Cité de l’Opera: Andris, Hartmut en Mary
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 47.
Which Fach?
Operablogger Zerbinetta volgde het verloop van de Operalia-finale die zondag in Mexico werd gehouden. Haar commentaren op Twitter waren pittig, zoals dit over de Amerikaanse tenor Brenton Ryan, die de Birgit Nilsson Prize won voor zijn benadering van het Strauss/Wagner-repertoire.
https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/757378844655546368
Maar zijn keuze voor het te zingen werk werd gewaardeerd.
https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/757371982145003520
Dinner party from hell
Het Salzburg Festival brengt aanstaande donderdag nieuw werk van Thomas Adès in première. The Exterminating Angel is viermaal in Salzburg te zien en komt volgend voorjaar terug voor een serie in het Londense Royal Opera House. De opera is gebaseerd op de surrealistische film van Luis Buñuel.
https://twitter.com/iestyn_davies/status/757331992308490240
Rackham tekende Wagner
Begin twintigste eeuw maakte Arthur Rackham ruim zestig tekeningen gebaseerd op Wagners Ring des Nibelungen. Ze staan nu in redelijke kwaliteit online.
All 64 of Arthur Rackham’s iconic illustrations for Richard Wagner’s Ring Cycle – https://t.co/sQf2mXUo8O via @Wagnersringnet
— Wagner's Ring (@wagnersringnet) July 20, 2016
Fietsen voor de muziek
“Music is a wonderful gift, but being a musician is a uniquely demanding career”, zegt Help Musicians UK over de bestaansreden van dit hulpfonds. Om geld bijeen te brengen voor alle mogelijke ondersteuning van musici fietsen deze week verschillende zangers en zangeressen – en een pianist – een speciale ‘SongCycle’. Ze vertrokken afgelopen zondag voor een tocht van 500 mijl (ruim 800 kilometer) van Glasgow naar Londen.
Our brave cyclists were sent off in fantastic style by @ScottishOpera Connect Company this morning! #SongCycle2016 pic.twitter.com/6i6I7A5Egg
— Help Musicians UK (@HelpMusiciansUK) July 24, 2016
In het peloton onder anderen Nicky Spence, Mary Bevan en begeleider Simon Lepper. Zondag hopen ze in Londen aan te komen, waar ze in het Coliseum aansluitend zullen optreden. Dat zien we Chris, Bouke of Fabian nog niet doen.
Please sponsor this group of cyclists riding 500miles for HMUK, starts today!! https://t.co/1YKPdzbIeu pic.twitter.com/U4EM7GOpEq
— Mary Bevan (@MaryCBevan) July 24, 2016
À Paris
Wie deze zomer in Parijs is, kan helaas geen opera bezoeken in het Palais Garnier, want daar geldt op het podium een congé annuelle, maar het gebouw kan wel bezichtigd worden.
Le Palais Garnier reste ouvert cet été ! Belle idée de visite, non ? https://t.co/dnuYOSTUWP pic.twitter.com/5zyqrVMRah
— Opéra de Paris (@operadeparis) July 24, 2016
Redder Hartmut
Bij de Bayerische Rundfunk zeggen ze waar het op staat: Andris Nelsons heeft eind juni “sein Dirigat bei den Bayreuther Festspielen hingeschmissen”. Exit Nelsons, entree Hartmut Haenchen. Wat er daarna gebeurde, vertelt Haenchen in dit interview.
Interview mit Hartmut Haenchen: "Der Fluss der Sprache bestimmt das Tempo" #BFParsifal #BayreutherFestspiele https://t.co/CLAhPyW55x
— BR_KLASSIK (@BR_KLASSIK) July 24, 2016
“Verrassend sterk in Wagner”
Afgelopen weekend lag in sommige kiosken in Nederland de weekendeditie van de New York Times, met het verhaal van David Allen. Die hoorde van de aanstelling van Jaap van Zweden als dirigent van de New York Philharmonic en beluisterde alle opnamen die hij van de dirigent kon bemachtigen. Na meer dan vijftig uur luisteren trekt hij conclusies.
Your Sunday reading: I listened to all of Jaap van Zweden's recordings, so you don't have to. https://t.co/sRCHIgeQeN
— David Allen (@fafnerthekite) July 24, 2016
De loopbaan van Sir Peter
Het Royal Opera House, Bayreuth en Glyndebourne zijn enkele van de plekken waar regisseur Sir Peter Hall zijn handtekening zette met ensceneringen van opera’s. Ter gelegenheid van de herneming in Glyndebourne van zijn regie van A Midsummer Night’s Dream van Britten brengt The Telegraph een verhaal.
