AchtergrondBinnenkort

Stem nu: Opera van het Jaar 2015

Wat vond u de beste operaproductie van 2015? Uit de voorkeuren van zestien operakenners heeft Place de l’Opera een top 5 samengesteld van opera’s die dit jaar in Nederland te zien waren. Het is aan u als lezer om daar een winnaar uit te kiezen. Stem nu!

Place de l’Opera vroeg operarecensenten en -kenners om hun top 3 operaproducties van dit jaar op te stellen. Uit de zestien ingezonden lijstjes zijn de vijf meest gewaardeerde en meest genoemde producties geselecteerd om mee te dingen naar de titel ‘Opera van het Jaar 2015’.

Veel waardering ging uit naar de productie van Orphée et Eurydice bij de Nederlandse Reisopera. Vier kenners zetten Floris Vissers enscenering op één.

Van De Nationale Opera werden in totaal negen producties genoemd, waarvan er drie in de top 5 zijn beland: de reprise van Robert Carsens Dialogues des Carmélites en de nieuwe producties van Der Rosenkavalier en Benvenuto Cellini.

Tot slot werkte de concertante Lohengrin van het Koninklijk Concertgebouworkest zich op de valreep nog in de top 5, terwijl het applaus van de uitvoeringen op vrijdag en zondag nog na-echode.

Hieronder kunt u tot dinsdag 29 december 17.00 uur uw stem uitbrengen op één van de vijf producties en zo de rangorde bepalen. De uitslag wordt op 30 december bekendgemaakt.

[Deze poll is nu gesloten]

Orphée et Eurydice (© Marco Borggreve), Dialogues des Carmélites (© Hans van den Bogaard), Der Rosenkavalier (© Clärchen & Matthias Baus), Benvenuto Cellini (© Clärchen & Matthias Baus) en Klaus Florian Vogt, ster van Lohengrin (© Alex Lipp).
Orphée et Eurydice (© Marco Borggreve), Dialogues des Carmélites (© Hans van den Bogaard), Der Rosenkavalier (© Clärchen & Matthias Baus), Benvenuto Cellini (© Clärchen & Matthias Baus) en Klaus Florian Vogt, ster van Lohengrin (© Alex Lipp).

Naast deze vijf meest gewaardeerde producties werden nog veel meer producties genoemd door de recensenten en kenners; achttien in totaal. Hieronder in alfabetische volgorde hun individuele lijstjes.

Lennaert van Anken (redacteur Place de l’Opera)
1. Il viaggio a Reims (De Nationale Opera)
2. Der Rosenkavalier (De Nationale Opera)
3. Benvenuto Cellini (De Nationale Opera)

François van den Anker (redacteur Place de l’Opera)
1. Dialogues des Carmélites (De Nationale Opera)
2. Koeien (Holland Festival)
3. death speaks (Operadagen Rotterdam)

Willem Bruls (dramaturg en auteur)
1. Der Rosenkavalier (De Nationale Opera)
2. Orphée et Eurydice (Nederlandse Reisopera)
3. De Parelvissers (Nederlandse Reisopera)

Jenny Camilleri (recensent Bachtrack en Opera Today)
1. Orphée et Eurydice (Nederlandse Reisopera)
2. Der Rosenkavalier (De Nationale Opera)
3. Alcina (De Nationale Opera)

Thea Derks (muziekpublicist en redacteur Cultuurpers)
1. Orphée et Eurydice (Nederlandse Reisopera)
2. Koeien (Holland Festival)
3. De Parelvissers (Nederlandse Reisopera)

Hein van Eekert (presentator NTR Opera Live)
1. Hänsel und Gretel (De Nationale Opera)
2. Der Rosenkavalier (De Nationale Opera)
3. Giulio Cesare (Fred Luiten Concertorganisatie)

Peter Franken (redacteur Place de l’Opera)
1. Benvenuto Cellini (De Nationale Opera)
2. Dialogues des Carmélites (De Nationale Opera)
3. Madama Butterfly (Nederlandse Reisopera)

Basia Jaworski (redacteur Place de l’Opera)
1. Benvenuto Cellini (De Nationale Opera)
2. Madama Butterfly (Nederlandse Reisopera)
3. Dialogues des Carmélites (De Nationale Opera)

Jordi Kooiman (hoofdredacteur Place de l’Opera)
1. Dialogues des Carmélites (De Nationale Opera)
2. Orphée et Eurydice (Nederlandse Reisopera)
3. Händel Revue (BarokOpera Amsterdam)

