Seizoen De Nationale Opera 2016/2017
De Nationale Opera brengt in seizoen 2016/2017 zeven nieuwe producties, een wereldpremière, twee coproducties die voor het eerst Amsterdam aandoen en vier reprises. Lees verder voor een overzicht van de programmering.
Het nieuwe seizoen van De Nationale Opera (DNO) werd vanmiddag gepresenteerd in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. ‘Macht en onmacht’ is het centrale thema in de programmering van artistiek directeur Pierre Audi. “We gaan het komende seizoen weer back to normal”, aldus Pierre Audi in zijn inleiding voor de pers. Toch komt minstens één element van het huidige jubileumseizoen volgend jaar terug: het Opera Forward Festival krijgt in maart 2017 een tweede editie.
Het seizoen opent op 6 september met Le nozze di Figaro. In het oog lopend is de wereldpremière van The New Prince, met muziek van Mohammed Fairouz en op een libretto van David Ignatius. Een reprise die eruit springt, is A Dog’s Heart, in een regie van Simon McBurney, die na de wereldpremière in Amsterdam in 2010 een triomftocht maakte door Europa, met series in Londen, Milaan en Lyon.
Nederlandse namen
In veel producties prijken Nederlandse namen op het affiche, zoals het echtpaar Eva-Maria Westbroek en Frank van Aken, dat samen in Wozzeck van Alban Berg staat. Westbroek is verder ook in Manon Lescaut van Puccini te zien.
Sopraan Lenneke Ruiten keert terug naar Amsterdam, als Konstanze in Die Entführung aus dem Serail. Thomas Oliemans zingt Lescaut in Manon Lescaut en Bastiaan Everink is Klingsor in de herneming van Wagners Parsifal. De cast van de eerste speelreeks van Parsifal keert vrijwel ongewijzigd terug, dus met Marcel Reijans en Roger Smeets als Gralsritter en onder anderen Erik Slik en Rosanne van Sandwijk in enkele kleinere rollen.
Marcel Beekman zingt twee rollen in Wozzeck, die van Hauptmann en Der Narr. Karin Strobos en Nora Fischer hebben rollen in The New Prince, Annett Andriesen stapt opnieuw in de rol van ‘2e patient’ in A Dog’s Heart, Mark Omvlee is gecast in Salome en Eva Kroon zingt in Manon Lescaut.
DNO heeft ook enkele spraakmakende buitenlandse namen weten te contracteren. Lisette Oropesa brengt haar Gilda in Rigoletto komend seizoen naar het theater aan de Amstel. Eerder zong ze die rol bij de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. In Prins Igor maakt Ildar Abdrazakov zijn DNO-debuut. En Evgeny Nikitin en Doris Soffel keren terug voor nieuwe optredens in de hoofdstad.
Lotte de Beer en The New Prince
De nieuwe opera The New Prince – gebaseerd op het boek Il Principe (‘De vorst’, ook wel: ‘De heerser’), wordt op dit moment gecomponeerd door Mohammed Fairouz. Hij was met een korte videoboodschap vanuit New York aanwezig bij de seizoenspresentatie.
Het libretto komt uit de pen van David Ignatius, op dit moment redacteur en columnist bij de Washington Post. Het wordt zijn eerste operalibretto, na een serie boeken over thema’s als politiek en internationale financiën. Zijn boek Het Suleiman Spel werd in 2007 verfilmd als Body of Lies.
Ignatius was bij de presentatie aanwezig en vertelde in een toelichting dat Machiavelli tijdens zijn leven vooral bekend was als schrijver van sekskomedies. Zijn boek over politiek werd pas na zijn dood gepubliceerd. “We bedachten voor deze opera dat Machiavelli, vijfhonderd jaar na de publicatie van zijn boek in 1521, gevraagd zou worden drie hoofdstukken met drie lessen te schrijven voor politici van nu.”
Na de presentatie spraken we regisseur Lotte de Beer over The New Prince, die in maart 2017 zal worden opgevoerd in de Amsterdamse Stadsschouwburg.
