Cité de l’Opera: Pierre, Iain en Duncan
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 59.
Selfie met de ster
Bariton Thomas Hampson heeft – zo weten we uit ervaring – niet veel last van sterallures. ‘Echte’ sterren tolereren minzaam dat anderen met hen op de foto willen, Hampson legt een ontmoeting met collega René Pape gewoon zelf vast.
Lovely surprise that my friend and wonderful colleague @renepapebass stopped by the rehearsal. @OSLmusic #Mahler #desknabenwunderhorn pic.twitter.com/ZhOzxdqmXd
— Thomas Hampson (@thomashampson) October 13, 2016
Antoni vond het p-h-e-n-o-m-e-n-a-l
U boft maar met recensenten op Place de l’Opera, die hun bevindingen en opinies netjes uitschrijven. Deze Antoni babbelt een halfuur vol over de Parsifal-productie die afgelopen zomer in Bayreuth in première ging. Maar na een halfuur ’talking head’ weet u álles.
Thoughts on Wagner's Parsifal Live from the Bayreuther Festspielhaus https://t.co/BrWH9iK6u5 via @YouTube
— The Wagnerian – During Beethoven 2020! (@TheWagnerian) October 16, 2016
Met volle mond zingen
Afgelopen zondag was het Wereldvoedseldag. De English National Opera vierde dit feest van het verstandige eten met een serie megaflauwe tweets over voedsel en muziek. We zagen The Turn of the Stew voorbijkomen, iemand had Manon Lescargots verzonnen en een ander bedacht Ariadne auf Nachos. En we zagen deze Cake’s Progress.
The Cake’s Progress #OperaFoods #WorldFoodDay pic.twitter.com/4Kw93KyxwH
— English National Opera (@E_N_O) October 16, 2016
Dresscode
Grange Park Opera in Groot-Brittannië past zijn dresscode voor bezoekers aan. Of dat veel verandert, is de vraag: “People can wear whatever they like. A nice Italian suit is a better piece of clothing than a tatty old dinner jacket. We don’t all have to have the same life.” Op naar Oger!
Country opera changes its dress code https://t.co/Fftq0b3hqp pic.twitter.com/w1Wm8oinR9
— Norman Lebrecht (@NLebrecht) October 16, 2016
Er is hoop
Voor wie de nieuwe Manon Lescaut van De Nationale Opera té Duits, té regie, té woestijn en té Breth vond, is er altijd een alternatief.
Join us this weekend for two incredible shows of Andre Rieu's 2016 Maastricht Concert. pic.twitter.com/nB5luNKJWE
— Cinema Nouveau (@nouveaubuzz) October 14, 2016
Heren met spieren
Het wonderlijke verschijnsel van de barihunk-cultus – inclusief een website, een jaarlijkse kalender en een eindeloze stroom Twitter-berichten met alweer een hunk zonder shirt – laat zich door ons met moeite serieus nemen. Maar gelukkig brengt de Canadese Catherine Kustanczy, volgens haar Twitter-account Freelance Arts Journalist, het fenomeen in kaart.
In which @alexanderncoc says of @lucapisaroni, “there’s no better Figaro" & I interview @PhillipAddis & @Barihunks https://t.co/8wUodKr9m8
— Catherine Kustanczy (@catekustanczy) October 15, 2016
Onze Pierre in New York
Het interview dat Corinna da Fonseca-Wollheim maakte voor de New York Times ging de laatste week rond op Twitter en Facebook. Interessant om te lezen hoe in New York tegen Audi wordt aangekeken.
A Legend of the International Culture Scene Arrives in New York https://t.co/fJt2sSRgot
— New York Times Music (@nytimesmusic) October 13, 2016
Don Giovanni, the movie
Na een succesvolle serie in de Werkspoorkathedraal wordt nu gewerkt aan de filmversie van Don Giovanni volgens Joke Hoolboom.
Part 1 making the movie of #dongiovanni – https://t.co/nnpmRpRbnl
— Holland Opera (@hollandopera) October 13, 2016
Een andere productie van Holland Opera is genomineerd voor een YAMaward, een prijs voor de beste jeugdvoorstelling. Stemmen kan nog tot 24 oktober.
#roodhapje dingt ook mee voor de publieksprijs – stem (elke dag) op https://t.co/PRwyNZ2rGR pic.twitter.com/QuY6I5rsQc
— Holland Opera (@hollandopera) October 5, 2016
Jevgeni van Garsington
Garsingtons productie van Jevgeni Onjegin is tot eind december nog online te bekijken.
Watch a complete performance of #Tchaikovsky's Eugene Onegin from @GarsingtonOpera @operaplatform https://t.co/S4NHOvc7i9 pic.twitter.com/Spe67LyXMW
— Gramophone (@GramophoneMag) September 22, 2016
Wagner in Vlaanderen
Over enkele dagen brengt Opera Vlaanderen een nieuwe productie van Wagners Der fliegende Holländer in première. In de titelrol zingt de Britse bas-bariton Iain Paterson, die binnenkort zelf aan het woord komt op Place de l’Opera.
Ontdek alles over ons #Wagner topteam! https://t.co/hOUvNI70cM #hollander pic.twitter.com/FZP0Vq8KKG
— Opera Ballet Vlaanderen (@operaballetvl) October 13, 2016
Duncan bij Glyndebourne
In Nederland kennen we Duncan Rock onder meer van zijn rol als Don Giovanni bij Het Symfonieorkest onder leiding van Jan Willem de Vriend in een reizende productie uit 2015. Met dezelfde rol gaat hij op reis door Engeland.
New on the blog: Meet Don Giovanni – our interview with @DRock_baritone https://t.co/vGJOp6NHlI pic.twitter.com/sRawUwDOCR
— Glyndebourne (@glyndebourne) October 13, 2016