Paul Korenhof (redacteur Opus Klassiek)
1. Lohengrin (Koninklijk Concertgebouworkest)
2. Le nozze di Figaro (Orkest van de Achttiende Eeuw)
3. Die Zauberflöte (De Nationale Opera)

Nicolas Nguyen (recensent Bachtrack)
1. Lohengrin (Koninklijk Concertgebouworkest)
2. Der Rosenkavalier (De Nationale Opera)
3. Alcina (De Nationale Opera)

Guido van Oorschot (muziekjournalist)
1. Tamerlano / Alcina (De Nationale Opera)
2. Die Zauberflöte (De Nationale Opera)
3. Orphée et Eurydice (Nederlandse Reisopera)

Laura Roling (redacteur Place de l’Opera)
1. Lohengrin (Koninklijk Concertgebouworkest)
2. Dialogues des Carmélites (De Nationale Opera)
3. Orphée et Eurydice (Nederlandse Reisopera)

Martin Toet (redacteur Place de l’Opera)
1. Orphée et Eurydice (Nederlandse Reisopera)
2. Benvenuto Cellini (De Nationale Opera)
3. Semele (Fred Luiten Concertorganisatie)

Hans Visser (kunstredacteur HDC Media)
1. Hänsel und Gretel (De Nationale Opera)
2. Koeien (Holland Festival)
3. Il Trovatore (De Nationale Opera)

Frits van der Waa (muziekjournalist)
1. Orphée et Eurydice (Nederlandse Reisopera)
2. Zauberflöte (De Nationale Opera)
3. Benvenuto Cellini (De Nationale Opera)

Vorig artikel

Saris en Jansen treden op in Finse Bohème

Volgend artikel

Stem nu: Schaunard Award 2015

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

16Reacties

  1. Olivier Keegel
    23 december 2015 at 05:34

    Volstrekt idioot: Op Butterfly van de Reisopera, de sensatie van 2015, kunnen we niet stemmen, zo blijft DNO een nieuwe blamage bespaard. Alleen Peter en Basia NOEMEN deze productie tenminste nog. Bedenkelijk…

  2. Olivier Keegel
    23 december 2015 at 05:39

    PS Dat “Koeien” de fel begeerde operatrofee maar in de wacht moge slepen. Seems appropriate, somehow…

  3. Onno
    23 december 2015 at 10:38

    Net als vorige jaren doet deze mooie website helaas ook nu weer aan geschiedvervalsing. Want de uitkomst van dit ´wedstrijdje´ is natuurlijk niet wat de bezoekers van dit forum de beste operaproductie van 2015 vonden, maar welke productie van de vijf geselecteerden de meeste stemmen krijgt. Een essentieel verschil.

    Toch een mooie Kerstgedachte @Olivier, dat wij het aan het eind van het jaar toch nog een keer hartgrondig met elkaar eens mogen zijn. Madame Butterfly van de Reisopera als hoogtepunt van 2015 (met de Lulu van Kentridge wat mij betreft op plek 2, verdorie, die komt op geen enkel lijstje voor ..).

    Een wat spannender alternatief is wellicht het benoemen van de slechtste operaproductie van het jaar. Mijn nominatie gaat naar de Aida van de Staatsopera van Tatarstan, die ik in een wel zeer onbewaakt moment bezocht. Ter verdediging: ik kreeg een vrijkaartje aangeboden.

  4. Olivier Keegel
    23 december 2015 at 12:56

    Onno, in 2012 werd DNO al een keer voor schut gezet doordat de Butterfly van Opera Zuid tot beste productie van het jaar werd verkozen. Dat mag natuurlijk niet nog een keer gebeuren. Jij en ik verbazen ons over het feit dat Butterfly slechts 2 keer voorkomt in 48 favorieten, maar vergeet niet dat wij geen operakenners zijn. Wij zijn liefhebbers en worden bij de hand genomen door de cultureel boven ons gestelden en naar een overzichtelijke Keuze van Vijf geleid.

    Leuk idee, om ook de Rampzaligste Productie te kiezen. Jij gaat voor Aida van Staatsopera Tatarstan. Ik kies zonder dralen voor Hänsel und Gretel.

    PS Heb jij de dvd van “Koeien” al?

  5. Geert
    23 december 2015 at 14:38

    Sommige mensen lijken bij vrijwel iedere post een zuur plasje te moeten achterlaten. Waar doet me dat aan denken?

