AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Michael, Peter en Barb

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 49.

Der plats iz do di tsayt
In het New York van het begin van de twintigste eeuw was er theater en ook opera in het Jiddisch. In een artikel over die periode brengt operakenner Fred Plotkin de lezer terug naar de tijd waarin Boris and Bessie Thomashefsky – de grootouders van dirigent Michael Tilson Thomas – de sterren waren van ‘Yiddish Broadway’. Er was ook opera in het Jiddisch. Zelfs Parsifal van Wagner werd bewerkt.

Stream uit Glyndebourne
Handige tips op de Telegraph-website voor wie nog niet zo vertrouwd is met het bekijken van livestreams via computer of tablet. Op dinsdag 9 augustus is om 19.30 uur op de site van de krant de livestream te zien van de Glyndebourne-première van Béatrice et Bénédict van Berlioz. De opname blijft daarna nog een week online staan.

Een speciale podcast van Katie Derham geeft achtergronden bij de voorstelling.

Peter kijkt vooruit
Oops, probleempje met het leiderschap van de New Yorkse Metropolitan Opera. Dat blijkt uit een recent interview met de eindbaas, Peter Gelb, die zegt maar zelden op reis te gaan omdat hij niet gemist kan worden. De directeur onthult ook nog op wie we moeten letten in de komende tijd: tenor Javier Camarena en sopraan Pretty Yende. Zij zullen – ook als duo – enkele belangrijke rollen zingen tijdens het komende seizoen.

Barbara in de New York Times
“Ms. Hannigan has always been an unusually complete artist”, zegt Zachary Woolfe in zijn artikel in The New York Times over Barbara Hannigan.

Barbra in de New York Times
Hoort die andere beroemde Barb, Barbra Streisand, ook in de kolommen van deze rubriek? Wij dachten eerst van niet, maar herinnerden ons toen dat de zangeres uit Brooklyn ooit de plaat Classical Barbra maakte, met bewerkingen van klassieke vocale stukken. Veel van haar fans hielden het niet droog bij Händels ‘Lascia ch’io pianga’ uit Rinaldo. De diva, die nog maar eens meldt hoe haar naam dient te klinken (“It’s Streisand, as in ‘sand on the beach’, not “Strize-and”), leeft als een echte grote ster, in afzondering op haar landgoed in Malibu. Journalist Ben Brantley mocht op audiëntie.

When in Amsterdam…
Bariton Stéphane Degout is in Amsterdam voor de rol van de graaf in Le nozze di Figaro bij De Nationale Opera. In zijn vrije tijd verplaatst hij zich in lokale stijl.

Assepoester in de opera
Voor de jonge bezoekers van La Cenerentola van Rossini bij de San Diego Opera legt Dr. Nic op aanstekelijke wijze uit wat ze kunnen verwachten.

Barok of Minimal?
Op de website van WQXR kunt u ontdekken welke muzikale periode het best bij u past.

Londense Trovatore
De enscenering van Il trovatore van Verdi door het Royal Opera House riep, zoals dat gaat, discussie op. Hoe de versie van David Bösch als regisseur en Gianandrea Noseda als dirigent u bevalt, kunt u nog een paar dagen ontdekken met de stream.

Twintig duo’s in Den Bosch
Op 10 september begint het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Vanwege problemen met de vaste locatie zijn de halve finale en de finale verplaatst naar de Grote Kerk. Twintig liedduo’s nemen deel, met zangers en begeleiders afkomstig uit zeventien landen. Er is één Nederlandse deelnemer.

Wir schaffen es nicht
Het project kost inmiddels 400 à 460 miljoen euro en het einde is nog niet in zicht. De Kölner Oper is nog steeds in verbouwing. Ook komend seizoen worden de voorstellingen gespeeld in het StaatenHaus.

Allen daarheen
Wim is de neef van Frans, de vader van Maria. De dochter van Wim heet Nicole. En allemaal heten ze Fiselier. Nicole heeft een handige nieuwsbrief met de informatie over haar komende concerten.

Musical in de opera
“Gyda llond llwyfan o ffraethineb, dawns a chaneuon bythgofiadwy sy’n cynnwys ‘Another Op’nin’, Another Show’, ‘Brush Up Your Shakespeare’.” Alle reden dus om, als u de kans heeft, dit najaar naar Cardiff, Liverpool of Bristol te gaan voor de productie van de Welsh National Opera. Bariton Quirijn de Lang zingt de rol van Fred Graham / Petruchio in Kiss me, Kate.

Belangwekkende tip
Het festivalseizoen is in volle gang. Binnenkort begint het Grachtenfestival Amsterdam en is er de Dag van de Romantische Muziek in Rotterdam. En in Utrecht gaat het Festival Oude Muziek van start. Voor bezoekers die met groepen vrienden deze evenementen bezoeken, heeft dj Frank “hoitjes” van der Lende een ijzersterk advies.

Vorig artikel

Opera in Aix: Il trionfo del Tempo

Volgend artikel

De agenda van: Marcel van Dieren

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.