In je toelichting benadrukte je het begrip artistieke vrijheid. Hoe is het met jouw artistieke vrijheid in je werk als regisseur?
“Hier bij DNO is het wel extreem wat dat betreft. Pierre Audi vroeg me een paar jaar geleden bij het bespreken van mijn ontwikkeling hier bij de opera: wat wil je doen? Dat is een vraag die je niet heel vaak krijgt. Meestal is er een titel beschikbaar en zeg je daar ja of nee op.”
Stond het boek van Machiavelli, Il Principe, op je boekenlijst van de middelbare school?
“Nee, maar in de tijd dat ik op de toneelschool zat, kwam ik het tegen en werd ik nieuwsgierig. Echt lezen kun je het eigenlijk niet, je moet het uitpluizen. Maar als je ziet wat er staat, is dat choquerend. Hij beschrijft niet hoe het zou moeten zijn, maar over hoe het was. Politiek in onze tijd gaat veel over imago – over de president die een puppy koopt voor zijn kinderen – maar ik denk dat wat zo iemand in werkelijkheid doet veel meer te maken heeft met hetgeen Machiavelli beschrijft: macht leidt zijn eigen leven.”
Is de casting al rond?
“Ik ben erg blij dat Nathan Gunn de rol van Machiavelli zal zingen. Met hem heb ik in Wenen De Parelvissers gedaan. Hij is alles wat je hoopt: een fantastische zanger, een hele goede acteur, verschrikkelijk slim en hij ziet er ook nog heel goed uit. Andere namen in de cast zijn Karin Strobos en Nora Fischer.”
Annett Andriesen en A Dog’s Heart
Een herneming van A Dog’s Heart van Alexander Raskatov brengt de succesvolle enscenering van Simon McBurney terug naar DNO. Pierre Audi liet weten dat van de voorstellingen in april en mei 2017 een dvd zal verschijnen.
De hoofdrolzangers uit 2010 komen terug, zoals Sergei Leiferkus als Filippovitsj en Ville Rusanen in de rol van Bormental. Ook mezzosopraan Annett Andriesen, tegenwoordig vooral actief als directeur van het Internationaal Vocalisten Concours, betreedt weer het podium van DNO. “Ik werd gevraagd om de rol van ‘2e patient’ weer te zingen en ik reageerde met: heel graag!” aldus de zangeres na de seizoenspresentatie. “Ik ga al heel lang mee op het operapodium en dacht: misschien is dit wel een afscheid.”
Wat maakt de rol zo leuk dat u weer ja zei?
“Het is zonder twijfel de beste nieuwe productie waar ik ooit in gezeten heb – en ik heb er een aantal gedaan in mijn loopbaan. Simon McBurney beschouw ik als de redder van de opera. Hij heeft zo’n nieuw, eigen stempel op de opera gezet en het is zo’n eerlijke, betrokken man.”
Waar kijkt u het meeste naar uit?
“Naar de hond! Die wordt door enkele spelers bediend en ik moet hem zien te ontwijken op het podium; dat is mijn rol. We hebben er bij de eerste repetities allerlei dingen ingebracht, kleine grapjes, die ik met veel plezier weer ga doen.”
Overzicht
Hieronder het volledige overzicht van het seizoen 2016/2017 van De Nationale Opera:
Le nozze di Figaro (W.A. Mozart)
6 t/m 27 september 2016
Orkest: Nederlands Kamerorkest
Dirigent: Ivor Bolton
Regisseur: David Bösch
Solisten: Stéphane Degout, Eleonora Buratto, Christiane Karg, Alex Esposito, e.a.
Manon Lescaut (G. Puccini)
10 t/m 31 oktober 2016
Orkest: Nederlands Philharmonisch Orkest
Dirigent: Alexander Joel
Regisseur: Andrea Breth
Solisten: Eva-Maria Westbroek, Thomas Oliemans, Stefano La Colla, e.a.
Jephtha (G.F. Händel)
9 t/m 27 november 2016
Orkest: Concerto Köln
Dirigent: Ivor Bolton
Regisseur: Claus Guth
Solisten: Richard Croft, Wiebke Lehmkuhl, Anna Prohaska, Bejun Mehta, Florian Boesch en Anna Quintans.