Peter Hall: the Hallmark of operatic excellence https://t.co/nbwvHDsYeE
— Telegraph Classical (@TeleClassical) July 25, 2016
Librettotweet
Seattle Opera organiseerde afgelopen weekend een Summer Fest, met veel laagdrempelige activiteiten. Eén van de originele vondsten van de dag was de mogelijkheid om tweets te laten zingen.
Our singing tweets are about to begin at Summerfest! Tweet using the hashtag #sungtweets to have your tweet sung by a real opera singer!
— Seattle Opera (@SeattleOpera) July 23, 2016
De berichten verschenen op een scherm en kregen een geïmproviseerde muzikale behandeling.
"How does a soprano change a lightbulb? She stands still and the world revolves around her." pic.twitter.com/nxXd88IdT6
— Seattle Opera (@SeattleOpera) July 23, 2016
Rufus does Avignon
Het is niet goed voor te stellen: een uitvoering van een opera van pakweg Verdi of Wagner met de componist die na de pauze aan de piano zijn liedjes zong. Toch kon het afgelopen zondag in Avignon. Op het hoofdpodium van het festival, de Cour d’honneur du Palais des papes, was er voor de pauze de opera Prima Donna van Rufus Wainwright en na de pauze een optreden van de componist.
https://twitter.com/rufuswainwright/status/756760978168086528
De vraag van de week
Tussen welke kandidaten het gaat bij de komende Amerikaanse presidentsverkiezingen is inmiddels bekend. Maar wie zou uit de wereld van de opera een goede kandidaat voor The Oval Office zijn?
https://twitter.com/operafan43/status/756567232541581312
De urgentie van opera
Opera is opera, en daar heeft wat er in de wereld van vandaag gebeurt niet veel mee te maken, zo vinden sommigen. Maar die wereld meldde zich afgelopen vrijdag tot bijna aan de deur terwijl in het Prinzregententheater in München de generale van Les indes galantes werd gespeeld.
Just to let you all know that we are all safe here in Munich. We found out what happened at intermission and we are staying in the theater.
— Lisette Oropesa (@Lisette_Oropesa) July 22, 2016
Nadenken over Amfortas
Bas-bariton Ryan McKinny zingt deze zomer de rol van Amfortas in Parsifal van Wagner. Zijn periode in Bayreuth en de rol zette hem aan het denken. “I hope this music reaches us.”
Why We Need Parsifal
Durch Mitleid wissend. Through compassion, understanding. This phrase has been in my ear…https://t.co/cLRtBc2NP4
— Ryan McKinny (@RyanMcKinny) July 22, 2016
Klaus Florian Vogt, chanteur atypique et rafraîchissant
Ook in de productie van Parsifal te zien is Klaus Florian Vogt, die de titelrol zingt. Het Franse Forum Opéra sprak de zanger over zijn rol en zijn carrière.
Portrait de Klaus Florian Vogt, le plus controversé des ténors wagnérienshttps://t.co/XYDnA0ywjO pic.twitter.com/bRuY1bggeK
— Forumopera.com (@Forumopera) July 21, 2016
Onthullend
Normaal zingt een operazanger de noten van de componist en de tekst van de librettoschrijver. Maar wat hoor je als hij zingt wat er in zijn hoofd omgaat? Bariton Simon Wallfisch liet het horen voor BBC 3.
https://twitter.com/BBCRadio3/status/757134949900312576
4Reacties
Ik ben in het bezit van de eerste druk van de door Arthur Rackham geïllustreerde Ring. Het eerste deel, The Rhinegold and The Valkyrie verscheen in 1910 bij William Heinemann en bevat 48 illustraties. Het tweede deel,Siegfried and The Twilight of the Gods verscheen in 1911 ook bij Heinemann en bevat 30 illustraties. Van beide delen werd ook een de-luxe editie in beperkte oplage (1150 exemplaren) uitgebracht gesigneerd door Arthur Rackham waarvan 150 exemplaren werden gereserveerd voor de Verenigde Staten. Er verscheen in de Verenigde Staten ook een handelseditie van beide delen bij Doubleday,Page&Company.,New York.De boeken zijn antiquarisch nog steeds te koop.
Nu we het toch over Wagner hebben is het misschien grappig om het ANP bericht te lezen over de opening van de Festspiele van dit jaar. Parsifal wordt uitgevoerd in het Markgräfliches Opernhaus!
@Rudolph: Klassieke muziek blijft een wereldje apart. Voor de bureauredacteur van het ANP blijkbaar toch de ver van zijn/haar bed show.
@Maarten-Jan:De foto die er bij stond was wel van het juiste operahuis.
@Rudolph: dan loopt er in ieder geval één ‘kenner’ rond.