AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Jamie, Lotte en Stéphane

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 43.

Zerbinetta was here
De Amerikaanse operablogger Zerbinetta, die op haar blog Likely Impossiblities recensies en observaties over opera deelt, was even in ons land. Ze kwam aan in regenachtig Amsterdam en ontdekte daar taalmerkwaardigheden:

https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/747338879879897089

https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/747339050151882752

Ze zag de opera Pique Dame en recenseerde vast kernachtig:

https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/747536493565059073

En ze constateerde kleed- en mobiliteitsgedrag bij de bezoekers:

https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/747536680807182337

La MaMa bestaat nog
In de jaren ’70 en ’80 had Amsterdam het Mickery-theater. Eén van de vaak terugkerende gasten in die tijd was het New Yorkse theaterensemble La MaMa. Mickery sloot, maar La MaMa bestaat nog steeds en zette onlangs zijn archief online. In die archieven onder meer materiaal over The Panther, de ‘madrigal opera’ die componist Philip Glass componeerde. The Panther, onderdeel van het Holland Festival 1980, werd oorspronkelijk geschreven voor de Nederlandse theatermaker Rob Malasch.

Traviata van Lotte de Beer
Traviata remixed is een productie van het Operafront voor het komende Grachtenfestival in Amsterdam. De trailer is net gepubliceerd.

https://twitter.com/grchtnfstvl/status/747342532426620929

Met dank aan Joseph Goebbels
Overal in Nederland zijn openluchttheaters die zeer frequent hun programma moeten afgelasten vanwege het weer. In Berlijn is er de Waldbühne, gebouwd in de nazitijd, waar 22.000 mensen in passen en waar het nooit regent. En waar afgelopen weekend zelfs ‘s avonds de zon scheen dankzij Yannick Nézet-Séguin, de toekomstige dirigent van de New Yorkse Metropolitan Opera. Hij was voor de gelegenheid gekleed in passend tenue.

#Brexit
Veel Britse musici en zangers mengden zich de laatste tijd op Twitter in de discussie over de Brexit. Ze bevonden zich voornamelijk in het ‘Remain’-kamp. Toen afgelopen week bleek dat 72,7 procent van de Britten met een meerderheid van 51,9 procent voor het verlaten van de EU stemde, varieerden de reacties van verbaasd tot onversneden geschokt. Bas Matthew Rose liet weten:

Iain Paterson, in Bayreuth voor zijn rollen in verschillende producties van de Bayreuther Festspiele, zag een parallel met het laatste deel van de Ring:

https://twitter.com/AyePatz/status/746464546731229185

Het Britse dagblad The Guardian vroeg mensen uit de wereld van kunst en cultuur naar reacties. Anish Kapoor, wiens decorontwerp voor Parsifal eind dit jaar weer in Amsterdam te zien zal zijn, was “heartbroken”, dirigent Sir Mark Elder van het Hallé noemde het een “very difficult day for musicians” en het Royal Opera House noemde het nog te vroeg voor conclusies.

Het agentschap Askonas Holt kwam bij monde van Donagh Collins kort na de uitslag van het referendum met een verklaring.

Complicité, de organisatie van regisseur/acteur Simon McBurney, wiens A Dog’s Heart komend seizoen bij De Nationale Opera te zien is, reageerde met een statement.

Op een troostrijke tweet van Place de l’Opera, met een link naar Beethovens negende, reageerde mezzosopraan Sarah Connolly.

Nicolas op klompen
Wij dachten eerlijk gezegd allang dat hij ‘van ons’ was, maar nu wordt dat binnenkort officieel.

Alles werd anders
De benoeming van Pierre Audi tot directeur van het Festival d’Aix-en-Provence per september 2018 werd aangekondigd op de dag dat de uitslag van het Britse EU-referendum bekend werd. Wie die dag uitsliep, ontwaakte in een wereld met niet alleen een Brexit maar ook een Audit. Ook de New York Times bracht het nieuws.

Het koor in Garnier
Raar gezicht: een koordirigent met zijn handen in zijn zakken. Inkijkje bij de Opéra de Paris.

De dirigent is soms een dame
De Dallas Opera maakt barsten in het glazen plafond voor vrouwelijke dirigenten.

Vorkenridder
Stéphane Degout, volgens zijn Twitter-profiel ‘souvent en vadrouille’ (vaak de hort op), zingt vanaf 6 september bij De Nationale Opera de rol van Conte d’Almaviva in Mozarts Le nozze di Figaro. Deze zomer verblijft de bariton in het zuiden van Frankrijk, waar hij in Aix-en-Provence de mannelijke hoofdrol speelt in Pelléas et Mélisande van Debussy. ‘Chevalier de la Fourchette’ staat er ook in zijn profiel.

https://twitter.com/Stephdegout/status/746390069016158210

Muzikaal vliegeren met Kyteman
Aan de Hilversumse Heuvellaan was het van de week anders dan anders: Kyteman was op bezoek ter voorbereiding van het concert dat op 1 juli de Robeco SummerNights opent. De musici van het Radio Philharmonisch Orkest ontdekten dat hun muziekstandaards verdwenen waren en leerden snel hoe de jonge dirigent met zijn vingers een A of een E aangeeft. Het Groot Omroepkoor werkt ook mee aan het concert, dat live wordt gestreamd door het Concertgebouw.

All I want for Christmas
De heren van Frommermann zijn altijd wat voorlijk. Het moet nog juli worden, maar ze werken nu al aan het kerstrepertoire. De tournee van Frommerkerst 2016 start op 9 december in Hoofddorp.

Ideetje voor Amsterdam?
Juni is wereldwijd Gay Pride-maand. Hier in San Francisco:

en ook in Londen:

Mezzosopraan Jamie Barton sprak zich uit, net als onder anderen sopraan Patricia Racette en countertenor David Daniels.

Graaf Thomas en voormalig kapper Luca
Het wordt in Nederland een Nozze-najaar, met producties van de Mozart-opera Le nozze di Figaro door Opera Zuid en door De Nationale Opera. Platenmaatschappij Deutsche Grammophon vervulde een oude wens van Thomas Hampson en Luca Pissaroni om samen in een Nozze te staan, zij het alleen in de opnamestudio.

Maggie’s vocals
Het is niet altijd eenvoudig om de maatschappelijke waarde van opera aan te tonen, maar dat Robert Lloyd een historische rol speelde in de recente geschiedenis van Groot-Brittannië lijkt zeker.

https://twitter.com/davidfoyauthor/status/745312564968513537

Vorig artikel

Festival d'Aix-en-Provence opent met Così

Volgend artikel

Programma Salzburger Festspiele 2016

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.