Parsifal (R. Wagner)
6 t/m 29 december 2016
Orkest: Nederlands Philharmonisch Orkest
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: Ryan McKinny, Bjarni Thor Kristinsson, Günther Groissböck, Christopher Ventris, Bastiaan Everink, Petra Lang, e.a.
Die Entführung aus dem Serail (W.A. Mozart)
13 t/m 26 januari 2017
Orkest: Nederlands Kamerorkest
Dirigent: Jérémie Rhorer
Regisseur: Johan Simons
Solisten: Lenneke Ruiten, Paul Appleby, Peter Rose, Siobhan Stagg, David Portillo en Steven Van Watermeulen.
Prins Igor (A. Borodin)
7 t/m 26 februari 2017
Orkest: Rotterdams Philharmonisch Orkest
Dirigent: Stanislav Kochanovsky
Regisseur: Dmitri Tcherniakov
Solisten: Ildar Abdrazakov, Oksana Dyka, Pavel Cernoch, Dmitri Ulyanov, Andrei Popov, e.a.
Opera Forward Festival
18 t/m 31 maart 2017
Thema: MACHT/ONMACHT
Wozzeck (A. Berg)
18 maart t/m 9 april 2017
Orkest: Nederlands Philharmonisch Orkest
Dirigent: Marc Albrecht
Regisseur: Krzysztof Warlikowski
Solisten: Christopher Maltman, Frank van Aken, Eva-Maria Westbroek, Marcel Beekman, Ursula Hesse von den Steinen, Sir Willard White en Jason Bridges.
The New Prince (M. Fairouz)
24 t/m 31 maart 2017
Orkest: Residentie Orkest
Dirigent: Steven Sloane
Regisseur: Lotte de Beer
Solisten: Nathan Gunn, Karin Strobos, George Abud, Nora Fischer en Paulo Szot.
A Dog’s Heart (A. Raskatov)
22 april t/m 5 mei 2017
Orkest: Nederlands Kamerorkest
Dirigent: Martyn Brabbins
Regisseur: Simon McBurney
Solisten: Sergej Leiferkus, Peter Hoare, Elena Vassilieva, Annett Andriesen, e.a.
Rigoletto (G. Verdi)
9 mei t/m 5 juni 2017
Orkest: Nederlands Philharmonisch Orkest
Dirigent: Carlo Rizzi
Regisseur: Damiano Michieletto
Solisten: Saimir Pirgu, Luca Salsi, Lisette Oropesa, Rafal Siwek, Annalisa Stroppa, e.a.
Madrigalen (C. Monteverdi)
11 t/m 19 mei 2017
Orkest: Les Talens Lyriques
Dirigent: Christophe Rousset
Regisseur: Pierre Audi
Solisten: jonge zangers, n.t.b.
Hondenhartje (O. van Geel en F.M. Maier)
13 t/m 17 mei 2017
Concept en regie: Marcel Sijm
Mariavespers (C. Monteverdi)
3 t/m 5 juni 2017
Orkest en zangers: Pygmalion
Dirigent: Raphaël Pichon
Regisseur: Pierre Audi
Salome (R. Strauss)
9 juni t/m 5 juli 2017
Orkest: Koninklijk Concertgebouworkest
Dirigent: Daniele Gatti
Regisseur: Ivo van Hove
Solisten: Lance Ryan, Doris Soffel, Malin Byström, Evgeny Nikitin, Benjamin Bernheim, e.a.
Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.
35Reacties
Goede Goden! Na haar rampzalige en unaniem neergesabelde Macbeth in 2015 presteert DNO het om de gemankeerde regisseur Andrea Breth nog een keer bij de Nederlandse operaliefhebbers door de strot te duwen in Manon Lescaut. Hoeveel (overbekende) minachting moet je dan voor je publiek hebben…
Dat was ook wat mij opviel. Toch lijken er mooie producties aan te komen, muzikaal dan. Regie blijft afwachten.
