Cité de l’Opera: Lisette, Anna en Alice
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 58.
Première
Gisteravond ging de nieuwe productie van Manon Lescaut in première bij De Nationale Opera. Maar waar was een Anita Witzier, een Lieke van Lexmond, een Mariska van Kolck? Waar waren de AAA-status BN’ers?
De altijd stralende Mariska van Kolck komt aan bij de première van #deverleiders pic.twitter.com/F1PtCqOMv6
— Koninklijk Theater Carré (@theatercarre) October 10, 2016
Die zaten een paar honder meter verderop in Carré bij het vormingstoneel. Maar cast en koor waren er klaar voor.
Premiere Manon Lescaut #Nationaleopera pic.twitter.com/GGHtTX4N62
— Yvonne Kok (@Yvonne_Kok) October 10, 2016
De arme Thomas Oliemans moet voor zijn rol als Lescaut alweer met een merkwaardig kapsel de bühne op. Wie hem helemaal als zijn eigen zelf wil zien, moet nog even wachten. Op 25 oktober geeft hij een lunchconcert in Nationale Opera & Ballet onder de titel Bannink en Brel.
Lescaut is ready for #manonlescaut @DutchNatOpera @EvaMariawb toi toi for opening night! @NedPhO_NKO #andreabreth pic.twitter.com/oqckroVsfn
— Thomas Oliemans (@thomas_oliemans) October 10, 2016
Breedbeeld-tv in Louis Seize-kastje
Ariadne auf Naxos van de Reisopera toerde de laatste weken door het land en dat bleef niet onopgemerkt. De laatste twee voorstellingen werden gegeven in Carré in Amsterdam. De combinatie van het decor en de podiumlijst van Carré leidde tot een lichte clash der culturen.
Ariadne auf Naxos.
Curtain call. pic.twitter.com/bBg2RcgdPT
— Wagner & Heavy Metal (@WagnerMetal) October 8, 2016
Alice als man bij COC
Dit najaar zingt Alice Coote weer een ‘Hosenrol’ bij de Canadian Opera Company. Die brengt Ariodante van Händel op de planken. In een artikel legt Coote uit hoe het is om een man te spelen.
Last year @AliceCoote wrote this article on her experience playing male characters. Highly relevant for Ariodante! https://t.co/r7nf68ZeWV pic.twitter.com/p4sgpLqMnv
— Canadian Opera Company (@CanadianOpera) October 9, 2016
De liedcyclus
Christopher Fox legt een verbinding tussen Schubert en Sinatra.
From Schubert to Sinatra: why the song cycle speaks to the heart re. on-going Schubert cycle @wigmore-hall https://t.co/GLTG6BU3Vo
— PremierClassical (@PremierClassica) October 10, 2016
ECHO in Berlijn
Anna Netrebko zong Puccini, Jaroussky deed Händel en Jonas Kaufmann kwam alleen om te praten – vanwege zijn stemproblemen. Het ZDF-feestje van de uitreiking van de ECHO Klassik Awards is vanuit Nederland niet meer terug te zien vanwege de rechten. De rodelopergesprekken staan wel op het kanaal van Crescendo op YouTube.
Alle Interviews vom Red Carpet & Backstage demnächst im YouTube-Channel von crescendo: https://t.co/u6esGLroPW #ECHOKLASSIK2016 pic.twitter.com/xDs1m9YSk1
— ECHO (@ECHO_Musikpreis) October 9, 2016
Het speciaal van logo’s voorziene behangetje als achtergrond voor interviews en foto’s hoort er tegenwoordig bij. Zoiets heeft ook een naam: ‘Gewinnerwand’.
Impressionen von der Gewinnerwand beim #EchoKlassik2016 Teil 3 pic.twitter.com/kGLPxE1Ybw
— Kick-Media (@Kick_Media) October 9, 2016
Molly voor een zwarte Gewinnerwand
Blogger Molly Tullis heeft verstand van mode en make-up. “My medium is liquid eyeliner”, zo onthult haar Twitter-profiel. Ze geeft goede raad aan wie een uitnodiging voor een première krijgt met de melding ‘black or white tie’. Ze droeg zwart naar de première van Das Rheingold van de Lyric Opera of Chicago. En laat de ‘Gewinnerwand’ nou ook net zwart zijn…
https://twitter.com/HauteTempered/status/784443214052921345
Dat zouden meer mensen moeten doen
Afgelopen zaterdag opende het elfde seizoen van de Live in HD-serie van de Metropolitan Opera in New York. Deze bezoeker had al pret voor hij binnen was.
Dancing in the rain @MetOpera Something we should all be doing in this crazy world. pic.twitter.com/oNKU3KdAQn
— Matthew Rose (@roseandfriends) October 8, 2016
Radio Venezia
Het operatheater La Fenice in Venetië heeft nu een eigen online radiostation.
La #webRADIO de #lafenice. Musica e Opera 24 ore su 24! Ascoltate il nostro battito, basta un click! https://t.co/9HiQ60unHi pic.twitter.com/HoLwJsFHDV
— Teatro La Fenice (@teatrolafenice) October 9, 2016
Lisette pakt uit
Lisette Oropesa – eind van dit seizoen wordt ze weer in Amsterdam verwacht voor haar rol van Gilda in Rigoletto – duikt op Twitter nogal eens op in sportkleding. Ze is fanatiek hardloopster en traint rond haar voorstellingen overal ter wereld. Maar zo zien we haar ook heel graag.
Today is our final performance of #Brahms #GermanRequiem here with the @DallasSymphony and the @DalSymChorus! Toi toi toi to everyone! pic.twitter.com/lt0L7s8DZg
— Lisette Oropesa (@Lisette_Oropesa) October 9, 2016
En wat vindt Joop?
Het was jaren geleden ondenkbaar, maar tegenwoordig doet zelfs in serieuze kunstkringen de mening van de voormalig handelaar in feestartikelen ertoe.
'Er is veel schade aangericht aan onderkant cultuursector.' Joop van den Ende in #Buitenhof. pic.twitter.com/dRlp2MRtuQ
— Buitenhof (@Buitenhoftv) October 9, 2016
Lucas eet planten
“I had to accept that opera has become more visually intensive than in the past”, constateerde Lucas Meachem. De bariton vond zichzelf te dik en werd vegetariër.
How a plant-based diet transformed baritone @LucasMeachem https://t.co/iXfDRq8Buu @vegan @VegNews @SFOpera @veganoutreach @VegTimes @vegsoc pic.twitter.com/Gdlm1DVPHX
— Barihunks (@Barihunks) October 7, 2016
Hippe barbier
Lindoro, eigenlijk de graaf van Almaviva, staat met zijn matties voor de deur van de Starbucks in Berlijn. Hij appt wat met zijn chickie.
Liebe in Zeiten von Social Media … #KOBBarbiere Teaser ist online! Premiere 9. Oktober … https://t.co/unfDgWGKfp
— Komische Oper Berlin (@Komische_Oper) October 7, 2016