DNO brengt wereldpremière Saariaho
De Nationale Opera brengt op 15 maart de double bill Only the Sound Remains in wereldpremière. De productie bestaat uit twee op Nôh-drama’s geïnspireerde opera’s van componiste Kaija Saariaho, geënsceneerd door Peter Sellars.
Kaija Saariaho is één van de meest gerenommeerde operacomponisten van vandaag. Ze staat bekend om haar elektroakoestische werken. Haar opera Émilie was in 2011 bij De Nationale Opera (DNO) te zien. Nu is ze terug met twee nieuwe werken.
Always Strong en Feather Mantle zijn gebaseerd op het Japanse Nôh-theater, dat draait om het boeddhistische idee over licht, “dat grotendeels schuilgaat in de duisternis om gewone stervelingen niet te verblinden”, aldus DNO. “Saariaho laat dat verborgen licht naar buiten treden.” Er zit weinig handelingen in de beide opera’s, maar “des te intenser zijn de spanning, de concentratie en de symboliek”, stelt DNO.
In Always Strong komt de geest van een gewelddadig gestorven jonge luitspeler terug naar het hof, waar hij echter zijn vroegere geluk niet meer kan vinden. In Feather Mantle vindt een visser een verenmantel van een engel. Hij wil het pas teruggeven als de engel voor hem danst, maar zij heeft daar de mantel voor nodig. Uiteindelijk geeft hij de mantel terug en danst ze voor hem, begeleid door hemelse muziek.
De rollen van de geest van de luitspeler en de engel worden vertolkt door countertenor Philippe Jaroussky. Hij maakt zijn debuut bij DNO. De jonge bas-bariton Davone Tines zingt de rol van de monnik in Always Strong en de rol van de visser in Feather Mantle. Verder treedt danser Nora Kimball-Mentzos op in Feather Mantle.
De enscenering van Saariaho’s double bill wordt verzorgd door de bekroonde regisseur Peter Sellars. Hij maakte eerder producties van onder meer St. François d’Assise, Nixon in China en The Death of Klinghoffer.
Only the Sound Remains wordt uitgevoerd door het Dudok Kwartet, aangevuld met kantele, fluit en slagwerk, en een vocaal kwartet uit het Nederlands Kamerkoor. André de Ridder heeft de muzikale leiding en maakt daarmee zijn debuut bij DNO.
De productie gaat op 15 maart in wereldpremière en is daarna tot en met 29 maart te zien. Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.
2Reacties
Amour de loin was destijds prachtig. Ik kijk erg uit naar deze speciaal voor Jaroussky geschreven opera.
Inderdaad L’Amour de loin was prachtig. Ik kijk er volgend seizoen naar uit uit de Met in de cinema!