BinnenkortNieuws

Kross zingt Carmen Revisited bij Caprera

Na Traviata Remixed bij het Grachtenfestival en een alternatieve Don Giovanni bij Holland Opera presenteert het openluchttheater Caprera in Bloemendaal op 3 en 9 september Carmen Revisited. De bekende opera van Georges Bizet wordt ‘heringepakt’ met de vier belangrijkste personages als rode draad.

Tania Kross.
Tania Kross.

Het arrangement van Carmen, gemaakt door muzikaal leider Thijs Borsten, licht de muzikale hoogtepunten uit de opera uit. Daarbij wordt niet alleen gebruikgemaakt van Bizets muziek, maar ook van flamencomuziek. Het orkest bestaat uit twee vleugels, viool, contrabas, gitaren en een cajon.

Mezzosopraan Tania Kross zingt de hoofdrol van Carmen. Flamencozanger Carlos Denia is geëngageerd als Escamillo.

Het openluchttheater Caprera ligt tussen de duinen en het bos. Iedere zomer worden er voorstellingen gegeven van pop, cabaret, dans, opera en theater. De tribune is tegen een duinpan gebouwd en biedt plek aan 1.100 mensen.

Carmen wordt op 3 en 9 september uitgevoerd. Zie voor meer informatie de website van Caprera.

Vorig artikel

Lahav Shani wordt nieuwe chef RPhO

Volgend artikel

Benjamin Appl raast door de wereld

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

14Reacties

  1. Hans van Verseveld
    24 augustus 2016 at 20:16

    Traviata verknipt, Don Giovanni gemold en ook de Carmen mocht niet ontbreken in het rijtje ‘hoe slopen we een opera’. Hou hier mee op. Als je kennis wil maken met opera, ga dan niet naar al dit soort onmuzikale wanprodukten. Zoals ik bij Don Giovanni al meldde: De componisten draaien zich om in het graf.

  2. 24 augustus 2016 at 21:26

    Amen..

  3. Freek
    25 augustus 2016 at 18:24

    Wat ik me nou toch steeds afvraag: waarom maken deze kunstenmakers geen EIGEN werk dat ook zo fijn aanslaat als het oorspronkelijke werk van de oude meesters? Helemaal vloeken in de modernekunstenarenkerk: maak zelf iets in de stijl van Verdi of Wagner, waarin je allerhande noviteiten verwerkt en trek loodsen vol met de leus ‘IN DE STIJL VAN DE GENIALE X/Y!!!’.

    Maar nee, het oorspronkelijke werk verwordt tot een vehikel van mensen die vast goede bedoelingen hebben, maar de bewuste opera als blokkendoos beschouwen, waaruit iedereen naar believen blokjes kunt weghalen of waaraan je naar willekeur elementen kunt toevoegen. Het is, en het spijt me zeer, niets anders dan parasiteren.

  4. Hans van Verseveld
    25 augustus 2016 at 20:41

    Helemaal waar Freek, maar ik twijfel toch nog aan de goede bedoelingen van die mensen.

  5. Statler en Waldorf
    25 augustus 2016 at 20:46

    het theekransje vervalt in herhaling

  6. kersten
    25 augustus 2016 at 23:32

    Sorry, Statler en Waldorf en Hans, maar Hans van Versevelds naar een aantijging riekende opmerking ontstijgt naar mijn smaak toch de geur van thee.

  7. Freek
    26 augustus 2016 at 12:39

    @S & W: die constatering wil ik u nog wel gunnen, want bij de recensie van Don Giovanni in de Werkspoorkathedraal schreef ik een reactie die in het verlengde van mijn reactie hierboven ligt. Maar ik zou zeggen: drink een kopje mee en bied me een nieuw inzicht. Als het kan, enigszins gefundeerd.

  8. Olivier Keegel
    26 augustus 2016 at 15:18

    Het lijkt hier soms wel Facebook, en dan doel ik op de onbeargumenteerde, inhoudsloze losse flodders als die van S&W. Met zijn “maak zelf iets” reactie heeft Freek een ijzersterk argument. Maar net als vaak bij gefundeerde kritiek op het regietheater, krijg je ook hier geen argument terug. Men wordt uitgemaakt voor “zuur” of “zeur” of “conservatief” of “theekransje”, noem maar op…. maar dit primitieve verbale onvermogen komt niet in de buurt van een enigszins onderbouwde reactie. Niet toevallig zijn dergelijke intellectueel uitgedaagde reacties dan ook nog afkomstig van reaguurders die zich verschuilen achter een povere fantasienaam.