Ik weet niet hoe het komt, maar ik voel toch op een of andere manier de aandrang om eerst de positieve zaken eruit te halen. En dat zijn er nog wat.
Wouw. wat een gaaf seizoen. Prins Igor, daar kan ik me echt enorm op verheugen. Westbroek en Van Aken in Wozzeck, super! Die prachtige Parsifal, nu met Albrecht. Twee keer Concerto Köln. Rigoletto is een onuitputtelijke bron van drama en muzikaliteit. A Dog’s Hearth had ik in 2010 gemist, dus daar ben ik ook superblij mee.
En die Manon Lescaut is sowieso de moeite waard met Eva-Maria Westbroek en Thomas Oliemans. Van Breth hadden we afgelopen jaar meer verwacht, maar wie weet komt dat nu wel.
Met zo’n programma word je wel gedwongen om alles te nemen…
Andrea Breth was al geboekt denk ik. Dat belooft weer een ‘waanzinnig’ spannende premiere te worden…
Ik hou heel erg van Monteverdi en de ensceneringen van zijn Madrigalen in de Westergasfabriek behoren tot het mooiste en aangrijpendste dat ik ooit gezien heb. Mooi dat deze met jonge zangers worden hernomen, maar jammer denk ik dat de locatie verplaatst is naar het Decoratelier.
Ook een enscenering van de Mariavespers vind ik fantastisch en echt iets om naar uit zien (een installatie van De Bruyckere in de Gashouder op het terrein van de Westergasfabriek). Een mooie manier om het Monteverdi-jaar 2017 (zijn 450-ste geboortedag) te vieren.
Ook gaaf dat Jephta wordt geënsceneerd, met een topteam voor de uitvoering.
Wozzeck en Salome behoren tot mijn favoriete opera’s. Ik hoop dat Ivo van Hove ons Konwitschny’s Salome definitief kan doen vergeten. De bezetting van Wozzeck met o.a. Eva-Maria Westbroek en Frank van Aken belooft bijzonder te worden. En Krzysztof Warlikowski is misschien wel de juiste regisseur om dit relaas over de menselijke conditie te ensceneren.
Dirigent Stanislav Kochanovsky is in de race als nieuwe chef dirigent voor het RphO en gezien zijn achtergrond lijkt hij een topdirigent voor Prins Igor.
Ook benieuwd of Pierre Audi nog aanpassingen wil doen aan zijn regie van Parsifal.
Het overweldigende succes van A Dog’s Heart heb ik vorige keer gemist, dus ben ik benieuwd naar de reprise.
Ik kijk wat minder uit naar Le Nozze van Mozart en de Rigoletto Verdi. Bekende titels die ik al vele malen gezien heb maar anderen misschien nog nooit.
Ik ben dus erg positief over de programmering van de Nationale Opera !
Het wordt weer een topjaar! Dat zeg ik altijd en met recht want het aantal producties waarvan ik een opdoffer kreeg valt in het niet bij de vele glanzende. En van Mozart krijg ik nooit genoeg, Leen.
Dit ziet er toch heel veelbelovend uit! En de pret van een Manon Lescaut met Westbroek en Oliemans kan zelfs mevrouw Breth niet bederven (hopen we dan maar). Ook fijn dat er eindelijk wat meer Nederlandse zangers/zangeressen staan geprogrammeerd.
De verhoging van de prijzen van de (losse) toegangskaarten is dan wel weer een enorme domper! De goedkoopste plaatsen in de 6e rang (nu 8e) gaan van 18-20 euro naar 27-29 euro (ca. 50% verhoging).
De 5e rang (nu 6e en 7e) wordt voor de weekendvoorstellingen verhoogd van 57 naar 72 euro (> 25 % verhoging). Naar nog duurdere rangen durf ik niet te kijken…. Ik zal harde keuzes moeten maken! Gelukkig hebben Jephta, Wozzeck en A dog’s heart een verlaagde toegangsprijs.
