Cité de l’Opera: Andris, Thomas en Vicky
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 44.
Komkommertijd
De binnentuin van het Concertgebouw in Amsterdam, slechts 10 x 15 meter groot, gaat een belangrijke rol spelen in het “verduurzamen en vergroenen” van de muziektempel. Onder leiding van Simon Reinink, die volgens Het Parool graag boer had willen worden, wordt het een moestuin waar binnenkort bonen, pepers en courgettes gezaaid zullen worden.
Het was ooit dé plek voor openluchtconcerten, nu groeien er courgettes in de binnentuin van het @Concertgebouw https://t.co/S0s7cK9yhA
— Het Parool (@parool) July 4, 2016
Verdi in Londen
“Music that arrives directly to your heart”, zegt dirigent Gianandrea Noseda over de kracht van Verdi. De Italiaan maakt zijn debuut in het Royal Opera House met Il trovatore.
Verdi, we salute you!
Fascinating insights from conductor @NosedaG:https://t.co/ktPEhN20Tm #ROHtrovatore ^C
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) July 4, 2016
Born in the USA
Gisteren vierde Amerika de ‘4th of July’. Mooie aanleiding om Thomas Hamspon aan het woord te laten over Song of America, zijn serie programma’s rond het lied uit zijn geboorteland.
Celebrate with song!
Happy 4th of July from the Hampsong Foundation! https://t.co/nq1QVV6gd8 @HampsongFndn pic.twitter.com/UjJZaUGS1S— Thomas Hampson (@thomashampson) July 4, 2016
6 x Vicky Pollard
Garsington Opera geeft tijdens de zomer speciale schoolvoorstellingen van de producties die worden opgevoerd.
Full house of school children at @GarsingtonOpera yesterday for #OperaFirst – the response was extraordinary. pic.twitter.com/R9YDuSNhDT
— Garsington Opera (@GarsingtonOpera) July 5, 2016
Een baan erbij
Kelli Butler is operazangeres, maar kan daar niet van leven. Ze overwoog na haar afstuderen welke bijbaan ze zou nemen en koos niet voor horeca : “I am fairly close to the klutziest person you will meet.” Ze verkoopt nu diamanten en sieraden, naast het zingen.
The work opera singers do when they are not working https://t.co/WI6FgR1o3D via @sharethis
— Norman Lebrecht (@NLebrecht) July 3, 2016
Christian ontkent alles
Er ging een schokje door de operawereld bij het nieuws dat Andris Nelsons verzocht had om zijn contract in Bayreuth te ontbinden. Hij zou er deze zomer Parsifal dirigeren. Speculaties volgden over onaangename bemoeizucht van de muzikale eindbaas van het festival, Christian Thielemann. Die herkent zich niet in dat beeld en laat weten: “Ich bin mit ihm fast befreundet.”
Bayreuth: Thielemann dementiert Zerwürfnis mit Nelsons https://t.co/gDxh6CgGRS
— Dirigent (@dirigent) July 4, 2016
Opera voor beginners
Rupert Christiansen, al twintig jaar operarecensent van de Britse krant The Telegraph, schreef een artikel om aan te tonen dat opera voor iedereen interessant kan zijn. Hij geeft wonderlijke tips, raadt nieuwelingen aan boeken te kopen – vooral het boek dat hij zelf schreef – en het internet te gebruiken om goedkope tickets te scoren. Hij vergeet het bezoeken van websites als Place de l’Opera.
How you can get into opera: a beginner's guide https://t.co/XU6IICwAFY Tip #4 Go for the best! I could not agree more! @JoyceDiDonato
— Catherine Pisaroni (@catecool) June 26, 2016
Homerun voor Don José
In het domein van de San Francisco Giants zette de San Fransciso Opera een groot scherm neer en vertoonde Carmen. Geen baseball maar opera. Niettemin waren er niet minder dan 28.000 bezoekers.
#ThankYou to the 28,000 fans who came to @ATTParkSF for our simulcast of #CarmenSF last night! pic.twitter.com/EJ6vdDtTHW
— San Francisco Opera (@SFOpera) July 4, 2016
American in Aix
New York Times-recensent Zach Woolfe reisde vorige week naar de oude wereld, om in Aix-en-Provence de premières van verschillende producties bij te wonen. Hij zag Così fan tutte en vond dat onze Lenneke Ruiten de rol van Fiordiligi zong “with a fearlessly focused voice, a glint of stridency adding a note of urgency”.
