Cité de l’Opera: Ruth, Billy en Fritz
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 60.
Billy naar Enschede
Een nieuwe productie van Brittens opera Billy Budd ging afgelopen week in première bij het Britse Opera North. De voorstelling werd samen met de Nederlandse Reisopera geproduceerd. Hopelijk zijn ze daar al aan het sparen om de sterrencast uit Leeds ongewijzigd over te nemen: Roderick Williams, Alastair Miles en Alan Oke zongen de hoofdrollen.
★★★★ "Three wonderfully realised performances" Billy Budd review @Opera_North https://t.co/fgc4WqHnrk pic.twitter.com/BMFz8Nifbf
— The Stage (@TheStage) October 19, 2016
De vrouw van Billy Budd
Roderick Williams zingt de titelrol in de nieuwe regie van Orpha Phelan. Williams’ echtgenote leefde mee met de première.
Toi toi card from my wife… #ONBudd pic.twitter.com/sCHM4NkOdz
— Roderick Williams (@Sviceridor) October 18, 2016
Mevrouw de rechter op het operapodium
De rol van La Duchesse de Krakenthorp in La fille du régiment van Donizetti is, volgens de New York Times, “a character often played by divas of a certain age”. De diva van dienst bij de Washington Opera is volgende maand een heuse rechter van het Amerikaanse Supreme Court. Ruth Bader Ginsburg is sinds 1993 Associate Justice van het hoogste rechtscollege in de Verenigde Staten. En operafan. Nadat ze al eerder op het podium verscheen als figurant, heeft ze nu een sprekende rol. Het jonge talent is 83 jaar oud.
Making Her Operatic Debut, the Notorious R.B.G. https://t.co/vBjRU3vLOJ
— New York Times Music (@nytimesmusic) October 21, 2016
Proefliggen
De bas Dmitry Ulyanov zingt in Amsterdam vanaf 7 februari 2017 de rollen van Prins Galitski/Khan Kontsjak in Prins Igor bij De Nationale Opera. In Antwerpen is hij deze weken Daland in Der fliegende Holländer. Dit is een foto van een repetitie met het koor.
RT @dmitryulyanov: What is it??? It's a hard work of #derfliegenderholländer #daland #ilovemywork #morningstyle 😜😎🎼😴 pic.twitter.com/1euFdI45CB
— Opera Ballet Vlaanderen (@operaballetvl) October 1, 2016
Is Barry eng?
Rupert Christiansen van de Britse krant The Telegraph voelde schroom toen hij Barry Kosky moest interviewen. “Gay, Jewish and Australian, he ranks as one of Europe’s most flamboyant opera directors”, dacht Rupert vooraf. Maar het viel mee, gelukkig, er was mee te praten. Kosky is in Londen voor De Neus van Sjostakovitsj.
Barrie Kosky interview: I weep for ENO, but it needs a clear identity https://t.co/KajDU2ye93
— Opera Today (@operatoday) October 19, 2016
Tweede keer in Italië
De Italiaanse bas-bariton Luca Pisaroni staat op de podia van grote operahuizen overal ter wereld, maar zong nog maar één keer in eigen land. In een zeer uitgebreid interview vertelt hij over zijn tweede operarol in Italië, begin volgend jaar in de Scala, waar hij Leporello zal zingen in een regie van Robert Carsen.
In conversation with Luca Pisaroni: back to Milan with his La Scala debut https://t.co/CssERqZZsx pic.twitter.com/G13RNQNojn
— Graham Spicer (@gramilano) October 21, 2016
Hallootjes uit Keulen
Een operahuis dat twittert met de tekst “Hallöchen” is nauwelijks serieus te nemen, maar in Keulen is de opera dan ook al een paar jaar op drift. Letterlijk, want de uit de hand gelopen verbouwing van het eigen theater leidt er ook dit seizoen toe dat men in het Staatenhaus aan de Rijnoever speelt. Om publiek te lokken, gaat er sinds kort een bus.
Hallöchen!! Einmal zur Oper Köln im StaatenHaus bitte! #opernbus #operkoeln pic.twitter.com/NSHv4J2QLM
— Oper Koeln (@operkoeln) October 19, 2016
Zelfs een glaasje Sekt in de bus behoort tot de mogelijkheden.
An Sektausschank an Haltestellen könnten wir uns gewöhnen, oder? #opernbus #operkoeln pic.twitter.com/FtilJxXb7o
— Oper Koeln (@operkoeln) October 19, 2016
De Neus in Londen
Sinds een week brengt het Royal Opera House de opera De Neus van Sjostakovitsj. Cultureel historica Rosamund Bartlett dook in de ontstaansgeschiedenis.
How the musical tide turned against Shostakovich:https://t.co/2RZzm9S96y #ROHnose ^M
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) October 18, 2016
Voulez-vous chanter avec moi ce soir?
