AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Andris, Hartmut en Mary

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 47.

Which Fach?
Operablogger Zerbinetta volgde het verloop van de Operalia-finale die zondag in Mexico werd gehouden. Haar commentaren op Twitter waren pittig, zoals dit over de Amerikaanse tenor Brenton Ryan, die de Birgit Nilsson Prize won voor zijn benadering van het Strauss/Wagner-repertoire.

https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/757378844655546368

Maar zijn keuze voor het te zingen werk werd gewaardeerd.

https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/757371982145003520

Dinner party from hell
Het Salzburg Festival brengt aanstaande donderdag nieuw werk van Thomas Adès in première. The Exterminating Angel is viermaal in Salzburg te zien en komt volgend voorjaar terug voor een serie in het Londense Royal Opera House. De opera is gebaseerd op de surrealistische film van Luis Buñuel.

https://twitter.com/iestyn_davies/status/757331992308490240

Rackham tekende Wagner
Begin twintigste eeuw maakte Arthur Rackham ruim zestig tekeningen gebaseerd op Wagners Ring des Nibelungen. Ze staan nu in redelijke kwaliteit online.

Fietsen voor de muziek
“Music is a wonderful gift, but being a musician is a uniquely demanding career”, zegt Help Musicians UK over de bestaansreden van dit hulpfonds. Om geld bijeen te brengen voor alle mogelijke ondersteuning van musici fietsen deze week verschillende zangers en zangeressen – en een pianist – een speciale ‘SongCycle’. Ze vertrokken afgelopen zondag voor een tocht van 500 mijl (ruim 800 kilometer) van Glasgow naar Londen.

In het peloton onder anderen Nicky Spence, Mary Bevan en begeleider Simon Lepper. Zondag hopen ze in Londen aan te komen, waar ze in het Coliseum aansluitend zullen optreden. Dat zien we Chris, Bouke of Fabian nog niet doen.

À Paris
Wie deze zomer in Parijs is, kan helaas geen opera bezoeken in het Palais Garnier, want daar geldt op het podium een congé annuelle, maar het gebouw kan wel bezichtigd worden.

Redder Hartmut
Bij de Bayerische Rundfunk zeggen ze waar het op staat: Andris Nelsons heeft eind juni “sein Dirigat bei den Bayreuther Festspielen hingeschmissen”. Exit Nelsons, entree Hartmut Haenchen. Wat er daarna gebeurde, vertelt Haenchen in dit interview.

“Verrassend sterk in Wagner”
Afgelopen weekend lag in sommige kiosken in Nederland de weekendeditie van de New York Times, met het verhaal van David Allen. Die hoorde van de aanstelling van Jaap van Zweden als dirigent van de New York Philharmonic en beluisterde alle opnamen die hij van de dirigent kon bemachtigen. Na meer dan vijftig uur luisteren trekt hij conclusies.

De loopbaan van Sir Peter
Het Royal Opera House, Bayreuth en Glyndebourne zijn enkele van de plekken waar regisseur Sir Peter Hall zijn handtekening zette met ensceneringen van opera’s. Ter gelegenheid van de herneming in Glyndebourne van zijn regie van A Midsummer Night’s Dream van Britten brengt The Telegraph een verhaal.

Librettotweet
Seattle Opera organiseerde afgelopen weekend een Summer Fest, met veel laagdrempelige activiteiten. Eén van de originele vondsten van de dag was de mogelijkheid om tweets te laten zingen.

De berichten verschenen op een scherm en kregen een geïmproviseerde muzikale behandeling.

 

Rufus does Avignon
Het is niet goed voor te stellen: een uitvoering van een opera van pakweg Verdi of Wagner met de componist die na de pauze aan de piano zijn liedjes zong. Toch kon het afgelopen zondag in Avignon. Op het hoofdpodium van het festival, de Cour d’honneur du Palais des papes, was er voor de pauze de opera Prima Donna van Rufus Wainwright en na de pauze een optreden van de componist.

https://twitter.com/rufuswainwright/status/756760978168086528

De vraag van de week
Tussen welke kandidaten het gaat bij de komende Amerikaanse presidentsverkiezingen is inmiddels bekend. Maar wie zou uit de wereld van de opera een goede kandidaat voor The Oval Office zijn?

https://twitter.com/operafan43/status/756567232541581312

De urgentie van opera
Opera is opera, en daar heeft wat er in de wereld van vandaag gebeurt niet veel mee te maken, zo vinden sommigen. Maar die wereld meldde zich afgelopen vrijdag tot bijna aan de deur terwijl in het Prinzregententheater in München de generale van Les indes galantes werd gespeeld.

Nadenken over Amfortas
Bas-bariton Ryan McKinny zingt deze zomer de rol van Amfortas in Parsifal van Wagner. Zijn periode in Bayreuth en de rol zette hem aan het denken. “I hope this music reaches us.”

Klaus Florian Vogt, chanteur atypique et rafraîchissant
Ook in de productie van Parsifal te zien is Klaus Florian Vogt, die de titelrol zingt. Het Franse Forum Opéra sprak de zanger over zijn rol en zijn carrière.

Onthullend
Normaal zingt een operazanger de noten van de componist en de tekst van de librettoschrijver. Maar wat hoor je als hij zingt wat er in zijn hoofd omgaat? Bariton Simon Wallfisch liet het horen voor BBC 3.

https://twitter.com/BBCRadio3/status/757134949900312576

Vorig artikel

Wonderfeel is wonderful

Volgend artikel

De agenda van: Rosanne van Sandwijk

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

4Reacties

  1. Rudolph Duppen
    26 juli 2016 at 12:46

    Ik ben in het bezit van de eerste druk van de door Arthur Rackham geïllustreerde Ring. Het eerste deel, The Rhinegold and The Valkyrie verscheen in 1910 bij William Heinemann en bevat 48 illustraties. Het tweede deel,Siegfried and The Twilight of the Gods verscheen in 1911 ook bij Heinemann en bevat 30 illustraties. Van beide delen werd ook een de-luxe editie in beperkte oplage (1150 exemplaren) uitgebracht gesigneerd door Arthur Rackham waarvan 150 exemplaren werden gereserveerd voor de Verenigde Staten. Er verscheen in de Verenigde Staten ook een handelseditie van beide delen bij Doubleday,Page&Company.,New York.De boeken zijn antiquarisch nog steeds te koop.

    Nu we het toch over Wagner hebben is het misschien grappig om het ANP bericht te lezen over de opening van de Festspiele van dit jaar. Parsifal wordt uitgevoerd in het Markgräfliches Opernhaus!

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    26 juli 2016 at 22:46

    @Rudolph: Klassieke muziek blijft een wereldje apart. Voor de bureauredacteur van het ANP blijkbaar toch de ver van zijn/haar bed show.

  3. Rudolph Duppen
    26 juli 2016 at 23:15

    @Maarten-Jan:De foto die er bij stond was wel van het juiste operahuis.

  4. Maarten-Jan Dongelmans
    27 juli 2016 at 10:10

    @Rudolph: dan loopt er in ieder geval één ‘kenner’ rond.