AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Pierre, Iain en Duncan

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 59.

Selfie met de ster
Bariton Thomas Hampson heeft – zo weten we uit ervaring – niet veel last van sterallures. ‘Echte’ sterren tolereren minzaam dat anderen met hen op de foto willen, Hampson legt een ontmoeting met collega René Pape gewoon zelf vast.

Antoni vond het p-h-e-n-o-m-e-n-a-l
U boft maar met recensenten op Place de l’Opera, die hun bevindingen en opinies netjes uitschrijven. Deze Antoni babbelt een halfuur vol over de Parsifal-productie die afgelopen zomer in Bayreuth in première ging. Maar na een halfuur ’talking head’ weet u álles.

Met volle mond zingen
Afgelopen zondag was het Wereldvoedseldag. De English National Opera vierde dit feest van het verstandige eten met een serie megaflauwe tweets over voedsel en muziek. We zagen The Turn of the Stew voorbijkomen, iemand had Manon Lescargots verzonnen en een ander bedacht Ariadne auf Nachos. En we zagen deze Cake’s Progress.

Dresscode
Grange Park Opera in Groot-Brittannië past zijn dresscode voor bezoekers aan. Of dat veel verandert, is de vraag: “People can wear whatever they like. A nice Italian suit is a better piece of clothing than a tatty old dinner jacket. We don’t all have to have the same life.” Op naar Oger!

Er is hoop
Voor wie de nieuwe Manon Lescaut van De Nationale Opera té Duits, té regie, té woestijn en té Breth vond, is er altijd een alternatief.

Heren met spieren
Het wonderlijke verschijnsel van de barihunk-cultus – inclusief een website, een jaarlijkse kalender en een eindeloze stroom Twitter-berichten met alweer een hunk zonder shirt – laat zich door ons met moeite serieus nemen. Maar gelukkig brengt de Canadese Catherine Kustanczy, volgens haar Twitter-account Freelance Arts Journalist, het fenomeen in kaart.

Onze Pierre in New York
Het interview dat Corinna da Fonseca-Wollheim maakte voor de New York Times ging de laatste week rond op Twitter en Facebook. Interessant om te lezen hoe in New York tegen Audi wordt aangekeken.

Don Giovanni, the movie
Na een succesvolle serie in de Werkspoorkathedraal wordt nu gewerkt aan de filmversie van Don Giovanni volgens Joke Hoolboom.

Een andere productie van Holland Opera is genomineerd voor een YAMaward, een prijs voor de beste jeugdvoorstelling. Stemmen kan nog tot 24 oktober.

Jevgeni van Garsington
Garsingtons productie van Jevgeni Onjegin is tot eind december nog online te bekijken.

Wagner in Vlaanderen
Over enkele dagen brengt Opera Vlaanderen een nieuwe productie van Wagners Der fliegende Holländer in première. In de titelrol zingt de Britse bas-bariton Iain Paterson, die binnenkort zelf aan het woord komt op Place de l’Opera.

Duncan bij Glyndebourne
In Nederland kennen we Duncan Rock onder meer van zijn rol als Don Giovanni bij Het Symfonieorkest onder leiding van Jan Willem de Vriend in een reizende productie uit 2015. Met dezelfde rol gaat hij op reis door Engeland.

Vorig artikel

Anna Lucia Richter zingt Liederkreis

Volgend artikel

Speelse Così fan tutte in Londen

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.