AchtergrondBinnenkort

Operadagen 2016: overal in Rotterdam

Het wordt de elfde keer dat Operadagen Rotterdam de stad in zijn greep neemt. Van 20 tot en met 29 mei brengt het jaarlijkse festival een groot aantal voorstellingen, met dertien Nederlandse en tien wereldpremières. Meer nog dan in andere jaren trekt het festival de stad in: boven de grond, onder de grond en zelfs onder water.

Operadagen Rotterdam 2016Rotterdam viert de wederopbouw, die 75 jaar geleden begon na de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. Parsifal, The Grand Opera, het grootste evenement tijdens de komende editie van Operadagen Rotterdam, staat in het teken van die viering, evenals de operawandelingen, een vast onderdeel in het programma. Het thema van dit jaar is: ‘Nieuwe wegen’.

Op woensdag 16 maart werd het programma voor het festival gepresenteerd aan pers en publiek. Hieronder vindt u een ruime, maar onvolledige greep uit het aanbod.

Hét stadsspektakel van Operadagen Rotterdam 2016, zo noemt de organisatie Parsifal. Arlon Luijten bedacht en regisseert de productie, die bezoekers naar verschillende locaties in de stad leidt. De muziek komt onder meer uit Parsifal van Richard Wagner. Maar anders dan in het libretto van Wagner komt in deze versie de held niet opdagen en wordt de vraag: wat nu, wie verlost ons van de crisis? De muziek wordt gespeeld door onder meer het muziektheatergezelschap Club Gewalt en het Rotterdamse Operakoor.

Aan het begin van het tiendaagse festival is er een festivalouverture. Er wordt, zo noemt de organisatie het, “stilgestaan op het kruispunt van het festivalthema Nieuwe wegen” met een voorstelling door het Belgische gezelschap Het nieuwstedelijk, onder de titel Hoop. Een dag later brengt Merlijn Twaalfhoven op de openingsavond Postcard from Aleppo, waaraan onder anderen uit Syrië gevluchte kunstenaars meewerken.

Toxic Psalms wordt gezongen door het Sloveense vrouwenkoor Carmina Slovenica. De voorstelling in de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg gaat over menselijke wreedheden, begaan uit godsdienstige motieven.

Nieuw werk van de Rotterdamse componist Peter-Jan Wagemans heet Aan het einde van de dag. Centraal staat een man “die op humorvolle, cynische wijze terugblikt op zijn leven”. De rol van de man wordt gezongen door tenor Alexander Oliver, met naast hem Lisette Bolle en Tom Sol.

Het jaarlijkse, gratis toegankelijke Paradijskerkconcert wordt verzorgd door het theaterkoor Carmina Slovenica, dat ook de voorstelling Toxic Psalms brengt.

Wie deelneemt aan de Operawandeling, krijgt drie voorstellingen op wederopbouwlocaties voorgeschoteld. Daarvoor werkt Het Geluid Maastricht samen met componiste Annelies Van Parys in Wesendonck Lieder Heute. Die productie van het Maastrichtse gezelschap werd onlangs bekroond met de Berliner Opernpreis. De Vlaamse componiste Annelies Van Parys werkt ook mee aan Field Recordings, met een tekst van Peter Verhelst. De derde productie, Is Life Anything Like That, wordt gemaakt door Gerrit Timmers van het voormalige OT Opera.

Komische operette

Sopraan Claron McFadden is sinds vorig jaar festivalambassadeur. Ze komt onder meer met Secrets, een voorstelling over geheimen, met het jazztrio van Tuur Florizone.

Vergeten muziek wordt tot leven gebracht door een salonorkest en de solisten van de Belgische gezelschappen Volksopera en Zuidpool. Zij brengen de komische opera Le docteur miracle, op tekst van Ludovic Halévy en muziek van Charles Lecocq. Die componist dong samen met Georges Bizet naar de hoofdprijs van een operettewedstrijd waarvoor het libretto in 1857 in de Parijse krant Le Figaro verscheen en waaraan 78 kandidaten deelnamen.

