Stem nu: Schaunard Award 2015
Place de l’Opera reikt dit jaar voor de derde keer de Schaunard Award uit, een prijs voor een persoon, gezelschap of organisatie die een onderscheidende bijdrage heeft geleverd aan de wereld van opera en muziektheater. Twaalf operakenners nomineerden tien kandidaten voor de prijs. Het is aan u als lezer om de winnaar te kiezen. Stem nu!
De naam van de Schaunard Award is ontleend aan één van de karakters uit Puccini’s opera La bohème. Schaunard is een musicus, die in de eerste akte zijn verkleumde, armoedige kunstenaarsvrienden verblijdt met het nodige geld, verdiend bij een Engelse gentleman, die hem uitdaagde om net zo lang muziek te maken tot zijn papegaai er dood bij zou neervallen.
Dat Schaunard uiteindelijk vergiftigde peterselie nodig heeft om zijn doel te bereiken, laten we even buiten beschouwing. Waar het om gaat, is dat de musicus te midden van een armzalige kunstenaarsscene een bijzonder waardevolle prestatie levert. Zonder hem was de kerstfeestelijkheid in de tweede akte niet te betalen geweest. Al wordt het geld er niettemin snel doorheen gejast…
Twaalf operarecensenten en -kenners nomineerden tien kandidaten voor de derde Schaunard Award van Place de l’Opera. U kunt bepalen wie de eer uiteindelijk ten deel valt. Geef hieronder uw stem.
[Deze poll is nu gesloten]
Het Internationaal Vocalisten Concours en directeur Annett Andriesen zijn voor de derde achtereenvolgende keer genomineerd. Ondanks dat er dit jaar geen concours plaatsvond, liet het IVC duidelijk van zich horen met een summerschool rond het Russische opera- en liedrepertoire, de introductie van een korencompetitie, verschillende masterclasses en allerlei concerten. Place de l’Opera-redacteur Lennaert van Anken: “Het IVC is niet alleen een concours, maar een instituut dat zangers met talent op een goede manier begeleidt, de grote wereld in.”
Regisseur Lotte de Beer maakte haar status van rijzende ster dit jaar helemaal waar. Ze won de International Opera Award in de categorie ‘Newcomer’, ze beklonk met haar Operafront een samenwerking met de Metropolitan Opera, ze debuteerde bij het Aalto-Musiktheater in Essen en ze bekroonde haar jaar met een veelbesproken Hänsel und Gretel bij De Nationale Opera. Journalist Hans Visser: “Ze heeft met Hänsel und Gretel zo’n beetje de grenzen opgezocht van wat er binnen de opera mogelijk is. (…) Met de plannen die ze ontwikkelt, toont Lotte de Beer met opera als genre een impuls te willen geven aan de ontwikkeling van een gezonde samenleving.”
Bariton Peter Bording zingt vooral in het buitenland. Hij is niet de enige die Nederland uit moet voor grote successen. Maar successen boekt hij! Presentator Hein van Eekert: “Ik bewonder een zanger die schittert in de titelrollen van Werner Egks Peer Gynt en Verdi’s Rigoletto, maar bij wie je ook kunt aankloppen voor Figaro, Peron in Evita, diverse operetterollen en eigentijds repertoire. Iemand bovendien van wie jonge zangers veel zouden kunnen leren.”
BarokOpera Amsterdam bracht dit jaar onder artistieke leiding van Frédérique Chauvet twee politiek-historische revues: Händel Revue en Don Giovanni anno 1815. De geslaagde, originele producties maken deel uit van een “lange reeks opmerkelijke initiatieven en producties”, aldus muziekjournalist Paul Korenhof. “Meestal met bijzondere aandacht voor ‘bijzonder repertoire’ en altijd gerealiseerd met een minimaal budget en maximale, altijd verrassende resultaten.”
Eddy van der Laan en Pepijn Rozing maken al jaren naam in binnen- en buitenland als het decor- en kostuumontwerpersduo Clement & Sanôu. Deze maand ontwierpen ze bijvoorbeeld de kostuums voor Hänsel und Gretel bij De Nationale Opera. Operakenner Willem Bruls nomineerde het duo voor “hun ingenieuze ontwerpen voor opera en ballet”.
Hein van Eekert verzorgde ook dit jaar weer de wekelijkse uitzendingen van NTR Opera Live. Place de l’Opera-redacteur François van den Anker: “Achter zijn vriendelijke stem zit een hardwerkende, enthousiaste muziekjournalist, die heel veel zelf moet doen om zijn programma wekelijks op de juiste manier op de zender te krijgen. Hij heeft actief aandacht voor (jong) Nederlands talent en wie nog geen operafan was, wordt dat wel bij het luisteren naar Hein.”
Nicole van Eijck is bekend van haar buitengewone, vrijwillige inzet in de operawereld. In de woorden van Place de l’Opera-redacteur Basia Jaworski: “Zij doet alles en voor iedereen. Omnipresent.”
Jeugdoperahuis Holland Opera zet zich er al jaren voor in om opera toegankelijk te maken voor kinderen. Bachtrack– en Opera Today-recensent Jenny Camilleri: “Met fantastische libretti (onder anderen van de geniale Imme Dros), fantasievolle kostuums en talentvolle jonge zangers kweken ze een nieuwe generatie operagangers. De geestige familieproducties, die kinderen nooit betuttelen, zijn ook voor volwassenen een genot. Hun producties voor volwassenen zijn net zo inventief en verrijken het Nederlandse operalandschap.”
