnemers aan deze rubriek niet rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan maar slechts inhoudelijk reageren op hetgeen eerder is ingebracht.

  33. kersten
    2 november 2015 at 16:04

    Akkoord, Loesje, maar met iemand die dreigt van het flatgebouw te
    springen moet je in gesprek blijven. Ieder afhaken door een operaliefhebber ervaar ik als een aderlating voor ons Magazine.

  34. Maarten-Jan Dongelmans
    2 november 2015 at 16:54

    Bovendien: soms vragen deelnemers aan dit forum rechtstreeks informatie aan andere bezoekers. Wanneer je daar dan met de beste bedoelingen op antwoordt, raak je vanzelf één op één met elkaar in contact/gesprek.

  35. Leen Roetman
    2 november 2015 at 17:37

    @Olivier: Amice De Haan doet dat niet correct: “Toko” is een denigrerende term!

  36. Olivier Keegel
    2 november 2015 at 17:58

    Daar heb je een punt, Leen. O, sorry, ik spreek je aan! (geschrokken) Ik bedoel, daar heeft de heer Roetman een punt. “Mevrouw Göetjes heeft weer eens een mogelijkheid gevonden om haar eigen toko te promoten” is niet charmant geformuleerd. Misschien wil amice De Haan een appaiserend gebaar maken met een bescheiden bijdrage aan de Hojotoho Operastudio? Ik volg dan zijn voorbeeld – en de heer Roetman wellicht ook? Reken eens uit wat een geld we uitsparen door niet voor 225 euro (hoe dwaas moet je zijn) naar het Opera Gala te gaan!

  37. Pieter K. de Haan
    2 november 2015 at 18:48

    Amice Keegel, in uw reactie kan ik mij helemaal vinden. Dank daarvoor.

    Geachte heer Kersten, op mijn commentaar op “Geen zwarte Otello bij Metropolitan Opera” zijn 2 reacties gevolgd, t.w. één niet bepaald serieuze van de heer Dongelmans en één van de heer Caprasse, die wél serieus genomen kon worden. Daar is het bij gebleven. Op mijn commentaar op “Otello live in HD: absolute perfectie” heeft zich een korte discussie met de heer Dongelmans ontwikkeld, die er vooral over ging, dat hij vond, dat er maar beter NIET over de witgewassen Otello gediscussiëerd kon worden, en heeft alleen u met instemming gereageerd. Ook dat was alles. Dat onderstreept nog eens mijn eerder geplaatste opmerking, dat veel bezoekers van deze site controversiële (opera)zaken het liefst uit de weg gaan en zich beperken tot “veilige(r)” onderwerpen, niet zelden off-topic trouwens.

    Mevrouw Loesje, de geciteerde tekst is van mijn hand en ik sta daar nog volledig achter. Ik moge u er op wijzen, dat de eerste reactie op “Forumavond warmt op voor Carmélites” afkomstig was van mevrouw Göetjes, die er niet geweest bleek te zijn en die eigenlijk al direct alleen maar een Hojotoho-promotie was: off-topic dus! Dat is in dialoog met de heer Dongelmans nog even zo doorgegaan en in reactie nr. 6 heb ik daarop gewezen! Daar is vervolgens weer op gereageerd met teksten, die ik niet onweersproken kon laten. U verwijt mij nu, volstrekt ten onrechte, dat ik zelf niet bij het onderwerp ben gebleven, terwijl ik die ontsporing niet alleen niet geïnitiëerd heb, masr die zelfs als enige heb bekritiseerd. Veel gekker moet het toch niet worden. Uw suggestie over de wijze van discussiëren lijkt me allesbehalve levensvatbaar.

    Geachte heer Kersten, wie er ook moge dreigen van een flat te springen, ik in geen geval. Ik zal hooguit dit discussieforum vaarwel zeggen en dat is een stuk minder dramatisch lljkt me.

    Geachte heer Dongelmans, het zou maar zo kunnen.

    Geachte heer Roetman, het is maar wat je onder “toko” wilt verstaan. Hoe had ik het volgens u dan wél mogen noemen?

    Amice Keegel, ik zie in deze “gedachtewisseling” geen enkele aanleiding om de Hojotoho-Studio van mevrouw Göetjes te subsidiëren. Mijn in een onbewaakt ogenblik bestelde kaarten voor het Opera Gala heb ik inmiddels, met verlies, weten te verkopen.

  38. Pieter K. de Haan
    2 november 2015 at 18:52

    Ik had in de eerste zin van bovenstaand epistel vóór “reactie” het woord “eerste” moeten toevoegen. Bij dezen alsnog.

  39. W.Göetjes
    2 november 2015 at 19:35

    Off topic, excuus:

    Als er geen mensen meer zijn zoals ik, die vanuit idealen niet vanuit de pegels, ons jonge talent (vooral de grotere stemmen, voorbestemd voor jullie zo geliefde Wagner en Verdi, die in de reguliere operaklassen niet mee mogen doen) de mogelijkheid biedt om de broodnodige rollen op hun CV bij elkaar te zingen, zullen er binnenkort geen nieuwe Eva Westbroeks etc. meer zijn.