Er is veel om je op te verheugen.De Prins Igor is zeer indrukwekkend. Reeds uitgezonden in HD uit de Met. Bij Manon Lescaut houd ik mijn hart vast voor de regie .De Parsifal was zeer de moeite waard. Dit keer wel zonder KCO. Naar Die Entführung zal ik niet gaan. Een zeer zwakke productie. Tenminste als dit een reprise is en Lenneke Ruiten kan me absoluut niet bekoren. Jephtha is weliswaar een oratorium maar zal het op het operatoneel zeker goed doen. Wozzeck wordt binnenkort ook concertant uitgevoerd in de matinee. Le Nozze zal ik ook aan me voorbij laten gaan. Afgelopen jaren erg vaak in Nederland uitgevoerd.De Rigoletto van de aangekondigde regisseur belooft veel goeds. Salome in de regie van Ivo van Hove lijkt op papier zeer interessant. Zijn View from the Bridge vond ik schitterend.
Ik had het niet zo voor de Prins Igor van de Met. Zeker niet voor de gebruikte versie en afgezien van het soms mooie decor (maar soms ook lelijke) eigenlijk ook niet echt voor de enscenering. Spijtig (voor mij) want het is een zelden gegeven, prachtig werk…
Overigens riskeert dat dus de tweede vreselijke produktie van Manon Lescaut te worden waar Eva Maria Westbroek de tittelrol in vertolkt.
Na dus de afschuwelijke produktie destijds in de Munt… Van Andrea Breth vrees ik ook het ergste na de unanieme commentaren op haar Macbeth (zelf niet gezien, dus dat kan ik eigenlijk niet helemaal beoordelen) maar vooral na mijn ervaring met haar vreselijke Traviata in de Munt. Maar wie weet…?
Goed zo, zo ken ik je weer, Stefan! (`Maar wie weet…?`) Ons beider principe.
Opera 2016: in plaats van ons te verheugen op zangers en zangeressen vrezen we voor de capriolen van regisseurs (m/v). Het moet toch niet gekker worden.
@Kersten: Dit gezegd zijnde, die “maar wie weet…?” is wel niet voldoende om mij voor deze produktie de reis vanuit Leuven te laten maken. Maar als ze moest op TV komen…
Ik denk wel voor de Parsifal (weer) te komen, en waarschijnlijk voor de Salomé. En Wozzeck? of Rigoletto? En spijtig van Prins Igor (zie mijn opmerkingen eerder)…
Tsjonge. Ik schrik van de genoemde prijzen. Is dat echt zo? Oei, dat wordt inderdaad harde keuzes maken. Terwijl er zoveel moois is om naar toe te gaan. Jammer, jammer. Mijn lijstje wordt, geloof ik, Prins Igor, Jephta, Parsifal en Wozzeck en wellicht Salomé. Dog’s Heart vond ik geweldig en zou ik graag nog een keer willen zien, maar ja, die keuzes hè. Die Entführung is inderdaad een reprise uit 2008, tenzij de regisseur is uitgenodigd voor een geheel nieuwe versie. Ik vond er toen niet veel aan. En met mevrouw Breth neem ik geen risico na die MacBeth. Ik zou het heel knap vinden van mevrouw Westbroek als ze zo’n soort voorstelling overeind houdt, maar ik ga toch niet een zwaar verhoogde entreeprijs betalen om persoonlijk te gaan kijken of dat zo is. Bij voorbaat mijn excuus aan mevrouw Westbroek voor dit pessimisme. Ik kom haar graag toejuichen bij Wozzeck!
Even over de prijzen. Alle stoelen hebben nu boventiteling en dus zijn rang 5 en 7 komen te vervallen. Rang 8 is nu rang 6 en inderdaad een flinke procentuele stijging. De oude rang 6 (‘mijn’ rang) is nu rang 5 en ook in prijs gestegen. Verder inderdaad veel moois. Moeilijk kiezen.
Ik begrijp het enthousiasme over het programma niet goed. Veel reprises, oratoria in operauitvoering, regisseurs die bewezen hebben vakkundig te zijn in het om zeep helpen van fraaie opera’s, weinig aansprekende zangers, etc.
