Matinee voert unieke opera Debussy op
Fauré, Sibelius, Schönberg, Debussy: allemaal gebruikten ze het toneelstuk Pelléas et Mélisande van Maurice Maeterlinck voor hun muziek. De opera die Debussy ervan maakte, is zaterdag 14 november te horen in het Concertgebouw in Amsterdam, als tweede concert in de serie O van de ZaterdagMatinee.
Debussy’s enige voltooide opera ging in 1902 in Parijs in première. Het was een revolutionair stuk omdat de componist een geheel eigen idioom schiep, aldus de ZaterdagMatinee. ,,Debussy nam de letterlijke toneeltekst als uitgangspunt en schreef daarmee niet alleen de eerste grote Literaturoper, maar eveneens een werk dat dicht bij de spreektaal ligt.”
In de opera zijn ‘fascinerende, mysterieuze klankwerelden’ en ‘harmonische vernieuwingen’ te horen, vertelt de toelichting verder. Jean Cocteau noemde de opera eens ‘muziek voor blinden’, omdat het om de fijnste nuances gaat.
Opvallend is ook het grote spectrum dat de hoofrollen moeten bestrijken: Pelléas kan zowel door tenor als door bariton worden gezongen en Mélisande is geschikt voor zowel sopraan als mezzosopraan.
De vijfakter van Debussy is gebaseerd op het symbolistische toneelstuk van Maurice Maeterlinck, een schrijver uit Gent. Het gaat over de mysterieuze jonge vrouw Mélisande. Tijdens een jachtpartij vindt Golaud haar en trouwt met haar.
Hij neemt haar mee naar het kasteel van zijn grootvader, koning Arkel. Daar ontmoet Mélisande de halfbroer van Golaud, Pelléas. Ze worden verliefd op elkaar. Golaud komt daar achter en vermoordt Pelléas. Mélisande sterft vervolgens net na de geboorte van haar kind.
Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor zullen onder leiding van Serge Baudo de concertante uitvoering van de ZaterdagMatinee verzorgen. Baudo zal Edo de Waart vervangen, wiens wens het was om Pelléas et Mélisande uit te voeren in het Concertgebouw, maar die dus verhinderd is.
Baudo is chef-dirigent van het Praags Symfonie Orkest, nadat hij vele jaren in Lyon werkte als artistiek leider van het Orchestre National de Lyon. Baudo heeft vele beroemde orkesten in de wereld geleid.
De rol van Pelléas zal gezongen worden door de ervaren tenor William Burden, die de partij eerder zong bij onder meer de Metropolitan Opera in New York.
De Deense sopraan Henriette Bonde-Hansen zingt Mélisande. Bonde-Hansen was vorig seizoen in de ZaterdagMatinee te gast als Angelica in Orlando paladino van Haydn.
De Duitse basbariton Oliver Zwarg zingt Golaud. Kleinere rollen zijn er voor onder andere Ilse Eerens, Markus Holoop en Martijn Cornet – die momenteel met de Haydn-productie van de Nationale Reisopera door het land trekt.
Het concert begint om 13.00 uur. Zie voor meer informatie de website van de ZaterdagMatinee. Het concert wordt ook uitgezonden op Radio 4.