Seizoen Concertgebouw 2016/2017
Aan vocale sterren geen gebrek in het nieuwe seizoen van het Concertgebouw. In 2016/2017 haalt de concertzaal onder anderen Anna Prohaska, Cecilia Bartoli, Joyce DiDonato, Philippe Jaroussky en Sarah Connolly naar Amsterdam. Hoogtepunt voor operaliefhebbers is een uitvoering van La Cenerentola.
De programmering van het Concertgebouw draait komend seizoen om het thema ‘Over grenzen’. “Grenzen overschrijden is verder kijken dan je eigen wereld. Door open te staan voor nieuwe inzichten en andere culturen. Iets wat in deze tijd meer nodig is dan ooit. En waar kan dat beter dan in de concertzaal?” schrijft algemeen directeur Simon Reinink in zijn voorwoord. “Muziek trekt zich per definitie niets aan van landsgrenzen of taalbarrières.”
Een glansrol in het programma is weggelegd voor mezzosopraan Cecilia Bartoli. De Italiaanse diva viert haar twintigjarig Concertgebouw-jubileum met twee optredens: in november soleert ze in een concert rond Händels heldinnen en in februari keert ze terug voor een uitvoering van La Cenerentola; de enige volledige opera in de Eigen Programmering van het Concertgebouw. In Rossini’s komedie wordt ze vergezeld door onder anderen Rossini-grootmeester Alessandro Corbelli.
Meer opera klinkt uit de monden van Anna Prohaska, die met Il Giardino Armonico een barokprogramma presenteert, Joyce DiDonato, die met Il Pomo d’Oro eveneens in de barokopera duikt, en Amanda Forsythe en Philippe Jaroussky, die bij I Barocchisti operarepertoire rond de mythe van Orpheus zingen.
Zoals gebruikelijk zijn in de Kleine Zaal weer twee liedrecitalseries gepland, met stuk voor stuk grote zangers en pianisten. De eerste serie steekt in op “intense en romantische liederen”, met optredens van onder anderen Lucy Crowe en Sarah Connolly. De tweede serie focust op “het gelukkige huwelijk tussen tekst en melodie”, met optredens van onder anderen Anna Lucia Richter, Nathalie Stutzmann en Christopher Maltman.
De programmering van het Concertgebouw bevat hiernaast nog vele andere vocale elementen. Place de l’Opera spitte het programma door en maakte een zo volledig mogelijk overzicht van de vocale onderdelen:
Dido & Cleopatra
27 september 206
Orkest: Il Giardino Armonico
Dirigent: Giovanni Antonini
Soliste: Anna Prohaska
Met repertoire van o.a. Purcell, Händel en Locke.
Liedrecital Elizabeth Watts en Roger Vignoles
4 oktober 2016
Missa Solemnis (L. van Beethoven)
11 oktober 2016
Orkest en koor: Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam
Dirigent: Daniel Reuss
Solisten: Carolyn Sampson, Marianne Beate Kielland, Thomas Walker en David Wilson-Johnson.
Liedrecital Anna Lucia Richter en Michael Gees
25 oktober 2016
Liedrecital Lucy Crowe en Anna Tilbrook
31 oktober 2016
Händel Heroines
15 november 2016
Orkest: Les Musiciens du Prince
Soliste: Cecilia Bartoli
War and Peace – Harmony through music
19 november 2016
Orkest: Il Pomo d’Oro
Dirigent: Maxim Emelyanychev
Soliste: Joyce DiDonato
Met operarepertoire van Monteverdi, Purcell, Händel, Leo en Jommelli.
Liedrecital Daniel Behle en Oliver Schnyder
10 januari 2017
Liedrecital Mary Bevan, Clara Mouriz, Robert Murray, Marcus Farnsworth en Joseph Middleton
17 januari 2017
Juditha triumphans (A. Vivaldi)
26 januari 2017
Orkest en koor: The King’s Consort & Choir
Dirigent: Robert King
Solisten: Julia Doyle, Malena Ernman, Gaia Petrone, Marianne Beate Kielland en Hilary Summers.
Kindertotenlieder (G. Mahler)
7 februari 2017
Orkest: Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Dirigent: Mariss Jansons
Soliste: Waltraud Meier
Met verder repertoire van Sommer en Rachmaninoff.
Liedrecital Sarah Connolly en Julius Drake
14 februari 2017
La Cenerentola (G. Rossini)
15 februari 2017
Orkest en koor: Les Musiciens du Prince en Choeur de l’Opéra de Monte-Carlo
Dirigent: Diego Fasolis
Solisten: Cecilia Bartoli, Edgardo Rocha, Alessandro Corbelli, Carlos Chausson, Sen Guo en Liliana Nikiteanu.
Rückert-Lieder (G. Mahler)
2 maart 2017
Orkest: Koninklijk Concertgebouworkest
Dirigent: Sir John Eliot Gardiner
Soliste: Ann Hallenberg
Met verder repertoire van Elgar.
Liedrecital Nathalie Stutzmann en Inger Södergren
7 maart 2017
Orfeo, the myth
20 maart 2017
Orkest: I Barocchisti
Dirigent: Diego Fasolis
Solisten: Amanda Forsythe en Philippe Jaroussky
Met operarepertoire van o.a. Monteverdi, Rossi en Gluck.
Liedrecital Roderick Williams en Iain Burnside
4 april 2017
Matthaüs-Passion (J.S. Bach)
5 april 2017
Orkest en koor: Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Dirigent: Ton Koopman
Solisten: Tilman Lichdi, Andreas Wolf, Yetzabel Fernandez, Maarten Engeltjes en Klaus Mertens.
Jonge Nederlanders
11 april 2017
Soliste: Laetitia Gerards
Met opera, lied en lichte muziek.
Johannes-Passion (J.S. Bach)
13 april 2017
Orkest en koor: Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam
Dirigent: Daniel Reuss
Solisten: Rupert Charlesworth, Benoît Arnould, Carolyn Sampson, Marianne Beate Kielland, Stuart Jackson en André Morsch.
Liedrecital Christopher Maltman en Julius Drake
16 mei 2017
Liedrecital Mark Padmore en Kristian Bezuidenhout
6 juni 2017
Lieder eines fahrenden Gesellen (G. Mahler)
8 juni 2017
Orkest: Sächsische Staatskapelle Dresden
Dirigent: Daniel Harding
Solist: Matthias Goerne
Met verder repertoire van Schumann.
Zie voor meer informatie over de programmering de website van het Concertgebouw.
3Reacties
Erg veel om naar uit te kijken. Het opera programma van de NTR ZaterdagMatinee 2016/2017 valt een beetje tegen maar misschien heb ik in mijn haast over een paar voorstellingen heen gelezen o.a Intermezzo van Stauss, Due Foscari van Verdi en Semyon Kotko van Prokofiev. In het voorbij gaan zag ik ook dat Gergiev de gehele derde Akte Walkúre dirigeert bij het KCGO.
Op het programma weer veel liedrecitals in de kleine zaal. Fijn! Het recital van Renée Fleming eind volgende maand is in de grote zaal. Helemaal logisch, maar ook een beetje jammer. Liedrecitals gedijen m.i. beter in een intiemere omgeving.
@Rudolph Duppen
Waarom valt de NTR-matinee-programmering tegen? Ikzelf vind het operaprogramma (in en buiten de operaserie) juist erg goed. Gevarieerd in tijd en genre en veel onbekend repertoire dat je anders nooit hoort.
Zie: http://www.operamagazine.nl/binnenkort/35795/seizoen-ntr-zaterdagmatinee-20162017/