En dan nog de stijging van de toegangsprijzen. Kortom ik zal mijn bezoeken aan Amsterdam het komend seizoen beperkt houden en nog wat meer buitenlandse theaters bezoeken. Wil wel Prins Igor zien (hoewel ik die in april bij de Volksoper in Wenen ook zie), Parsifal (en dan in de zaal, want het gedoe met de spiegel was vanaf het tweede balkon niet goed te zien), Rigoletto (altijd fijn om te zien hoewel ik vorig jaar in Luik Nucci nog heb zien schitteren en dit niet verbeterd kan worden) en Salome.
Ik ben het met Ben Siebers eens: geen reden voor extatische reacties. Wel zeer verheugend dat we de optredens van Westbroek, Van Aken en Everink tegemoet kunnen zien. De Italiaanse opera komt er weer eens bekaaid af, en aan de brokken die ons toegeworpen worden, zit een heel grote MAAR vast. “Jullie Manon Lescaut, oké, maar dan wij mevrouw Berth”, de Mr Kaplan (Black List) onder de operaregisseurs. “Jullie Rigoletto, maar dan wij regisseur Damiano Michieletto”, bekend van zijn naakt- en verkrachtingsscènes in Guillaume Tell.
Voor wat hoort wat!
Overigens, Rigoletto, elk jaar weer in de top tien van meest uitgevoerde opera’s wereldwijd, past die “afgezaagde” opera wel bij het imago van DNO? Of lag die kaart bovenop in de Verdi-bak? Eronder liggen ook nog La forza del destino, Luisa Miller, Jérusalem, Attila, Giovanna d’Arco en I due Foscari…
Eigenlijk ben ik het, wat dat laatste betreft, roerend eens met Olivier (!). Er zijn nog ZOVEEL prachtige onbekende werken die zelden of nooit gegeven worden. En hoewel ik toch een zekere verbreding van het repertoire bemerk de laatste jaren (in Belgie en buurlanden in het algemeen) schijnt de Nederlandse Opera daar volgend seizoen niet aan mee te doen…
ja waarom weer een Rigoletto zo afgezaagd komeens met een La Forza del Destino of het allerliefste eens een ERNANI of Nabucco.
we hebben een pracht koor in huis dus> Nabucco met Bastiaan EWverink.
Mozart ook zo iets weer een LeNozze nee niets mis mee maar komeens met La Clemenza di Tito!!!.Er is ooit eens gezegd met Kerst doen we een Lutige Witwe NU waar blijft dat???weer niet prachtige Parsifal maar past niet in Kersttijd hoe speel je Goede Vrijdag met Kerst???/
Ook ik kan me verheugen op het programma en op de solisten, en dan vooral op het feit dat Eva-Maria Westbroek twee van haar grote grote rollen komt zingen, en in Wozzeck eindelijk eens samen met Frank van Aken! Opera gaat voor mij nog steeds in de eerste plaats om de zangers en om de muziek (prima la musica…).
Maar waarom Parsifal in december? In Antwerpen werd hij jarenlang traditioneel op Goede Vrijdag gegeven; de Karfreitagszauber in de Vriendenvoorstelling op 2e Kerstdag? Een rare planningskeuze.
En nog steeds ben ik van mening dat de opera’s van Verdi bij DNO ondergeschoven kindjes zijn; nu weer alleen Rigoletto; waar blijven La Forza del Destino, I Lombardi, Nabucco, Simon Boccanegra, I due Foscari…??? En ook: waar blijft Faust, waar de prachtige opera’s van Massenet, waar een opera van Weber of een van de andere vroeg-romantische Duitsers? En Eva-Maria mag in Amsterdam ook best Hanna Glawari komen zingen….graag zelfs!
@Theo: OK, Parsifal past natuurlijk goed bij Goede Vrijdag en dat was destijds een hele mooie traditie in Antwerpen, maar wat mij betreft kan Parsifal het ganse jaar gespeeld worden, zeker in een enscenering die sowieso al afstand neemt van de christelijke achtergrond… En waarschijnlijk waren die zangers alleen dan beschikbaar…
Met uw laatste paragraaf ben ik het uiteraard roerend eens!
