Cité de l’Opera: Mariame, Bryn en Anna
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 48.
Bryn in Verbier
“Pray to God that you’re healthy”, adviseert Bryn Terfel als je na een vol seizoen tussen en voor de wereldtop moet performen in Verbier. Afgelopen weekend was hij er voor Falstaff. Het festival in Zwitserland is in volle gang. Wie de app van Medici.tv op zijn telefoon of tablet heeft, wordt er dagelijks aan herinnerd.
I added a video to a @YouTube playlist https://t.co/ySKn3qt76O The Hills Are Alive – Bryn Terfel
— Verbier Festival (@VerbierFestival) July 30, 2016
Mariame raconte
Regisseur Mariame Clément is moe en gelukkig na een seizoen in het gezelschap van Rossini, Chabrier en Wagner. Ze vertelt erover in een interview voor de Franse site Tutti Magazine.
https://twitter.com/tuttimagazine/status/759401276077506560
Trebs’ Frühstück
Voor haar rol in Manon Lescaut van Puccini is sopraan Anna Netrebko neergestreken in Salzburg. Het weer zat niet mee, maar daar wilde de diva niet over klagen. Althans, ze deed het discreet in het Russisch: ну, здравствуй, Соленый город! Кому дождя? (volgens Google Translate: Nou ja, hallo, Sun City! Deze regen?).
Guten morgen, Salzburg 😍 ну, здравствуй, Соленый город! Кому дождя?😂 pic.twitter.com/MH3e8xNugA
— Anna Netrebko (@AnnaNetrebko) July 26, 2016
Vanaf het balkon van haar appartement kijkt ze uit over de tuin. Ze is niet van de straat, bewees ze met een citaat – nog voor het ontbijt – van een titel uit de Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler.
"Guten Morgen! Ei gelt? Du! Wird's nicht eine schöne Welt?" pic.twitter.com/A9G8xkTmHr
— Anna Netrebko (@AnnaNetrebko) July 27, 2016
Kledingontwerper Jan Meier van de Salzburger Festspiele ontwierp voor Netrebko een jurk voor haar rol als Manon Lescaut: de 36.000 kristallen die erin zijn verwerkt en de 130 meter stof leiden tot een gewicht van 6 kilo. De vloer van de bühne werd speciaal voor de jurk glimmend zwart gemaakt.
Salzburger Festspiele @SbgFestival – @AnnaNetrebko und ihr Glitzer-Kleid bringen Glamour in die konzertante "Manon" https://t.co/uraKDNTEIC
— BR_KLASSIK (@BR_KLASSIK) August 1, 2016
It’s her
Wie niet het hele lied wil uitzitten, kan op 1.40 inhaken en ziet dan een flits van Renée Fleming, die een piepklein momentje kreeg in de montage van de Fight Song voor Hillary. Iets eerder, op 1.12, is de bijdrage van Jane Fonda te beleven. Niet heel toonvast, maar wel deep mezzo. Het heeft geholpen, want Hillary werd gekozen tot kandidaat voor de Democraten bij de komende presidentsverkiezingen.
Yes, that's me, joining @AmericaFerrera, @Janefonda @KChenoweth & @jessetyler. #imwithher #classicalinthehouse https://t.co/aGDvJP14eA
— Renee Fleming (@ReneeFleming) July 27, 2016
Sarah niet zo royal
Toen we Sarah Connolly enkele jaren geleden mochten interviewen spraken we haar – gezien haar positie in de Britse muziekwereld en haar ‘koninginnenrollen’ – aan met ‘Your Majesty’. Ze kon er wel om lachen. Wie op de link hieronder klikt en even doorscrolt, ziet hoe de Britse mezzo eruitziet als Fricka in de huidige Ring in Bayreuth. Quite a different ball game…
Looking good @BayreuthFest Das Rheingold. The prize for the best-dressed couple goes to @spconnolly and @AyePatz. https://t.co/0MMIWl8dkS
— Bachtrack (@bachtrack) July 27, 2016
Rose’s boysdream
Is het een vliegtuig? Is het een drone? Nee, het is de nieuwe lift in Glyndebourne.