Regisseur Sjaron Minailo, genomineerd als jong talent voor een International Opera Award, brengt in de Grote Zaal van de Doelen de voorstelling In a Landscape van John Cage. Bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest soleren pianist Ralph van Raat en alt Kismara Pessatti.

De Liefde

De tweede zaterdag van het festival, 28 mei, heeft als thema ‘De Liefde’. In de Rotterdamse Schouwburg wordt de treurige kant daarvan belicht in La voix humaine van Francis Poulenc, in een productie door Muziektheater Transparant.

De Capella Mediterranea speelt Amore Siciliano. (© Bertrand Pichene)
De Capella Mediterranea speelt Amore Siciliano. (© Bertrand Pichene)

Sopraan Andrea van Beek brengt Duets with Jim, over de gesprekken die ze voert met haar gehandicapte zoon, tot muziek gemaakt door onder anderen Huba de Graaff, Morris Kliphuis en JacobTV.

Van een heel andere orde is Amore Siciliano, “oude muziek op zijn levendigst”. De Capella Mediterranea van Leonardo Garcia Alarcón speelt en zingt Siciliaanse volksmuziek en werk van onder anderen Scarlatti.

Barok

Tegen het einde van het festival is er met drie producties aandacht voor opera’s uit de barok. Niet op maar onder het Oostplein in Rotterdam, in de catacomben van de stad, presenteert het jongtalentensemble van Operadagen, de Nieuwe Stemmen, de voorstelling Orfeo’s Night Song, gebaseerd op L’Orfeo van Monteverdi en diens Vespers. Timothy Nelson regisseert de productie.

Monteverdi’s Il Ballo delle Ingrate wordt geregisseerd door Letizia Renzini in een multimediavoorstelling met onder anderen Claron McFadden, Mike Fentross en (op video) Nora Fischer. Net als Semele vorig jaar vindt de uitvoering plaats in LP2 op de Wilhelminapier.

Ook Amore Siciliano maakt deel uit van het barokoperablok.

Jazz en samenzang

Tenor Battle, zowel zingend als saxofoonspelend, is een optreden van zanger/saxofonist Håkon Kornstad en zijn ensemble. Hij mengt vocale muziek van Gluck, Bizet en Monteverdi met eigentijdse jazz. Kornstad was vorig jaar één van de verrassingen van Operadagen.

Het Deense gezelschap Between Music brengt de onderwatervoorstelling Aquasonic. (© Jens Peter Engedal)
Het Deense gezelschap Between Music brengt de onderwatervoorstelling Aquasonic. (© Jens Peter Engedal)

Spraakmakend is de wereldpremière van Aquasonic in een vorm die ook een wereldprimeur is: een opera onder water. Het Deense ensemble Between Music brengt de productie met speciaal voor onder water ontwikkelde muziekinstrumenten en zang in transparante watertanks.

Een aantal onderdelen van het programma van Operadagen behoort tot het aanbod van jubileumconcerten van de vijftigjarige Doelen. De David Kweksilber Big Band speelt een nieuwe compositie van de leider, met zangeres Claron McFadden.

Ook in De Doelen is een uitvoering van de Petite messe solennelle van Rossini door het Laurens Collegium Rotterdam.

Het DoelenEnsemble brengt tijdens een concert een première van de Eerste Symfonie van Robin de Raaff.

Vast slotonderdeel van Operadagen Rotterdam is de samenzangmiddag op de Koeweide, met onder anderen het Rotterdams Operakoor, sopraan Miriam Tam Loi, tenor Leon van Liere en als bijzondere gast onder anderen Dave von Raven van The KIK.

De kaartverkoop voor Operadagen Rotterdam 2016 is begonnen. Wie veel wil zien voor weinig geld, kan een Operadagen-pas aanschaffen en krijgt dan alle voorstellingen voor een tientje. Zie voor meer informatie de website van Operadagen Rotterdam.

Morgen verschijnt een interview met artistiek directeur Guy Coolen op Place de l’Opera.

Vorig artikel

Nominaties GrachtenfestivalPrijs bekend

Volgend artikel

'Legendary' Freischütz gedenkt Harnoncourt

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.