Overigens ga ik binnenkort ook Parsifal zien in Keulen…op Paasmaandag! In de grotendeels mooie produktie van de Fura dels Baus die ik al eens gezien heb.
weer weinig Italiaans waar blijft Rossini, Bellini, Donizetti???? geen Adriana Lecouvreur wordt wel eens tijd dat deze opgevoerd wordt.
Wel weer 2 Mozarts waar we niet op zitten te wachten kom eens met La Clemenza di Tito de vorige keer was vreselijk.
Geen Annemarie Kremer, Joanni van Oostrom Barbara Havermman Kelly God waar zijn ze???? . kom eens met Orffs Die Kluge of breng terug die mooie voorstelling van Tote Stad. Verdi praten we maar niet meer over.
Helaas nog steeds Pierre Audi, wanneer gaat er eens een frisse wind waaien door de opera zijn er wel aan toe na al die jaren.
Doe de Opera eens in 2 delen Nat opera Muziektheater en Nederlandse Opera schouwburg met veel Nederlands talent. Idee Staatsoper en Wiener vOLKSOPER.
O JKA NOG EVEN doe eens in het Nederlands De Vier Huistirannen van Wolf -Ferrari lang geleden zo;leuk werk was toenmet Cristina Deutekom Cora canne meijer ook was er eenmet Greet Koeman Lidy van der Veen Louise de Vries kom een daarmee zangers genoeg vamn eigen bodum om te bezetten.
I Quattro Rusteghi.
Door Forum Opéra wordt DNO vandaag geprezen om zijn voorbeeldig evenwichtige repertoirekeuze voor het komende seizoen, waarin slechts de Franse opera ontbreekt.
Meneer Horsmeijer, ik kan een heel eind meegaan met uw kritiek en verlangens, maar wat Adriana Lecouvreur betreft bent u wel erg ongeduldig. Deze opera, met Magda Olivero als Adriana Lecouvreur, is recentelijk nog opgevoerd in Amsterdam. Te weten in 1965.
Meneer Keegel dat laatste zal wel ironisch bedoeld zijn. Het was wel een concertante uitvoering. Wel prachtig. Ik was erbij. Is deze opera later niet nog eens concertant uitgevoerd met Margaret Price? De laatste keer scenisch, als mijn gegevens kloppen,op 2 december 1926 in Het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen in ‘s-Gravenhage. Adriana werd gezongen door Giuseppina Cobelli.Hier was ik niet bij.
Hoe ironisch dat juist vandaag Adriana Lecouvreur in Bozar (concertant) wordt uitgevoerd!
http://www.demunt.be/nl/opera/574/
middag geachte Heer Keegel.
Ja dat wist ook wel ben er zelf bij geweest toen maar vind U dan niet wel erg lang geleden 1965 voor zo een prachtig werk en dan nog concertant \ik heb het niet over TOEN maar over NU!!!!!
De laatste uitvoering van Adriana Lecouvreur in Nederland vond plaats op 30 november, 1991. Het betrof een concertante uitvoering met Margaret Price in Het Concergebouw.
7 oktober 2006 werd Adriana Lecouvreur in het Concertgebouw opgevoerd met Nelly Miricioiu in de hoofdrol en verder Marianne Cornetti en Sergei Larin. Valt allemaal wel mee dus.
Dat valt enorm mee. Hoe kan ik Nelly nu vergeten zijn?
ja bedankt voor de reacties maar dit bedoelde ik niet.
Ja er zijn schitterende concertante uitvoeringen geweest,maar volgens mij zelden of nooit een echte toneel uitvoering en dat bedoel ik dus.
Adriana Lecouvreur is nu eenmaal door het cultureel boven ons gestelde DNO op de Index Operum Prohibitorum gezet, net als vrijwel alle andere veristische opera’s. Daar zullen wij, dankbaar voor wat ons wél toegeworpen wordt, mee moeten leven, meneer Horsmeier.
Geukkig is Barbara Haveman weer eens in Amsterdam te horen – bij het ballet, weliswaar, maar toch: naar haar vier laatste liederen kijk ik erg uit.