A colonial Così in Aix https://t.co/55Du85OkwA
— Zachary Woolfe (@zwoolfe) July 1, 2016
Woolfe bezocht in Aix ook voorstellingen van Il Trionfo del Tempo e del Disinganno en Pelléas et Mélisande. Hij was diep onder de indruk en concludeert dat Pierre Audi als opvolger van Bernard Foccroulle over twee jaar grote schoenen te vullen krijgt.
Review: ‘Il Trionfo’ and ‘Pelléas’ at the Aix-en-Provence Festival https://t.co/6Jp7a27aih
— New York Times Music (@nytimesmusic) July 3, 2016
Aan de Amsterdamse grachten
Mezzosopraan Ann Hallenberg krijgt een fijne collega naast zich als ze op 20 augustus het Prinsengrachtconcert geeft.
Finally I can announce that I will perform at Het Prinsengrachtconcert!In my beloved city next to one of the… https://t.co/E0TswCZFxT
— Maarten Engeltjes (@MEngeltjes) July 1, 2016
Island of love
Iets zegt ons dat Luca Pisaroni dit jaar op zijn vakantiebestemming bovengemiddeld veel operaliefhebbers gaat tegenkomen.
Brexit en de opera
Britse operagezelschappen krijgen het moeilijker als ze buitenlandse zangers willen engageren vanwege de koers van het pond. Eén van de gevolgen van de Brexit, verzameld door operakenner Fred Plotkin.
How will "Brexit" affect Opera and other performing arts in the UK, Europe and elsewhere? https://t.co/ZafJmvkafi
— Fred Plotkin (@FredPlotkin) July 1, 2016
A day in the country
Onlangs was bariton Quirijn de Lang aan het woord op Place de l’Opera over het werken op Britse operafestivals als Garsington. Daar maakten ze een fraaie impressie van een dagje festival.
Curtain up at @GarsingtonOpera! See what happens backstage before a show. https://t.co/HItX0MQSUV
— Garsington Opera (@GarsingtonOpera) July 3, 2016
Dr. Miracle’s calorieën
Vorige week ontving de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de productie Dr. Miracle’s last illusion van OPERA2DAY. Voor de gelegenheid waren zelfs de ouvreuses (m/v) geschminkt. Het leidde tot ronkende recensies en dat was reden voor feest.
Wat een heerlijke verrassing werd er net bij ons op kantoor bezorgd! Dank jullie wel, lieve collega's van de… https://t.co/36qZldnwKQ
— OPERA2DAY (@OPERA2DAY) June 29, 2016
Hoofdstel
Het is dankzij mensen als Myrthe van Dijk dat luisteraars in hun huiskamer vrijwel dezelfde kwaliteit horen als die in de concertzaal. Ze vertelt wat haar werk als muziekregisseur inhoudt.
The important work of recording producer Myrthe van Dijk! (In Dutch) https://t.co/xnM9OLfsac
— Hein van Eekert (@HenricEk) June 30, 2016
Korte recensie
Afgelopen weekend zong het Groot Omroepkoor onder leiding van Kyteman in het Concertgebouw. De indruk bestaat dat bezoekster Jacqueline best een aardige avond had.
Geniale @Kyteman met geniaal orkest/koor. Om te huilen zo fucking indrukwekkend. Pure kunst! @concertgebouw pic.twitter.com/9kAseVd11D
— Jacqueline Karsten (@jkarsten64) July 1, 2016
Hein en Tomáš blijven
Vorige week zijn de contracten van intendant Hein Mulders en Generalmusikdirektor Tomáš Netopil in Essen verlengd. De heren blijven tot en met het seizoen 2022/2023 verbonden aan Theater und Philharmonie Essen.
Theater und Philharmonie Essen verlängern mit Intendant und Generalmusikdirektor https://t.co/b02Nkr01aY
— Dirigent (@dirigent) July 1, 2016
Het leek wel een opera
U kent het wel – althans dat hopen we voor u. Er gebeurt iets ongewoons of u bent op een bijzondere plek en u denkt: het lijkt wel of ik in een film ben. Maar dan kan het zijn dat het geen film maar een opera is. Om dat te herkennen maakte Nicole Chung een checklist.
Harsh but fair… https://t.co/JFPrlCm1EQ
— The Opera Awards (@TheOperaAwards) July 1, 2016