De Nationale Opera viert dit seizoen zijn 50-jarige jubileum. Bachtrack-recensent Nicolas Nguyen: “Met de programmering van dit seizoen laat DNO volgens mij zien, zonder risico te vermijden, dat het een steeds prominentere speler is in het Europese operalandschap.” De drie nominaties voor de titel Opera van het Jaar zetten daar een streep onder.
Al jaren brengt OPERA2DAY met minimale middelen vernieuwende producties van hoge kwaliteit. Dit jaar zette het gezelschap voor het eerst een geheel nieuwe opera op het toneel: Mariken in de tuin der lusten van Calliope Tsoupaki. Place de l’Opera-redacteur Laura Roling: “De producties van OPERA2DAY – altijd geregisseerd door Serge van Veggel – worden gekenmerkt door een uiterst sterke en goed doordachte personenregie, wat de voorstellingen aangrijpend, toegankelijk en meeslepend maakt.”
16Reacties
Peter,ik hoop dat jij deze award wint!
Vind jou een geweldige opera zanger!!
Succes
DNO genomineerd, gedurfd! En nog wat voor de hand liggende randverschijnselen.
Butterfly, Reisopera, regisseur Laurence Dale, zegt dat de operakenners iets?
Er staat dat ik al gestemd heb, maar dat is niet zo!!! Precies hetzelfde als vorig jaar. Kan er iets voorgeprogrammeerd zijn? Ik vind dit niet helemaal netjes…
Beste Maartje,
Excuses voor dit ongemak.
We zoeken momenteel uit waar het mee te maken heeft. Er is in ieder geval niets voorgeprogrammeerd en de diverse tests die we uitgevoerd hebben, functioneerden allemaal prima.
Als er een oplossing is, zullen we het je rechtstreeks laten weten.
Hartelijke groet,
Jordi Kooiman
Inmiddels heb ik kunnen stemmen op de genomineerde naar mijn keus dus dank voor de aanpassing Jordi! Het heeft gewerkt. Fijne feestdagen!
De keuze is voor mij gevallen op Peter Bording. Geweldige zanger/acteur, die al jarenlang op een zeer hoog niveau zingt en speelt, en voor wie ik grote bewondering heb. Overigens vind ik veel van de andere kandidaten ook zeer de moeite waard, en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de uitslag.
De keuze is voor mij niet moeilijk. Ik ga voorbij aan secundaire leveranciers, zoals concoursdirecteuren, kostuumontwerpers, inkt- en microfoonkoelies, klusjesmannen en –vrouwen (klusjespersonen?), en toegankelijkheids- en vernieuwingsgoeroes. En ervan uitgaande dat iedereen wel begrijpt dat een Schaunard Award voor DNO de dijenkletser van de eeuw zou zijn, blijven er maar twee kandidaten over: BarokOpera Amsterdam en Peter Bording. Omdat ik met de eerste te weinig bekend ben, kies ik dus uit volle overtuiging voor Peter Bording. Ten eerste omdat het een geweldige, veelzijdige zanger is, maar ook om aan te geven dat het in opera in de allereerste plaats gaat om: de zangers! En om aan te geven hoe idioot het is dat wij onze beste zangers niet in onze eigen, Nederlandse theaters kunnen bewonderen.
Peter Bording.
Dus.
https://www.facebook.com/video.php?v=10205781276104734
In een veld waar 9 betaalde instellingen/personen worden genoemd kan m.i. alleen de liefhebber Nicole van Eijk worden beloond.
Zij heeft het hart op de juist zangplek en staat haar mannetje bij tal van muziek en operainiatieven.
misschien is het voor de toekomst ook interessanter om juist een ‘verbinder’ in de opera/muziekwereld te nomineren voor een dergelijke prijs.
Ik heb voor Holland Opera gestemd. Een paar jaar geleden de Musketiers gezien, en nu Roodhapje. Verrukkelijke voorstellingen!
Goede suggestie, @Niek Idelenburg. Mijn voordracht: Place de l`Opera.
Ik wilde ook voor Holland Opera stemmen, vanwege hun inzet voor de jeugdopera. Maar na de reactie van @Niek (voor zover mij bekend de wolf uit Roodhapje, maar verbeter me aub als ik er naast zit) begin ik te twijfelen. Wellicht hecht Holland Opera geen waarde aan de nominatie (en dus aan mijn stem). Maar aangezien mijn negen jarige neefje enorm heeft genoten van Roodhapje en ik zelf dapper genoeg ben om de wolf te trotseren, toch mijn stem voor dit operagezelschap.
Peter Bording. Dat is duidelijk
leuk om te horen Onno (en Maria) dat je neefje van 9 heeft genoten van Roodhapje. Dank voor de stemmen.
Ik speel inderdaad rol van de Wolf.
Vandaag hebben we weer 2 x gespeeld voor een uitverkochte Veerensmederij in Amersfoort.
Niet genomineerd in een veld met serieuze kandidaten voor de beste opera van het jaar, maar als leukste opera gooit deze productie beslist hoge ogen, althans als ik de reacties van de talrijke bezoekers mag geloven.
Een tournee van de productie volgt in het voorjaar van 2017.
Dat duurt dus nog even.
En de winnaar is PETER BORDING! Logische winnaar en een zeer terechte winnaar. Van harte, Peter.
Wat goed Peter Bording en wat terecht ook. Zo’n harde werker en zanger in hart en nieren. Gefeliciteerd! Cor en ik zijn trots op je.