    Dit zo zijnde, wil ik niet nalaten mijn volle instemming betuigen met de zienswijze van Hans en Freek. Deze meeliftende lijkenpikkerij is afkomstig van (inderdaad, Freek!) kunstenmakers die onvoldoende creatief zijn om zelf iets aardigs in elkaar te draaien.

    En wat die goede bedoelingen betreft, een bekende operazangeres wees mij eens op een gezegde dat in Duitsland gebezigd wordt:

    “Het tegenovergestelde van goed is goed bedoeld.”

  9. Olivier Keegel
    26 augustus 2016 at 15:25

    Het wachten is op Holländer Rebooted, Lulu Rebalanced, Butterfly Reexamined en Siegfried Rewritten.

    Een geheel nieuw genre: Opera Retarded !

  10. 27 augustus 2016 at 13:09

    Inderdaad Olivier!
    “Het tegenovergestelde van goed is goed bedoeld.”

  11. Maarten-Jan Dongelmans
    28 augustus 2016 at 09:01

    @Olivier: Ik ga voor Die tote Stadt revisited.

  12. Maarten-Jan Dongelmans
    28 augustus 2016 at 09:05

    Of Die Zauberfloete Retuned/Repolished …

  13. Maarten-Jan Dongelmans
    2 november 2017 at 09:10

    Gisteravond in een bijna uitverkochte Nijmeegse Vereeniging naar de Carmen-uitvoering van Tania Kross gekeken en geluisterd. In haar versie worden klassieke muziek en flamenco met elkaar vermengd zonder dat die twee elkaar al te veel bijten. Hoewel: de Spaanse inbreng is toch wel erg dominant. Zo zingt Escamillo (Carlos Denia) alleen in het Spaans en opent de avond met een folkloristische danseres.
    Kross heeft er voor gewaakt dat bij alle remixing van tekst en muziek toch veel van de oorspronkelijke opera te beluisteren valt. Soms heel geslaagd, zoals in Près des Ramparts en de Habanera. Soms volslagen respectloos. Het beroemde kaarttrio wordt opgeofferd aan schreeuwerig flamencogezang. Alleen Carmens monoloog over de kaart van de dood is gehandhaafd.
    Dat Tania Kross zich als Carmen ook in deze versie als een vis in het water voelt zal niemand verbazen. Ze is immers de ongekroonde koningin van de cross-over, op tv en in het theater. Ik had haar graag een andere Don José gegund dan Charles Hens (o.a. artistiek leider van Opera Theater Amsterdam). In de programmaflyer staat hij genoteerd als ‘een avontuurlijke operazanger met een rauw randje’. En een lelijke stem, zou ik daar aan willen toevoegen en volstrekt onvoldoende voor de rol van Don José. Daar stond tegenover dat de imposante sopraan van Francis van Broekhuizen als Michaela een paar maatjes te groot is. Wel een komisch talent: de zangeres tekende voor de voorstelling voor de grappigste opera-inleiding ooit.
    Het publiek reageerde opgetogen op Kross’ visie op Carmen van Bizet. Het kan zich bovendien verheugen op de nodige napret. Wie zijn of haar mailadres heeft achtergelaten mag zich op termijn verheugen op een dvd-registratie. Vermoedelijk niet vanuit Nijmegen, want camera’s heb ik hier niet gezien.

  14. Ries
    2 november 2017 at 12:22

    Tja, ik sluit me geheel bij bovenstaande schrijvers aan. Elders heb ik geschreven dat als ‘met naar deze tijd brengen’ is bedoeld de’Instagram, selfie en kijk mij ‘s’ tijd, de missie is geslaagd. Nmm is Carmen voor dir doel gebruikt. Ik heb meer waardering voor uitvoerende artiesten, die hun talent willen inzetten voor het brengen van het verhaal. En of dat dan in een modern of oud jasje gebeurt, maakt me niet zoveel uit. De videoregistratie heb ik maar niet aangevraagd…