Am loving the new glass lift @glyndebourne #toysforboyswaitingtogetonstage pic.twitter.com/iLt1q8JwUg
— Matthew Rose (@roseandfriends) July 27, 2016
Roberto down under
Tenor Roberto Alagna maakte afgelopen weken een tournee langs de grote steden van Australië. In Nederland zou Shownieuws geen interesse hebben, maar in Australië kan een operazanger meemaken dat hij door SBS wordt geïnterviewd. Het is radio en de interviewer is een Italiaan die Frans spreekt.
REECOUTEZ l'interview que Roberto Alagna a donné en français sur SBS Australia au micro de Domenico Gentile… https://t.co/kHhHUHgB8i
— Roberto Alagna (@roberto_alagna) July 31, 2016
Thomas legt uit
Afgelopen donderdag ging het nieuwe werk van Thomas Adès in première. In Salzburg brachten onder anderen Anne Sofie von Otter en Sally Matthews The Exterminating Angel. Na afloop raakte de componist aan de praat met een Duitse recensent.
German opera critic to me: "why do you write operas?"
Me to German opera critic: "to keep you in work." He didn't get it. And it's not why.— Thomas Adès (@Thomas_ades) July 30, 2016
Opera en literatuur
Aan veel opera’s ligt een boek ten grondslag. Werk van schrijvers als Alexandre Dumas fils, Goethe en Abbé Prevost is ook in het operahuis onsterfelijk geworden. Het Royal Opera House zette tien opera’s op een rij die begonnen als boek.
There's nothing quite like a good book
Especially when it's adapted into an opera: https://t.co/R5dh65actX ^M
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) July 31, 2016
Bayreuth beschreven
De eerste complete geschiedschrijving van de Bayreuther Festspiele is aan het begin van het operafestival van dit jaar gepresenteerd. Voormalig perschef van het Wagner-festival, Oswald Georg Bauer, deed er 27 jaar over om de twee banden met in totaal 1.300 pagina’s te voltooien. Het tweedelige werk ligt voor net geen 130 euro in de winkel.
Erste umfassende Geschichte der Bayreuther Festspiele vorgestellt https://t.co/7Bh1KgiG59
— Dirigent (@dirigent) July 26, 2016
De premiere van Parsifal, tevens de openingsavond van de Bayreuther Festspiele, was een triomf voor dirigent Hartmut Haenchen, die luid werd toegejuicht. Wat meer gemengd waren de reacties op de regie van Uwe Eric Laufenberg. Hoewel dat niet de bedoeling lijkt, is ook buiten Duitsland de opname van de première als stream terug te zien.
Bayreuth Parsifal available to view on demand at BR. Threatened geographical restrictions don’t seem to be enforced: https://t.co/zYcVvvlET9
— Gavin Dixon (@saquabote) July 26, 2016
Beierse gemütlichtkeit
De omgeving suggereert een gezelligheid die het gesprek niet helemaal krijgt. Vorig jaar was dit interview met Christian Thielemann te zien in de pauze van Tristan und Isolde uit Bayreuth in de Duitse bioscopen.
Enjoy a thrilling interview with #ChristianThielemann about Wagner's "Tristan and Isolde": https://t.co/KK7zMVVnzk pic.twitter.com/ZebeAaFatI
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) July 27, 2016
Zoek!
Als een zombie op het scherm van je smartphone kijkend door de wereld gaan: zo ziet het leven van veel jongeren er deze weken uit. En omdat operazangers ook gewone mensen zijn, gaat de rage niet aan hen voorbij.
Hey look @RTuckerMusicFdn!! 😁 You're a Pokemon location! pic.twitter.com/zON3brUSky
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) July 26, 2016
Mozart anno nu
Natuurlijk, de puristen hebben bij voorbaat gelijk: je rommelt niet met Mozart. Maar wat Roel Slootman voor de komende Don Giovanni van Holland Opera aan extra muziek componeerde, is wel echt vétte shit. Wij zeggen: uitbrengen als single en je hebt een zomerhit.
Het geweten van #dongiovanni is vertaald door Roel Slootman #award2015 – trailer: https://t.co/WPpF8QQIzD pic.twitter.com/DXbaCaaluo
— Holland Opera (@hollandopera) July 28, 2016