  6. Leen Roetman
    23 december 2015 at 14:44

    Het is een klein wonder dat van de Nederlandse Reisopera al hun 3 grotezaalproducties worden genoemd in het overzicht van de operarecensenten en -kenners!
    Of: hoe een operagezelschap met beperkte financiële middelen het hele land weet te bedienen met topproducties! Ik nomineer hun Orphée et Eurydice.

  7. Maartje
    23 december 2015 at 19:04

    En ook hier is er al vóór me gestemd. Op al onze computers hetzelfde. Dit riekt naar doorgestoken kaart…

  8. 23 december 2015 at 19:51

    Beste Maartje,

    Excuses voor dit ongemak.
    We zoeken momenteel uit waar het mee te maken heeft. Er is in ieder geval niets voorgeprogrammeerd en de diverse tests die we uitgevoerd hebben, functioneerden allemaal prima.

    Als er een oplossing is, zullen we het je rechtstreeks laten weten.

    Hartelijke groet,

    Jordi Kooiman

  9. Maartje
    23 december 2015 at 21:24

    Inmiddels heb ik kunnen stemmen op de genomineerde naar mijn keus dus dank voor de aanpassing Jordi! Het heeft gewerkt. Fijne feestdagen!

  10. Anneke Cremers
    23 december 2015 at 23:29

    Hier ging het met het stemmen helemaal goed. Mijn laptop (Vista) deed het zonder foutmeldingen en mijn neef die ik opriep ook mee te doen kon op zijn pc (Windows 10) ook stemmen. Twee keer stemmen kan niet, de website meldt nu steeds dat ik al gestemd heb. Doorgestoken kaart lijkt me in een tijd van pop up blockers en zwaar beveiligde firewalls een te snelle conclusie. Ik ben nieuwsgierig wat de uitslag wordt.

  11. Onno
    24 december 2015 at 10:39

    @Olivier, ik moet eerlijk bekennen dat Koeien totaal aan mijn aandacht is ontsnapt. Maar tot mijn verrassing zag ik dat de productie eind mei in ons plaatselijke theater (De Flint in Amersfoort) te bewonderen zal zijn. Alleen de titel wekt al een boel nieuwsgierigheid. Dus geen dvd voor mij, maar een live voorstelling. Ik ga me laten verrassen.

  12. Olivier Keegel
    24 december 2015 at 15:13

    Jaloers!

  13. Renate
    26 december 2015 at 15:26

    Sublieme productie.

  14. Niek Idelenburg
    27 december 2015 at 20:44

    natuurlijk is alle positieve aandacht voor opera prima, maar wat is het belang van ‘de beste opera van het jaar’?

    ik denk dat beginnende zangers, dirigenten, componisten, of ontwerpers meer aan een ‘waardering’ hebben.

    Mijn voorstel zou daarom zijn om de meest markante podiumprestatie te gaan nomineren en laten (we) met de operainstellingen, festivals en liefhebbers een bedrag op tafel leggen om dit te belonen voor extra lessen, inspiratie, ervaring en/of een opdracht.

  15. Olivier Keegel
    28 december 2015 at 06:02

    In godsnaam geen prijs voor “meest markante podiumprestatie”. We stikken in de markante podiumprestaties! We doen en zien niet anders. Van een pedofiele fallus-likkende travestiet in een sprookjesopera (vader tot dochter van vier: “ja, dat is een héééle grote lolly”) tot aan opera op “verrassende locaties”. Wie herinnert zich niet de schitterende Pelléas et Mélisande in het hulpmagazijn van kruiwagenreparateur ‘Het Wiel aan de Wagen” in Winschoten?

    Laten we liever op kwaliteit letten. Laten we eens kijken of we DNO twee achtereenvolgende acceptabele Verdi-opera’s kunnen laten produceren. Ons eens afvragen waarom het Amsterdamse Carré vol zit bij een sublieme Butterfly van de Reisopera, terwijl men zich in het 100 meter verderop gelegen Muziektheater door een niet te verteren gesubsidieerde Macbeth heen worstelt.

    Prijs voor kwaliteit, ik ben er helemaal voor. In het voorgekookte rijtje van 5 had naast Benvenuto Cellini (en “Koeien” uiteraard), ik zeg het nog maar een keer, Butterfly niet mogen ontbreken.

    Kapitale misser.

  16. Onno
    28 december 2015 at 18:17

    ´Koeien´ gaat volgend jaar op tournee en krijgt dus in 2016 een nieuwe kans. @Leen: ik wil me graag aansluiten bij jouw lovende woorden voor de Nederlandse Reisopera. Gelukkig is een van hun producties (wel) genomineerd dus stem ik op Orphée et Eurydice.