Cité de l’Opera: Daniele, Kyle en Joseph
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter, Facebook en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 54.
Gatti is begonnen
Hij was dertig en gekleed in jeans en een T-shirt: het eerste bezoek van Daniele Gatti aan het Amsterdamse Concertgebouw had wat je noemt een informeel karakter. De dirigent is er sinds vrijdag officieel chef-dirigent en daar besteedde de New York Times aandacht aan. Volgend jaar mei, aan het eind van zijn eerste seizoen in Amsterdam, dirigeert hij Salome van Strauss bij De Nationale Opera.
A very nice interview in with chief-conductor Daniele Gatti in the @nytimes. https://t.co/8cZrfs6gmX #RCOamsterdam #danielegatti
— Concertgebouworkest (@ConcertgbOrkest) September 12, 2016
Dwingend
Tegen Verdi zeg je geen nee.
https://twitter.com/Opera_North/status/774136533498535936
Blije fan
Het is een aardige uitvinding om vast te leggen dat je je idool echt hebt ontmoet, maar eigenlijk is de menselijke arm gemiddeld te kort voor een fatsoenlijke selfie.
I would like to thank @AilynPerez1 for helping me take what I believe to be the best selfie of all time: pic.twitter.com/fXw29DVuKT
— Brenna (@bee_yes) September 9, 2016
Opera en film
Regisseur Woody Allen mag graag opera in zijn films stoppen, maar in het overzicht dat het Royal Opera House maakte, komt hij niet voor. Amadeus natuurlijk wel, en ook Pretty Woman heeft een operatintje.
Playing up to a few of opera's most fantastical stereotypeshttps://t.co/iVxKcPjvVS ^M
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) September 12, 2016
Nieuw werk van David Lang
The Loser is de bewerking tot een opera van de roman Der Untergeher van Thomas Bernhard. De eenmansproductie van het nieuwe werk van David Lang ging afgelopen week in New York in première.
Review: In This One-Man Opera, It’s All in His Head https://t.co/tvaqiY98R9
— New York Times Music (@nytimesmusic) September 8, 2016
Veiligheid aan boord
Sinds deze tweet van Kyle Ketelsen is tijdens vluchten van en naar Zürich niet alleen het meenemen van vloeistoffen en messen verboden, maar ook het dragen van doornenkronen en het raar bewegen van de handen.
I'm on a plane, off to Zurich to repeat this holy Mephistopheles in our @operzuerich #Faust #BadIsGood@CharlieTenor pic.twitter.com/WzOSYxJJwy
— Kyle Ketelsen (@kyleket) September 3, 2016
Nieuw in Covent Garden: Oliver
Oliver Mears gaat Kasper Holten opvolgen als operadirecteur van Covent Garden. Er was niet veel over hem bekend, maar The Guardian heeft wat achtergrond gevonden.
Oliver Mears to be Royal Opera House's new director of opera https://t.co/zn8oaRJuMm
— theoperacritic.com (@theoperacritic) September 13, 2016
Nieuw in Covent Garden: Norma
Het Londense operahuis opende gisteren het seizoen met een nieuwe enscenering van Norma van Bellini. Regisseur was Àlex Ollé van La Fura dels Baus. De zangers konden er niks van. Vond een twitteraar.
Vocally speaking, #ROHNorma was the worst performance I've seen since…#ENOTristan: pic.twitter.com/fP4nIh1Q2Z
— Attila (@attilalondon) September 12, 2016
Een ander vond de productie raar.
Enjoying #ROHNorma – some fine singing especially from Joseph Calleja – but the production is slightly odd. Druids/Christians?
— David Hornby (@DavidHornbyUK) September 12, 2016
Tenor Joseph Calleja deed zijn best…
https://twitter.com/MalteseTenor/status/775296986501226496
…en retweete ook de negatieve reacties. Dat kwam hem weer op commentaar te staan.
Odd that @MalteseTenor would RT something so unashamedly bashing of his colleagues
— Aaron Stepanek (@AaronStepanek) September 13, 2016
Lof voor Ariadne
De eerste uitvoering van Ariadne auf Naxos door de Nederlandse Reisopera leverde een golf van waardering op. Twee van de hoofdrolzangeressen, Karin Strobos en Jennifer France, gaven wat achtergrond bij hun rollen.
INTRODUCING 2 of our leading ladies: Watch “Reisopera -interview Karin Strobos and Jennifer France” on #Vimeo https://t.co/sPqqgO4PqM
— Nederlandse Reisopera (@Reisopera) September 8, 2016
Herinneringen
Canadees Gerald Finley stond ooit met de onlangs overleden Johan Botha in Tannhäuser van Wagner. Hij zocht de foto, gemaakt in Chicago, weer even op.
https://twitter.com/GeraldFinley/status/565152939464228864
Het moet voor jonge zangers een lastig thema zijn: je eerste grote rol in een productie met zeer ervaren en bekende collega’s. Sopraan Amanda Majeski had die ervaring met Johan Botha en vatte die herinnering mooi samen.
RIP Johan Botha.An outstanding artist.I will never forget his kindness as I sang my first Eva to his 100+ Walther pic.twitter.com/E266AyBxkG
— Amanda Majeski (@majeskiamanda) September 8, 2016
Is klassieke muziek stom?
Te lang, te duur, te elitair. Het zijn een paar (voor)oordelen die mensen ervan weerhouden om van klassieke muziek te genieten. Jonathan McAloon verwerpt alle bezwaren met hetzelfde recept: ga naar de BBC Proms.
These “11 obstacles to liking classical music” are an interesting read. This might change a few opinions…? https://t.co/Sx6ojmkPU6
— BBC Philharmonic (@BBCPhilharmonic) September 9, 2016
Voor altijd in het hart
Het slotapplaus bij de première van Le nozze di Figaro, vorige week bij De Nationale Opera, was voor ‘contessa’ Eleonora Buratto onvergetelijk.
https://twitter.com/EleonoraBuratto/status/773425657271422976
Wonderful
Ieder jaar in december duikt de ultieme kerstfilm ergens weer op bij een tv-zender: It’s a wonderful life van Frank Capra. Dankzij componist Jake Heggie kan dat verhaal nu ook live in een operahuis worden beleefd. Zijn operaversie van de film gaat in december in Houston in première.
It's a wonderful life, le feel-good opéra de Jake Heggie en création mondiale en décembre @HouGrandOperahttps://t.co/CC8JqEFXpW
— Forumopera.com (@Forumopera) September 6, 2016
Geer en Goor bij de opera
Wat homo’s aantrekt in opera onderzocht Eleonore Büning voor de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Why do many gay men love opera? https://t.co/PvF3pLIG9t via @sharethis
— Norman Lebrecht (@NLebrecht) September 6, 2016
Heldentenor in New York
Stuart Skelton, “aussie heldentenor”, is begonnen aan de repetities voor zijn rol als Tristan in de nieuwe productie van Tristan und Isolde in de Metropolitan Opera in New York. De voorstelling is ook als seizoensopener in de bioscopen te zien.
1st day on stage for Tristan und Isolde. @ The Metropolitan Opera https://t.co/qOozhIUMDe
— Stuart Skelton (@StuartSkelton) September 6, 2016