BinnenkortNieuws

Foyeravond over Manon Lescaut bij DNO

De Nationale Opera organiseert op 19 september een Foyeravond over Manon Lescaut, een opera van Puccini die vanaf 10 oktober in een nieuwe productie bij het Amsterdamse operahuis te zien is. De avond draait om “tragische vrouwen in de kunst”.

Met de Foyeravonden wil Nationale Opera & Ballet in Amsterdam zijn publiek opwarmen voor aanstaande producties. (© Luuk Kramer)
Met de Foyeravonden wil Nationale Opera & Ballet in Amsterdam zijn publiek opwarmen voor aanstaande producties. (© Luuk Kramer)

De Foyeravonden van De Nationale Opera (DNO) zijn bedoeld als opwarmertje voor komende producties. In een informeel programma van ongeveer een uur wordt de productie op allerlei manieren uitgediept.

De eerste Foyeravond van het seizoen draait om Manon Lescaut en, breder, “de tragische vrouwfiguur binnen de kunsten”, aldus DNO. Giacomo Puccini’s personage Manon Lescaut wordt geschaard onder een grote groep tragische vrouwen uit de kunsten, waaronder Emma Bovary en Anna Karenina.

Ko van ’t Hek presenteert de avond en gaat in gesprek met dramaturg Klaus Bertisch over het hoofdthema. Theatermaker Laura Mentink speelt een fragment uit Wittgenstein’s Mistress, “een hedendaagse theatermonoloog over een tragische vrouw die terugblikt op haar leven”. Tussendoor klinken muziekfragmenten uit de voorstelling, evenals andere stukken rond het thema, uitgevoerd door onder meer een strijkkwartet van het Nederlands Kamerorkest.

Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera.

Vorig artikel

Het IVC 2016: de halve finale

Volgend artikel

Konwitschny's Juive dingt naar Der Faust

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

9Reacties

  1. Olivier Keegel
    14 september 2016 at 21:13

    Ben één keer bij zo’n Foyeravond geweest, de uitdrukking “met de haren erbij gesleept” waarde nog dagen lang in mijn gedachten rond.

    “Theatermaker Laura Mentink speelt een fragment uit Wittgenstein’s Mistress, een hedendaagse theatermonoloog over een tragische vrouw die terugblikt op haar leven.” Dat doet me weer het ergste vrezen.

    Houd je toch bij die opera! Laat een Puccini-deskundige en een musicoloog aan het woord. Bij dat irritant-modieuze “in een breder verband plaatsen” is geen operaliefhebber gebaat.

    Paul Korenhof: you are wanted!

  2. kersten
    15 september 2016 at 10:45

    Het gaat niet om de operaliefhebber, Olivier, die komt -op operapietje na dan- toch wel naar die opera. Onder `in een breder verband plaatsen` wordt bedoeld `een breder geïnteresseerd publiek aanboren`.

  3. kersten
    15 september 2016 at 11:45

    NB `operapietje` is allerminst denigrerend bedoeld.
    PS Sorry voor contaminatie `verstaan onder`, `bedoelen met`.

  4. Pieter K. de Haan
    15 september 2016 at 13:23

    Ik ben een trouwe lezer van “Place de l’Opera”, maar sinds enige tijd probeer ik mij niet meer in de diverse discussies te mengen en ook nu doe ik dat niet. Ik vraag slechts een nadere uitleg aan meneer Kersten. Ik begrijp namelijk niet dat met “in een breder verband plaatsen”, mede gelet op de aanprijzingen van de foyeravonden door DNO, bedoeld zou zijn “een breder geïnteresseerd publiek aanboren”.

  5. kersten
    15 september 2016 at 22:41

    @ Pieter K. de Haan: wellicht heb ik mij te lichtvaardig over het fenomeen Foyeravonden uitgelaten. Aangezien ik diep in de provincie woon laat ik in Odeon en Vriendenbulletin mededelingen over Foyeravonden en Filmavonden langs mij heen gaan. Mijn reactie op Olivier Keegels irritatie beoogde slechts begrip te vragen voor het in mijn dus misschien bevooroordeelde ogen bestaande streven van DNO een nieuw publiek, bv. in historie en literatuur geïnteresseerden maar niet direct opera-minded, de operatempel in te krijgen.
    Prettig overigens, meneer De Haan, u weer eens te lezen.

  6. Leen Roetman
    16 september 2016 at 12:20

    Lijkt me onwaarschijnlijk om met Foyeravonden nieuw publiek te winnen. Dan moet je als nieuwe bezoeker twee keer naar Amsterdam afreizen, twee keer een avond vrij maken en twee keer betalen.
    Operakenners schieten er volgens Olivier ook niks mee op.
    Dus ja, voor wie zijn ze eigenlijk bedoeld?
    Ik adviseer de afdeling Communicatie van DNO nog eens hard na te denken wie ze nu eigenlijk willen bereiken of denken een plezier te doen.
    Gezien de banner op deze website lijkt de animo gering…

    (Dit lijkt mij veel leuker http://vrienden.dno.nl/agenda/2016/10/05/opera-op-het-witte-doek/

  7. Pieter K. de Haan
    16 september 2016 at 13:48

    Dank, meneer Kersten, voor uw toelichting. DNO richt zich m.b.t. de foyeravonden n.m.m. expliciet op a.s. bezoekers van producties. Ook ik woon “in de provincie”, zij het misschien niet zo diep als u, maar ik heb het er niet voor over om voor een foyeravond van 1 uur heen en terug 2½ à 3 uur auto te rijden en perverse sommen parkeergeld te betalen. Ik ben blij, dat u het prettig vond mij weer eens te lezen. In het verleden vond niet iedereen dat.

  8. kersten
    17 september 2016 at 16:06

    @ Pieter K. de Haan: Ce qui nous unit est bien plus fort que ce qui nous sépare!

  9. Stefan Caprasse
    19 september 2016 at 10:19

    Je n’en suis pas si sur…