BinnenkortNieuws

Sarah Connolly zingt Ariodante bij DNO

Mezzosopraan Sarah Connolly vertolkt vanaf 17 januari de hoofdrol in Ariodante van Händel bij De Nationale Opera in Amsterdam. De productie is van de hand van Richard Jones. Andrea Marcon staat op de bok voor Concerto Köln.

Campagnebeeld van Ariodante (© Petrovsky & Ramone).
Campagnebeeld van Ariodante (© Petrovsky & Ramone).

Ariodante behoort tot het beste wat het genre opera seria te bieden heeft”, stelt De Nationale Opera (DNO). “Het is de grote verdienste van Händel dat hij levendigheid, meer gevoel, grotere emotionele overtuigingskracht en psychologisch inzicht in het operagenre bracht.”

Ariodante ging in 1735 in première en behoort tot de bekendste opera’s uit het barokrepertoire. Het verhaal voert terug op Ludovico Ariosto’s Orlando Furioso en speelt zich af aan het hof in Schotland. Ariodante en Ginevra vieren hun verloving, maar Ariodantes rivaal Polinesso probeert roet in het eten te gooien door via de dienster Dalinda geruchten te verspreiden dat Ginevra ontrouw is. Die dreigt op haar beurt waanzinnig te worden, tot ze op het laatste moment gered wordt.

Richard Jones’ enscenering van Ariodante ging in 2014 in première bij het Festival d’Aix-en-Provence en werd afgelopen jaar genomineerd voor de International Opera Award voor beste nieuwe productie. “In zijn regie legt Jones bloot hoe het hof van de Schotse koning met vrouwen omgaat. Een poppenspel aan het eind van elke akte blikt vooruit op de volgende akte”, zo beschrijft DNO.

De hoofdrol in de regie van Jones is weggelegd voor de gerenommeerde mezzosopraan Sarah Connolly. De Engelse zangeres is beslist geen onbekende in Nederland. Regelmatig geeft ze er recitals en in 2012 was ze in het Concertgebouw in Amsterdam al eens te horen als Ariodante, als invalster voor Joyce DiDonato. “Een eerlijk geluid, dat zonder poespas tot diepe emoties door wist te dringen”, schreef Place de l’Opera destijds.

Waar Connolly in 2012 samenwerkte met Il Complesso Barocco, slaat ze nu de handen ineen met het niet minder gevierde barokensemble Concert Köln, dat geleid wordt door barokspecialist Andrea Marcon. De Italiaanse maestro heeft veel ervaring met de producties van Richard Jones. Eerder maakten ze samen Mazeppa, Der fliegende Holländer en Jenůfa.

Naast Connolly staan Anett Fritsch als Ginevra en Sonia Prina als Polinesso. Ook zijn er optredens van Luca Tittoto als Re di Scozia (hoewel hij voor dezelfde middag ook als Oronte gecast is in Partenope in Theater Carré), Andrew Tortise als Lurcanio, Sandrine Piau als Dalinda en Christopher Diffey als Odoardo.

DNO organiseert rondom de speelreeks van Ariodante een aantal openbare Händel-masterclasses. Op 19 januari geeft Rosemary Joshua les in het atrium van Nationale Opera & Ballet en op 21 januari neemt Sandrine Piau het van haar over. Negen jonge zangers nemen deel aan de masterclasses. Onder hen Michael Wilmering en Channa Malkin.

Ariodante is van 17 januari tot en met 3 februari zeven keer te zien in Nationale Opera & Ballet. Zie voor meer informatie over de speelreeks en de masterclasses de website van De Nationale Opera.

Hieronder een vooruitblik op de productie:

Vorig artikel

Cité de l’Opera: David, Jamie en Olga

Volgend artikel

Discografie: Ariodante

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

4Reacties

  1. John de Jong
    12 januari 2016 at 23:10

    De eerste Händelopera die ik live hoorde was Ariodante. Sindsdien veel moois van Handel gehoord, maar Ariodante blijft de onovertroffen eerste liefde. Er zit geweldige muziek in, veel meer dan het veel gezongen Scherza infida. Meermaals concertant gehoord, wordt dit mijn eerste scenische Ariodante. Spannend. Hopelijk wordt er niet geknipt in de balletmuziek.

  2. kersten
    13 januari 2016 at 13:27

    I.t.t. John de Jong was ik onbekend met een volledige Ariodante maar ik deel zijn liefde hiervoor. Ik zeg `was` want inmiddels ben ik er vertrouwd mee door de Mezzo-opname van de Aix-productie van
    2014, nagenoeg geheel door DNO overgenomen. De Ginevra van de in al haar geëxalteerdheid altijd wat bleke Petitbon zal ik niet missen, temeer daar de rol gezongen zal worden gezongen door Anett Fritsch,
    die ik bewonderd heb als Fiordiligi in de Così `van` Michael Haneke.
    Het wordt een feest!

  3. Il Grand'Inquisitor
    13 januari 2016 at 20:05

    KIJK én luister!!

    https://www.youtube.com/watch?v=bQfSeZdevnQ

    en een complete Ariodante met Connolly!!

    https://www.youtube.com/watch?v=YzOiNgM0BaM

  4. jakob
    15 januari 2016 at 17:41

    de zgn. “dubbelrrol” werd al vorig jaar herfst uitgebreid uit de doeken gedaan: http://operayummy.com/tag/luca-tittoto/