Cité de l’Opera: Ildar, Max en Jonas
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 37.
Prijzen, prijzen, prijzen
Een Twitter-explosie, zoals na het Eurovisie Songfestival, bleef zondagavond uit, maar het medium deed het goed in de vrijwel rechtstreekse verslaggeving van de uitreiking van de International Opera Awards in Londen. In stukjes kwam gedurende de avond de uitslag binnen en na afloop werd er flink heen-en-weer gefeliciteerd. Eén van de eersten die De Nationale Opera – winnaar in de categorie ‘beste operahuis’ – gelukwenste legde een link met een andere kunstvorm.
Van harte gefeliciteerd @DutchNatOpera ! en dat op de dag van Max Verstappen :-)! https://t.co/GaCisv6WZp
— Thomas Oliemans (@thomas_oliemans) May 15, 2016
Ermonela Jaho won de publieksprijs.
Thank you @TheOperaAwards @harryhyman @hugh_canning @operamagazine for your dedication. Greatful. https://t.co/FpWclOEGs5
— Ermonela Jaho (@ErmonelaJaho) May 16, 2016
Eén van de laureaten van de Opera Awards is binnenkort in Nederland te horen. Asmik Grigorian won de prijs als beste jonge zangeres. Ze zingt op 4 juni in het Concertgebouw in Wozzeck, samen met collega’s als Florian Boesch en de Nederlandse Ruth Willemse.
Wozzek @Concertgebouw with Florian Boesch | | Asmik Grigorian https://t.co/2l2MSHPAoj
— Asmik Grigorian (@AsmikGrigorian) May 8, 2016
Jonas zingt niet tot Sint-Juttemis
Deze week zingt tenor Jonas Kaufmann de rol van Walther von Stolzing in Die Meistersinger von Nürnberg van Wagner. Hij vertelde aan Musik Heute dat hij niet tot ‘Sankt-Nimmerleins-Tag’ op het podium wil staan. Meteen na de première bij de Bayerische Staatsoper stapte hij van het podium naar de zangmicrofoon.
Nach sechs Stunden Wagner auf zum Jazz und Pop: Jonas Kaufmann singt auf der Premierenfeier! pic.twitter.com/fxav71BF50
— BayerischeStaatsoper (@bay_staatsoper) May 16, 2016
Sex als werk
Volgens The Telegraph staat in opera’s als La Traviata, Manon, Die Entführung aus dem Serail en Madama Butterfly de ‘sexwerker’ centraal. Regisseur Alex Etchart ontwikkelt nu een moderne opera over die eeuwenoude beroepsgroep.
Sex Workers' Opera is set to take London by storm https://t.co/lXBO8MlyV1
— Opera Today (@operatoday) May 16, 2016
Ildar: Slow Down
Ildar was afgelopen weekend even in Stockholm, en laat daar nou net…. #guilty pleasure.
When in Stockholm… #Eurovision pic.twitter.com/eohwOUfKSU
— Ildar Abdrazakov (@IldarAbdrazakov) May 16, 2016
Zang in de Golfstaat
Diana Damrau en Nicolas Testé zingen deze week in Oman. Hier een recent interview met de zangeres naar aanleiding van dat optreden.
@DianaDamrau's interview before tomorrow's concert with @teatromassimo Orchestra at the #Royal OperaHouseMuscat https://t.co/nRfjDFU1tn
— Skill&Music (@SkillandMusic) May 17, 2016
Thank God I am an opera-boy!
In de film Great Voices Sing John Denver treden bekende klassieke zangers op als Plácido Domingo, Danielle de Niese, Matthew Polenzani en Patricia Racette. De repertoirekeuze is opmerkelijk.
@cdkfilms Now available on Amazon Video! https://t.co/ddmQKbvxSA DVD, Blu-ray and streaming worldwide! See it now! pic.twitter.com/ERoTHcx2Mk
— Kenneth Shapiro (@krshapiro) May 16, 2016
Rechtse krokodillentranen
En toen was iedereen ineens toch vóór Europa, althans voor het feit dat de Europese Commissie een orkest in stand houdt. Wie wil weten wie commissaris Tibor Navracsics is, vindt hier zijn cv. Zoek maar niet naar een verwijzing naar ervaring op het gebied van cultuur. Die is er niet.