Countertenor Anthony Roth Costanzo zingt in Los Angeles de veeleisende titelrol in de opera Akhnaten van Philip Glass. Tussen repetities en uitvoeringen door luistert hij graag naar onder anderen Pati Labelle.
What is it like to play a famous pharaoh in Philip Glass's #Akhnaten? Ask @A_R_Costanzo: https://t.co/7LU5fq8WD2
— LA Opera (@LAOpera) October 18, 2016
Jonkie
Nog maar 28 is dirigent Jordan de Souza. Met ingang van seizoen 2017/2018 is hij de nieuwe Kapellmeister bij de Komische Oper in Berlijn.
THE SCOOP | @jordanjdesouza makes major leap as new Kapellmeister at @Komische_Oper https://t.co/h0UowmhpZE pic.twitter.com/KyPMijLyqC
— LUDWIG VAN TORONTO (@LudwigVanTO) October 18, 2016
Tref & klets met de sterren
Na afloop van één van de voorstellingen van Manon Lescaut in Amsterdam kon het publiek persoonlijk kennismaken met hoofdrolzangers Eva-Maria Westbroek en Thomas Oliemans. Wie goed kijkt, ziet op de foto nóg twee bekende vocalisten.
https://twitter.com/i/web/status/788302382325231616
Fatboy zingt Händel
Voor de download van de opname die Allen Clayton maakte van aria’s van Händel moet u een account aanmaken voor het Music Magazine van de BBC. Maar om dit aardige filmpje over de opname te bekijken, is dat niet nodig.
Have you got our latest free download? @fatboyclayton and @classicalopera perform Handel. https://t.co/Bi5rz5b9fL pic.twitter.com/wPuyPKUFl1
— BBC Music Magazine (@MusicMagazine) October 18, 2016
Proost
De drank in de glazen van een recente Rigoletto van Opera Zuid was nep. Onderzoek van de requisiteur had uitgewezen dat Euro Shopper-appelsap van Albert Heijn het meeste leek op echte whisky. Drank is altijd nep op het operapodium, al wordt er vaak over gezongen.
We discover which composers were partial to a drinking song or two, with six of the best classical drinking songs. https://t.co/ZP7X6yEuBK pic.twitter.com/gOUyCc3ieq
— BBC Music Magazine (@MusicMagazine) October 24, 2016
Grote bouwplannen in Parijs
De Opéra Bastille wil al lang een extra zaal van 800 stoelen voor kleinere producties. Daarom neemt men deel aan de nieuwbouw van een Cité du théâtre aan de Boulevard Berthier in het 17e arrondissement.
Paris se dote d’une Cité du théâtre en 2022 https://t.co/Ii3C9x6UnZ via @lemonde_culture
— Le Monde (@lemondefr) October 24, 2016
Regie raakt de appel niet
De recensent van Bachtrack zag Pierre Audi’s regie van de opera Guillaume Tell bij de Metropolitan Opera in New York. Hij was meer onder de indruk van de zang van onder anderen Bryan Hymel en de directie van Fabio Luisi dan van de regie. Hij vond het een a “so-so mise-en-scène”.
Musically outstanding, but an awkwardly staged Guillaume Tell @MetOpera https://t.co/ccuNid4oKO @GeraldFinley @MarinaRebeka
— Bachtrack (@bachtrack) October 24, 2016
Dames in de opera
Een opera, gecomponeerd door een vrouw, gedirigeerd door een vrouw. De New Yorkse Metropolitan Opera brengt in december L’Amour de loin van de Finse Kaija Saariaho. De voorstellingen, waarvan er één in de bioscopen te zien zal zijn, worden gedirigeerd door Susanna Mälkki. The Wall Street Journal sprak met haar.
An interview with conductor Susanna Malkki, who comes to the @MetOpera in December 🔓 https://t.co/H9IKcw9WGT pic.twitter.com/Un1353YdOb
— WSJ Life & Arts (@WSJLife) October 23, 2016
Der Fritz in a box
Tot slot: het werd weer eens tijd voor een cadeautip. Net verschenen zijn de complete studio-opnamen van tenor Fritz Wunderlich voor Deutsche Grammophon in een box met 32 cd’s. Te koop voor net geen vijf tientjes bij de grote Duitse onlinewinkel.
Arguably the most beautiful lyrical tenor voice of the 20th century. Enjoy #Wunderlich's recordings with this box: https://t.co/k1Rs7Olis7 pic.twitter.com/7Sz2yGmhvz
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) October 24, 2016
1 Reactie
Twitter en andere sociale media zijn door mij onbetreden gebieden maar dankzij Cité de l`Opera worden mij daarvan wekelijks de operapepernoten en -bonbons toegeworpen. Nu al weer voor de 60e keer. Een mooie gelegenheid om Francois van den Anker te feliciteren, te complimenteren en te bedanken!