Wonderfeel gaat verder in 2016
Van 22 tot 24 juli 2016 wordt voor de tweede keer Wonderfeel georganiseerd. Na de vliegende start in 2015 komt het openluchtfestival met klassieke muziek komende zomer terug, met ook deze keer een aandeel klassiek-vocale muziek. Place de l’Opera spitte het programma door op de vocale elementen.
De eerste editie van het festival Wonderfeel, het ‘Lowlands van de klassieke muziek’, was meteen gedenkwaardig door de weersomstandigheden. De storm op zaterdag 25 juli 2015 veranderde het feest van de eerste dag in een ravage op dag twee, waarna het festival zich overigens weer moeiteloos herstelde op dag drie. Place de l’Opera maakte op die derde dag een reportage, beluister hier de podcast.
De tweede aflevering van Wonderfeel wordt gehouden op 22, 23 en 24 juli 2016, wederom op het landgoed Schaep en Burgh in ’s Graveland (nabij Hilversum). De organisatie publiceerde vandaag het programma voor drie dagen klassieke muziek in zeer brede zin. Ook het jazzy New Cool Collective en het Thomas Bergeron Ensemble, dat ‘hybrid jazz en kamermuziek’ verbindt staan op Wonderfeel.
Maar de hoofdmoot van het programma bestaat uit klassieke muziek in alle soorten en maten. Van de solo-optredens van pianiste Daria van den Bercken en accordeonist Vincent van Amsterdam tot het speciale Wonderfeel Festival Orchestra, dat van Mendelssohn de Italiaanse symfonie en het eerste pianoconcert uitvoert onder leiding van Johannes Leertouwer.
Drie dagen, honderd concerten, tweehonderdvijftig musici op zes podia die grotendeels overdekt zijn, dat belooft Wonderfeel 2016. Bedoeld voor jonge en oude volwassenen maar ook voor kinderen. Voor hen zijn er speciale optredens en activiteiten, waaronder uilenballen pluizen, waterbeesten zoeken en muziekinstrumenten maken.
Tot de meest opvallende elementen uit het programma behoren een optreden van Club Classique met ‘Syfilis-hits’, muziek van grote componisten met een soa, zoals Schubert en Schumann. In hetzelfde segment is er de Pornopera van componiste Huba de Graaff, die in een speciale concertante versie wordt uitgevoerd. Verder zijn er optredens van zeer jonge talenten, enkelen van de vierhonderd Nederlandse musici die door Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds worden ondersteund. Ook opmerkelijk is het optreden van drie Nederlandse zangers die een ‘deeltjes-cantate’ zingen over het Higgs-deeltje.
Wonderfeel Vocaal
Er wordt op Wonderfeel 2016 gespeeld, maar ook gezongen. De vocale onderdelen in het programma zijn onder meer:
-Zangeres/instrumentaliste Anna Meredith, die modern-klassiek verbindt met pop en electronica.
-Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss, met werk van Brahms.
-Ekaterina Levental en Eva Tebbe, het duo Bilitis, brengen een voorstelling over de kunst van het (vrouwelijk) orgasme. De Pornopera van Huba de Graaff, vorig jaar voor het eerst te zien tijdens Operadagen Rotterdam, komt hiermee terug in een concertante versie.
-In Een dag met Bach, een voorstelling voor 5+, spelen musici werk van Bach, met voor het vocale deel sopraan Marijje van Stralen en verteller Ton Meijer.
-Een programma met operette, ‘het lichte zusje van de opera’ wordt gebracht door sopraan Judith van Wanroij en bariton André Morsch. Hun optreden moest vorig jaar vanwege de storm worden afgelast. Ze worden begeleid door David Bollen.
–Machaut en de tuin der liefde heet het programma van sopraan Anna Miklashevich, die met twee begeleiders werk zingt van Guillaume de Machaut.
-Een ode aan het Higgs-deeltje werd geschreven door Dana Linssen en wordt op Wonderfeel tot klinken gebracht door een ensemble met onder anderen Maarten Ornstein en met zang van Helena Rasker, Mattijs van de Woerd en Jeannine Valeriano.
-Countertenor Oscar Verhaar brengt met luitist Michiel Niessen hits uit vier eeuwen, van Purcell tot My funny Valentine.
–Cara Barbara heet het programma van sopraan/countertenor Philipp Mathmann, begeleid door enkele musici van het ensemble Il Giratempo. Hij zingt werk van onder anderen Monteverdi, Marini en werk van de componiste Barbara’ Strozzi.
-‘Eindelijk die grote rollen!’ staat er boven de aankondiging van het optreden van mezzosopraan Rosanne van Sandwijk. Begeleid dor pianist Jacobus den Herder zingt ze aria’s van Mozart en Puccini (Nessun Dorma), bewerkt door Jacobus den Herder.
-Niet vocaal, maar wel ontleend aan opera is de bewerking die bassist/slagwerker Aart Strootman maakte van Wagners Tannhäuser. Het werd een compositie van 35 minuten in een genre dat het ensemble Temko omschrijft als ‘Mixed Minimal Chamber Metal’.
Veel van de vocale optredens vinden plaats in de tent van Het weeshuis van de Hits, die werd geprogrammeerd door Floris Kortie.
Het complete festivalprogramma, met informatie over de net begonnen kaartverkoop, staat nu online op de website van Wonderfeel.