    Ik haak inderdaad overal aan waar ik de aandacht op de studio kan vestigen. Wij werken zonder subsidies en kunnen alle aandacht gebruiken.

    Een klein beetje meer toejuiching zou wel op zijn plaats zijn van deze en gene.

  40. Leen Roetman
    2 november 2015 at 20:06

    Laten we weer even On Topic gaan. Francois schrijft: “De kans is groot dat veel van de aanwezigen die de trappen van Nationale Opera & Ballet bevolkten al een kaartje voor Dialogues des Carmélites hebben. Maar de kans dat mensen zonder kaarten die alsnog gaan aanschaffen, lijkt me nog groter.”
    Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Die hele foyeravond is helemaal geen goed middel om mensen over de streep te trekken. Immers, dan zoek je je publiek op en is er geen toegangsprijs. De avond is voor de innercrowd om zichzelf alvast warm te lopen voor hun avondje uit. Zeg maar een inleiding+ avond.
    En ook typisch voor een Amsterdams publiek. Ik zie mezelf niet voor een uurtje helemaal naar Amsterdam reizen om op zo’n foyeravond te onderzoeken of die Carmélites misschien iets is om naar toe te gaan… Maar ik ben geen marketingexpert.

  41. W.Göetjes
    2 november 2015 at 20:09

    Inderdaad…dezekeer on-topic.

    Ik was niet aanwezig omdat ik de toegangsprijs 17,50 voor een krap uurtje nogal hoog vond.
    Ik denk zeker niet dat dit dé manier is om het publiek te trekken. Ik zou vooral gegaan zijn om Mw. Soffel te horen en zien.

  42. Frederike
    2 november 2015 at 23:30

    Voorproefje van de prachtige muziek van Poulenc
    http://youtu.be/hA7hUuRo5FY

  43. Pieter K. de Haan
    3 november 2015 at 00:13

    Mevrouw Göetjes, u valt in herhaling. Ik ga daar niet opnieuw op reageren. Misschien had u voor uw PR juist wél naar de forumavond moeten gaan!

    Amice Keegel, ik kom nog even terug op uw laatste bijdrage. De heer Roetman had helemaal geen punt. De term “toko” heeft voor mij helemaal geen negatieve gevoelswaarde, dat i.t.t. de term “winkel”, die ik dan ook bewust vermeden heb.

  44. Leen Roetman
    3 november 2015 at 11:06

    U gaat “daar niet opnieuw op reageren”. Waarom reageert u dan? Mevrouw Göetjes heeft overigens noch een winkel noch een toko. Ze heeft een operastudio.

  45. Pieter K. de Haan
    3 november 2015 at 13:11

    Geachte heer Roetman, ik heb geconstateerd, dat mevrouw Göetjes in herhaling viel en een goede verstaander zou hebben begrepen, dat ik daarop niet opnieuw INHOUDELIJK wilde reageren. Dat mevrouw Göetjes een operastudio heeft is mij langzamerhand genoegzaam bekend. Haar promotie daarvan, te pas maar wat mij betreft vooral te onpas, riep bij mij meer associaties op met een toko dan met een operastudio. Ik heb er nu wel het mijne over geschreven en ik zet er daarom een punt achter. Om de heer Van Essenbeek te citeren: “Alsof ik warempel niets beters te doen heb!”.

  46. Olivier Keegel
    3 november 2015 at 21:03

    Amice De Haan, ik vrees dat ik u moet berispen. Ik heb het niet over het woord “toko” (alleen), dat mag u mij niet in de schoenen schuiven. Het woord “toko” kan in neutrale, positieve en negatieve zin gebruikt worden. VVD’ers gebruiken het woord vaak in misleidend bescheiden maar in wezen onuitstaanbaar poenerige zin. “Heb nog een paar jaar een management & advies toko gehad”…. De gewraakte zinsnede luidde alsvolgt: “Mevrouw Göetjes heeft weer eens een mogelijkheid gevonden om haar eigen toko te promoten”, en dat is niet bepaald charmant.

    Ik hoef u er toch niet aan te herinneren dat hier een dame in het geding is!

    Ook de vrij abrupte afwijzing van een geldelijke bijdrage aan het prachtwerk van Hojotoho stemde mij droef. (Mag ik u hier ook nog over lezen, heer Roetman?) Pas op, heren, direct maak ik een bijdrage over namens ons drieën, en het daaruit resulterende schuldgevoel voor u, heren Roetman en De Haan, zal u uw leven lang blijven achtervolgen. Dat willen wij toch niet?

  47. Leen Roetman
    3 november 2015 at 22:24

    Amice Keegel: ik zal een kleine handreiking doen!

  48. a.wal.
    5 november 2015 at 09:55

    Op scholen noemt men dit “internet-pesten”. Waar blijft de webmaster in deze? Jammer want ik las de “normale” discussies graag en de heer de Haan las ik als iemand die een goed debatteerde en een scherp denker.