BinnenkortNieuws

401NederlandseOperas organiseert concert

Het Nederlands Muziek Instituut en 401NederlandseOperas voeren op 18 december in de Centrale Bibliotheek in Den Haag operamuziek van Nederlandse componisten uit het fin de siècle uit. Het concert is gratis toegankelijk.

401NederlandseOperas - Concert401NederlandseOperas is een initiatief van René Seghers. Hij doet sinds 2012 onderzoek naar de honderden Nederlandse operapartituren in de collectie van het Nederlands Muziek Instituut (NMI). Het doel is om een handboek over Nederlandse opera’s uit te brengen.

Sinds 2015 organiseert 401NederlandseOperas concerten waarin hoogtepunten uit de partituren uitgevoerd worden. Het concert in Den Haag is de vierde van reeks. Op het programma staan werken uit de periode 1896-1932, gecomponeerd door Willem Landré, Cornelis Dopper, Emile en Gerard von Brucken-Fock, Daniël de Lange, Jan Brandts Buys, Jan van Gilse en Richard Hageman.

Van Hageman klinkt een fragment uit Caponsacchi, de enige Nederlandse opera die bij de Metropolitan Opera in New York werd opgevoerd. Tijdens het concert klinken ook wereldpremières uit de onuitgevoerd gebleven opera’s Jozal van Gerard von Brucken-Fock en Helga von Stavern van Jan van Gilse.

De muziek wordt uitgevoerd door een volledig Nederlands solistenteam, bestaande uit sopraan Barbara Schilstra, tenor Hendrik Vonk, bas-bariton Andreas Goetze, violiste Anna Hiemstra en pianist Wolter Willemsen. Zij worden vergezeld door het speciaal geformeerde 401DutchOperas Koor onder leiding van Frits Muusse.

Het concert vindt plaats in Studio B van de Centrale Bibliotheek en begint om 14.30 uur. Zie voor meer informatie de website van 401NederlandseOperas. Daar zijn ook (tegen betaling) de opnames van de vorige concerten te downloaden.

Vorig artikel

Verdi's requiem als filosofisch ballet

Volgend artikel

Audi’s Parsifal bij weerzien nog mooier

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

5Reacties

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    7 december 2016 at 11:54

    Wat een prachtig en prikkelend initiatief. Ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke publicatie van René Seghers.
    Indertijd heb ik het regionale (Gelderse) muziekleven in de periode 1850-1900 bestudeerd en stond toen regelmatig versteld van de diversiteit van het repertoire. Ook wat betreft het fenomeen Nederlandse opera. Hopelijk wordt de uitvoering van de 18e ook op deze site gerecenseerd.

  2. Fred
    7 december 2016 at 23:05

    wie is richard hagemanS ???? En sinds wanneer is Caponsacchi een Nederlandse opera?

    Wel een enorm te apprecieren initiatief

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    8 december 2016 at 08:31

    Richard Hageman (zonder s dus) werd geboren in 1881 te Leeuwarden. Hij studeerde piano in Amsterdam mede dankzij een toelage van koningin-moeder Emma. Door toeval kwam hij in The States terecht en werd daar staatsburger. Van 1914 tot 1932 dirigeerde hij in The Met. In 1951 was hij even terug in Nederland. Zijn drie huwelijken met zangeressen bleven kinderloos.
    In de Verenigde Staten maakte Hageman vooral naam als filmcomponist en won er zelfs een Oscar. Hij overleed in Beverly Hills in 1966. Zijn geboortehuis in de Friese hoofdstad wordt gesierd door een plaquette en sinds 2014 is een aquaduct in Rijksweg 31 naar hem genoemd.
    Zijn opera Caponsacchi (jaren dertig) is gebaseerd op een boek van Robert Browning en werd door de nazi’s als entartet beschouwd en dus gedwarsboomd.

  4. Rudolph Duppen
    8 december 2016 at 10:22

    Hartelijk bedankt Maarten-Jan. Een fantastische bijdrage aan onze muzikale educatie.Ik heb de Metropolitan Opera Archives geraadpleegd en kwam daar nog een aantal verrassende dingen tegen. Het ballet in de eerste akte werd gearrangeerd door Balanchine en de beroemde Lawrence Tibbet zong de rol van de schurk Guido. Er staan ook helaas een aantal vernietigende recensies bij.

    De opera is gebaseerd op het gedicht The Ring and The Book van Robert Browning.

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    8 december 2016 at 13:03

    Ja Rudolph, daar in de Metropolitan Opera Archives wordt de Amerikaanse première van 4 februari 1937 compleet kapot geschreven. Wel grappig dat hier 1884 nog als Hagemans geboortejaar wordt aangegeven. De componist ontdekte later in Nederland dat dit 1881 moet zijn.In de recensie staat 1906 vermeld als het jaar waarin Hageman zijn Amerikaanse activiteiten begon.