Cité de l’Opera: Anna, Thomas en Kaija
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 50.
Trebs zingt de waarheid
Over een paar weken ligt de nieuwe cd van Anna Netrebko in de (digitale) schappen. De hoesfoto van het album Verismo is een tikje hysterisch, hoe ‘Trebs’ de aria’s van onder anderen Cilea, Leoncavallo en een flinke schep Puccini gaat zingen, zal blijken na de release. De sopraan nam de stukken op met echtgenoot Yusif Eyvazov bij het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia onder Antonio Pappano.
Ура!!! Behind the scenes from recording VERISMO, available September 2! » https://t.co/xmSKM4N2re pic.twitter.com/MGyX84c3YB
— Anna Netrebko (@AnnaNetrebko) August 15, 2016
Giuseppe en Kaija
Operablogger Zerbinetta analyseerde voor de tweede keer de programmering van de New Yorkse Metropolitan Opera op de keuzes voor componisten. Verdi is de meest gespeelde componist in 2016/2017, Saariaho de minst uitgevoerde. Maar wel de enige vrouw.
https://twitter.com/ZerbinettasBlog/status/765339335218622464
Berlijnse lucht
In Amsterdam bezingen ze de grachten, in Berlijn de lucht.
I think @nezetseguin is having fun in this clip with Berlin Philharmonic with Berlin Luft https://t.co/hEggo1feFA
— Bill Richards (@brichards54) August 15, 2016
Wie in september die Berliner Luft kan inademen, doet er goed aan het programma van het Musikfest Berlin te raadplegen. Op 19 en 20 september brengt het festival de Staatskapelle Berlin onder leiding van Daniel Barenboim met Jonas Kaufmann, Thomas Hampson en Sarah Connolly in The Dream of Gerontius van Elgar.
Musikfest Berlin 2016 @tenorkaufmann @DBarenboim @ValeryGergiev @thomashampson @GustavoDudamel @berlinerphilharmonie https://t.co/dXausfnhDS
— kultur24.berlin (@kultur24berlin) August 10, 2016
Ooooh noooooooooo!
We hebben dirigent en Metropolitan Opera-maestro-to-be Yannick Nézet-Séguin hoog zitten. Maar hij vraagt veel van onze tolerantie met deze tweet.
CEEEEELLLLIIIINNNNEEEE!! #greatest #CelineDionMTL #admiration @celinedion pic.twitter.com/x3Cjlh73wB
— Yannick Nézet-Séguin (@nezetseguin) August 14, 2016
Bang!
Het Opera Forward Festival deed het begin dit jaar en nu was het Grachtenfestival Amsterdam aan de beurt: de slag op de gong die de dagelijkse handel op de beurs opent. Veelbelovend jong zangtalent bracht de slag toe.
Bariton Raoul Steffani opent de handel op de Amsterdamse beurs voor de start van het Grachtenfestival. pic.twitter.com/rICFfxOT4p
— Euronext Amsterdam (@euronext_nl) August 12, 2016
Thomas spreekt
Presentatrice Dacia Clay heeft er hoorbaar schik in. Na een dikke twee minuten zijn haar melige guitigheden voorbij en klinkt het aangename geluid van Thomas Hampson in Classical Classroom.
New Classical Classroom! 5th installment of the @MusicAcademyW summer mini-series, w/ the legendary @thomashampson. https://t.co/emmvFriMRU
— HPMArts&Culture (@HPMArtsCulture) August 15, 2016
Becoming Oberon
Countertenor Tim Mead, die als jonge zanger inviel voor David Daniels en zo debuteerde in Glyndebourne, vertelt hoe hij Oberon in A Midsummer Night’s Dream van Britten wordt.
'Becoming Oberon' – my Q&A for @glyndebourne https://t.co/CHazzHyfM2
— Tim Mead (@tim_mead) August 16, 2016
Opera woont mooi
Place de l’Opera bracht ooit een grote serie portretten van beroemde operahuizen van overal ter wereld. In dit lijstje van het Royal Opera House staan de elf mooiste op een rij.
Breathtaking photography to give you wunderlusthttps://t.co/uyfvW5oDLc ^M
— Royal Opera House (@RoyalOperaHouse) August 15, 2016
Samenzang op Lincoln Square
Voor de deur van Metropolitan Opera in New York zongen duizend mensen het lied ‘the public domain’, dat componist David Lang schreef voor het jubileum van het Mostly Mozart festival.
On the steps of Lincoln Center, a choir the size of an army! https://t.co/AfsYSsIEfj @davidlangmusic pic.twitter.com/SskQykxBMN
— NPR Classical (@nprclassical) August 15, 2016
Zonder technici staat gansch het raderwerk stil
Opera in het theater, opera op locatie, opera op de radio: voor al die zaken zijn de vaak onzichtbare technici onmisbaar en zelfs bepalend voor de kwaliteit. Op Twitter gaat al een paar weken #TechniciansMakeItHappen rond. Chapeau voor de doorgaans in het zwart geklede mannen en vrouwen achter de schermen.
#TechniciansMakeItHappen Hundreds of technicians enable us to maintain the Hall & put on world-class shows each year pic.twitter.com/PmMfLXAJ7J
— Royal Albert Hall (@RoyalAlbertHall) August 15, 2016
Soubrette
Patrice Munsel was net 18 toen ze debuteerde bij de Metropolitan Opera, in de rol van Philine in Mignon van Ambroise Thomas. Het publiek was enthousiast, de critici vonden haar “cruelly miscast”. Vele jaren later bekende de zangeres dat ze geen idee had wat ze stond te doen. Munsel werd 91.
Patrice Munsel, Soprano Who as a Teenager Won a Met Contract, Dies at 91 https://t.co/hrunY8GKP0
— New York Times Music (@nytimesmusic) August 11, 2016
Iets anders dan regietheater
Regisseur Lotte de Beer kreeg milde tot ronkende recensies voor haar Traviata remixed bij het Amsterdamse Grachtenfestival. In een gesprek met Erik Voermans komt ze zelf aan het woord.
Elke week laat @parool een van de genomineerden van de #Amsterdamprijs aan het woord, deze week Lotte de Beer https://t.co/8KZo7UI8dx
— A'damsFondsvdKunst (@AFK020) August 12, 2016
Antony rules
De hoofdredacteur is streng als het gaat om de berichtgeving op Place de l’Opera: berichtgeving over instrumentale muziek komt er niet in. Meestal niet.
Good review on Antony Hermus – Alphons Diepenbrock at the de Volkskrant… https://t.co/pkO8TYgaKz
— Donemus Publishing (@DonemusNL) August 12, 2016
Boven de 18
Regisseur Christophe Honoré weet nog niet of hij naar Edinburgh wil als daar zijn enscenering van Così fan tutte wordt opgevoerd. De organisatie waarschuwt vooraf dat de productie, die op Place de l’Opera als memorabel werd getypeerd, minder geschikt is voor kinderen en jongeren.
Warning: this opera may cause offence https://t.co/72Y3l3Pzpb
— Telegraph Classical (@TeleClassical) August 15, 2016