We ask @TNavracsicsEU @EU_Commission, @Europarl_EN, @EUCouncil to support #EU’s #orchestra @euyotweets. #EUYO to close in Sept. #SaveEUYO
— EUYO – European Union Youth Orchestra (@EUYOtweets) May 12, 2016
Bien etonnés
De nog jonge Max Verstappen reed hard. Zo hard dat hij een huldiging had verdiend door een bekende meneer. Het zou best kunnen dat de jonge coureur geen idee had wie dat was. Nemen we hem niet kwalijk. In F1-auto’s schijnt geen cd-speler te zitten.
Placido Domingo is een van de eerste die Max Verstappen feliciteert met zijn onwaarschijnlijke overwinning in… https://t.co/lNctWrdDdq
— Klassieke Muziek (@KlasMuz) May 15, 2016
Taart
Taartje voor de opening van de Barocktage….
@herascasado carved his way into our hearts & our cake! Your dream is now our reality #Monteverdi #ConcentusMusicus pic.twitter.com/vcgHdRF5HS
— Int.BarocktageMelk (@BarocktageMelk) May 17, 2016
En taartje voor de start van de zaalrepetities van La bohème van Opera Zuid…
Nieuw van Iain Bell
Welsh National Opera viert zijn zeventigste verjaardag met een nieuw werk dat Iain Bell componeerde in opdracht van het huis. Het libretto is gebaseerd op het gedicht In Parenthesis van ‘war poet’ David Jones. Na de veelbesproken première van afgelopen vrijdag gaat de productie op reis naar Cardiff en Londen. Er volgt ook een uitzending via The Opera Platform in juli.
A reminder that In Parenthesis will be streamed on @OperaPlatform in July #WNOParenthesis #WNO70 pic.twitter.com/3BWaZ04KWg
— Welsh National Opera (@WNOtweet) May 13, 2016
Wie komt na James?
De conclusies van sommige Met-watchers is nu al dat de opvolging van James Levine als muzikaal directeur van de Metropolitan Opera in New York bij voorbaat een hopeloze zaak is. Peter Gelb, de algemeen directeur gaat – zo zegt men – heel erg de baas spelen en dat is voor een ervaren dirigent vrij hopeloos en voor een nog jonge dirigent extreem hopeloos. Een van de namen die wel eens vallen is die van de Rotterdamse dirigent Yannick Nézet-Séguin. Maar Zach Woolfe van de NY Times maakt daar korte metten mee.
The conductor Yannick Nézet-Séguin has everything — except vision https://t.co/EBVvbsIPvu
— Zachary Woolfe (@zwoolfe) May 13, 2016
Echte kapper
Bij de Deutsche Oper am Rhein wordt het echte hoofd van de grimeerafdeling ingezet als Frisör Hippolyte in Der Rosenkavalier van Strauss. Het is wel een stomme rol.
Chefmaskenbildner Bernd Staatz ab Freitag als Frisör in DER ROSENKAVALIER im @theaterduisburg @DerWestenDU https://t.co/02W9Tr9FOP #Strauss
— Deutsche Oper am Rhein (@operamrhein) May 11, 2016
Acteren in de opera
In september houdt de universiteit van Oxford een interessant congres over acteren in de opera. Wie wil meedoen, kan een korte ‘abstract’ inzenden naar de organisatie.
How are singers trained to act? How do operatic conventions compromise dramatic realism? CFP for our conference: https://t.co/XayyAfHB3W
— OBERTO (@ObertoBrookes) May 11, 2016
En deze tweet van Benjamin Hulett illustreert het belang van die conferentie.
Today I dress as a musketeer, run a bit, jump a bit, dance a bit, sing a lot, and sweat profusely. Why? #opera #Liebesverbot #premiere Toix3
— Benjamin Hulett (@ben_hulett) May 8, 2016
1 Reactie
Francois! Rotterdammer! De Doelen in jouw eigen stad bestaat vandaag 50 jaar! Inmiddels komen de eerste berichten en felicitaties op het Twitteraccount van De Doelen binnen. Leuke bijdrage van jou in het Doelengeheugen over dat legendarische Miles Davis concert in 1973. Mijn beste herinnering geldt Mahler 2 olv Bernard Haitink op 13 mei 1990 (generale repetitie opengesteld voor het publiek, herdenking 50 jaar bombardement Rotterdam). Vandaag ben ik zowaar officieel uitgenodigd door de Doelen om het feest mee te vieren! Ik feliciteer ze van harte met hun 50ste verjaardag! http://www.dedoelen.nl/nl/over_de_doelen/informatie/de_doelen_50_jaar_/